تیتر اخبار

برقراری پرواز رشت-استانبول-رشت از ۲۹ اسفند تا ۱۳ فروردین پدرخوانده سایت‌های قمار و شرط‌بندی ایران در ترکیه بازداشت شد توزیع ۴۰۰ تن میوه شب عید در ۶۱ جایگاه گیلان هزار و ۱۶۷ کلاس گیلان، آماده اسکان نوروزی فرهنگیان برخورد با فروشندگان مواد محترقه در رشت استخدام ۸۰ گیلانی در قالب طرح «شهید زین الدین» مرحله سوم ویرایش ثبت نام خودروی جانبازان آغاز شد بیش از ۴۳ هزار مرکز عرضه فراورده‌های دامی گیلان زیر ذره بین بازرسان اعطای نشان فتح به فرماندهان کل ارتش و سپاه بدون حضور رئیس جمهور؛ آزادراه منجیل – رودبار بهره برداری شد اعلام زمان ثبت‌نام و برگزاری آزمون‌ سراسری‌ سال‌ ۱۴۰۳ صید انواع ماهیان استخوانی ازدریای خزر از مرز ۲ هزارتن گذشت سود سهام عدالت برای این افراد واریز نمی‌شود شروع ماه رمضان از روز سه شنبه تمدید مهلت بیمه محصولات باغی گیلان کنعانی: بانیان هیأت موسوم به حقیقت‌یاب بین‌المللی قصد انتقامجویی از ملت ایران را دارند بازدید رئیسی از نمایشگاه عملکرد و دستاوردهای بنیاد شهید و امور ایثارگران تداوم بارش‌ها در گیلان تا ۳ روز آینده اطلاعیه پلیس درباره ماه رمضان و نحوه فعالیت اماکن پذیرایی در نوروز عرضه لاستیک با نرخ مصوب در نمایشگاه‌های بهاره آب رسانی و برق رسانی در بیشتر روستاهای درگیر سیلاب انجام شده است افزایش ۸ درصدی جابه جایی مسافر در جاده‌های گیلان جوان ترین و پیرترین نماینده مجلس دوازدهم رونمایی شد رائفی‌پور: انتخابات اسفند معادلات جریان‌های سیاسی را تغییر داد

0

لوازم خانگی بی‌بروبرگرد گران می‌شود!

  • کد خبر : 7263
  • ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۷
لوازم خانگی بی‌بروبرگرد گران می‌شود!

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی گفت که در صورت اجرای مصوبه تجاری در بودجه ۱۴۰۰ مبنی بر تغییر نرخ ارز محاسبه حقوق ورودی، لوازم خانگی بی‌بروبرگرد گران می‌شود و تبعاتی نیز متوجه تولیدکنندگان خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری گیلان پیشرو؛ بند (و) تبصره ۷ قانون بودجه امسال محل افزایش درآمد دولت  از محل عوارض گمرکی است. طبق این مصوبه  نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی به استثنای کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی در سال ۱۴۰۰ در همه موارد از جمله محاسبه حقوق ورودی، براساس برابری نرخ سامانه ای. تی. اس بانک مرکزی در روز اظهار که نرخی نزدیک به بازار است. همچنین بر اساس این تبصره نرخ چهار درصد حقوق گمرکی برای کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و همچنین نهاده‌های کشاورزی و دامی به یک درصد و برای سایر کالاها به دو درصد ارزش گمرکی کالا کاهش پیدا کرد و در جزئی دیگر تاکید شد مبلغ ریالی حقوق ورودی کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و نهاده های کشاورزی و دامی نسبت به سال قبل (۱۳۹۹) نباید افزایش یابد. کالاهای اساسی به عنوان نیاز اصلی مردم، هچنان برای واردات ارز ۴۲۰۰ تومان دریافت می کند و از سویی محاسبه حقوق وردی آن نیز افزایش نداشته و با نرخ ترجیحی است.

طبق گزارش های گمرک، نیمی از واردات، کالاهای اساسی و نیمی دیگر غیر اساسی است که از این کالاهای غیر اساسی بیش از ۸۰ درصد به اقلام تولید اختصاص دارد؛ بنابراین این مصوبه بیش از همه تولیدکنندگان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

در این رابطه عباس هاشمی از ارسال نامه‌ای در این رابطه به وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و بانک مرکزی خبر داد و گفت: به نظر می رسد گمرک هم برای اجرای این مصوبه با ابهاماتی روبه‌رو است. هر سال کتاب آیین نامه مقررات صادرات و واردات اوایل سال چاپ و توزیع می‌شد که ملاک عمل واردات و تولید بود  اما امسال هنوز این آیین نامه منتشر نشده است. با این حال هیئت دولت با مصوبه‌ای بخشی از تعرفه‌ها را اعلام کرده و همزمان نرخ ارزی که در محاسبه تعرفه ورودی استفاده می‌شد از ۴۲۰۰ تومان به سنا تغییر کرده است. بر این اساس با حقوق ورودی‌های مشخص شده در آیین نامه مقررات صادرات و واردات سال ۱۳۹۹، حقوق ورودی کالاها ممکن است افزایش پیدا کند. 

وی افزود: همانطور که اشاره شد کتاب آیین نامه مقررات صادرات و واردات هنوز توزیع نشده است. در کتاب آیین نامه مقررات صادرات و واردات مشخص بود که برای محاسبه حقوق ورودی هر کالا باید چند درصد از اف او بی (قیمت تا لحظه تحویل روی کشتی) کالا را ضرب در نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی کرد که منجر به افزایش قیمت می‌شود. اما طبق مصوبه جدید دولت این درصد برای تمام کالاهای اساسی ۱ و برای کالاهای غیر اساسی ۲ عنوان شده و نرخ ارز از نرخ ارز دولتی به سنا که حدود ۱۸ هزار تومان از تغییر کرده است. 

هاشمی با بیان اینکه این مسئله ابهاماتی برای گمرک هم ایجاد کرده، تصریح کرد: برخی کالاها قبض انبار دریافت کردند و برخی هنوز در راه هستند که تکلیف آنها مشخص نیست. به نظر می‌رسد لازم بود ابتدا چاپ کتاب مقررات  صادرات و واردات سال ۱۴۰۰ در اولویت قرار می‌گرفت و بررسی کارشناسی می‌شد یا عطف به ماسبق نمی‌شد و بعد به تدریج این قانون اجرا می‌شد. اما افزایش ناگهانی نرخ ارز محاسبه حقوق ورودی از ۴۲۰۰ تومان به نرخ ارز سنا نگرانی شدید در تولید کنندگان در زمینه گران شدن مواد اولیه ایجاد کرده است. 

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی در پاسخ به سوالی درباره میزان تاثیر این مصوبه بر افزایش قیمت لوازم خانگی گفت: به طور میانگین ۳۰ تا ۳۵ درصد مواد اولیه لوازم خانگی به لحاظ ارزشی از طریق واردات تامین می‌شود که این درصد در کالاهای مختلف متفاوت است. برای مثال در کالاهای گازی تقریباً ۵ درصد و در تلویزیون ۶۰ تا ۶۵ درصد است. علاوه بر این، قیمت جهانی کالاها و همچنین میزان حقوق ورودی کالاهای مختلف نیز متفاوت است؛ بنابراین نمی‌توان درصد دقیقی درباره احتمال افزایش قیمت لوازم خانگی اعلام کرد. 

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌هایی برای کاهش این میزان از وابستگی به مواد اولیه وارداتی نیز وجود دارد که اجرای آن‌ها یک شبه ممکن نیست اظهار کرد: بخشی از مواد اولیه وارداتی مربوط به تولید کننده لوازم خانگی نیست بلکه مربوط به بخش‌های دیگر زنجیره تامین مانند فولاد، کمپرسور، برد الکترونیکی، مواد پتروشیمی و نظایر آن است‌.

با این حال دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی تاکید کرد که در صورت اجرای این مصوبه  قیمت‌لوازم‌خانگی بی برو برگرد افزایش خواهد یافت  اما نه به اندازه افزایش حقوق ورودی. برای مثال اگر حقوق ورودی مواد اولیه کالاهایی چهار برابر شود قیمت آن کالا چهار برابر نمی‌شود و درصد اثرگذاری آن به درصد استفاده از مواد اولیه وارداتی بستگی دارد. 

وی همچنین با بیان اینکه ۷۰ درصد منابع مالی تولیدکنندگان صرف تامین مواد اولیه و پرسنل و سایر هزینه‌ها می‌شود، تصریح کرد که اجرای این مصوبه تبعاتی هم برای تولید کنندگان دارد. 

هاشمی درباره تاثیر اجرای مصوبه و قیمت لوازم خانگی کوچک نیز گفت: ساخت داخل در لوازم خانگی کوچک هم در همین حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد است. برای مثال مواد پتروشیمی در داخل تامین می‌شود، اما تقریباً ۹۰ درصد موتور لوازم خانگی کوچک وارداتی است. البته برنامه‌هایی برای تولید داخل آن‌ها وجود دارد که زمان بر است. 

لینک کوتاه : https://gilanpishro.ir/?p=7263

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

گزارش خبری از نگاه دوربین شما

۰۶
خرداد
مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

۲۲
دی
آتش سوزی مهیب در جنگل های حیران

آتش سوزی مهیب در جنگل های حیران

به گزارش پایگاه خبری گیلان پیشرو؛آتش سوزی گسترده ای که از ساعت ها پیش‌ در مرز ایران و‌ جمهوری آذربایجان در حال وقوع است ازسمت جمهوری آذربایجان به سمت گیلان در حرکت است.

گزارش ویژه

۰۹
آذر
بازار داغ تاکسی‌ های اینترنتی بی قید و بند

بازار داغ تاکسی‌ های اینترنتی بی قید و بند

مخاطب زیاد تاکسی‌های اینترنتی باعث شده که قیمت گذاری‌ها نجومی شود و رانندگان هم از حق و حقوقی بهره‌مند نشوند.

۲۹
شهریور
دوردور با مازاراتی و بنز اجاره‌ای در تهران | رنت روزانه خودرو از ۷ تا ۱۵ میلیون تومان

دوردور با مازاراتی و بنز اجاره‌ای در تهران | رنت روزانه خودرو از ۷ تا ۱۵ میلیون تومان

قیمت خودروهای داخلی همچنان در مسیر گرانی و خرید خودروهای‌خارجی هم برای بسیاری به رویایی‌دست‌نیافتنی تبدیل شده‌است. در این‌میان برخی‌جوانان و افراد برای پیشبرد کسب‌ و کارشان یا دوردورکردن با خودروهای‌ لاکچری‌ و لوکس به‌ سراغ‌«اجاره»‌ یا «رنت» خودرو می‌روند و میلیون‌ها تومان بابت آن می‌پردازند.

۱۰
شهریور
شیوع پدیده گراز خوری

شیوع پدیده گراز خوری

گراز هم مانند سایر گونه‌های حیات‌وحش به دست انسان شکار می‌شود و بهانه این شکار، بیشتر جلوگیری از تخریب باغ‌ها و مزارع است حال آنکه خوردن گوشت این حیوان هم به دلایل قبلی اضافه شده است.

گیلان پیشرو در شهرستانها

آخرین اخبار

۲۶
اسفند
برقراری پرواز رشت-استانبول-رشت از ۲۹ اسفند تا ۱۳ فروردین

برقراری پرواز رشت-استانبول-رشت از ۲۹ اسفند تا ۱۳ فروردین

مدیر کل فرودگاه گیلان از افزایش پروازهای این فرودگاه در ایام نوروز ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: پروازهای مسیر مشهد از فرودگاه رشت ۱۰۰ درصد افزایش پیدا نموده است.

۲۲
اسفند
هزار و ۱۶۷ کلاس گیلان، آماده اسکان نوروزی فرهنگیان

هزار و ۱۶۷ کلاس گیلان، آماده اسکان نوروزی فرهنگیان

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان گفت: هزار و ۱۶۷ کلاس برای پذیرش مسافران فرهنگی در نوروز ۱۴۰۳ آماده می‌شود.

۲۲
اسفند
برخورد با فروشندگان مواد محترقه در رشت

برخورد با فروشندگان مواد محترقه در رشت

بیش از ۶ هزار عدد انواع مواد محترقه غیرمجاز از واحد‌های صنفی و سیار در پیاده راه رشت کشف و ضبط شد.