تیتر اخبار

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی جزئیات جشنواره ۳ روزه ی بهار نارنج در کومله لنگرود توزیع تخم نوغان در ۹ شهرستان گیلان از شنبه جزئیات طرح جدید فروش سایپا اعلام شد استقرار هوای خنک تا چهارشنبه در گیلان آغاز سال تحصیلی جدید از ۱۰ شهریور؟! نجات مرد ۳۸ ساله آسیب دیده از ارتفاعات لیالستان اعزام اولین کاروان سفر عمره مفرده از گیلان راه اندازی شعبه ویژه قضایی رسانه‌ها درگیلان استقبال گردشگران خارجی از ۵ شهر گیلان جزئیات جدید از ممنوعیت خرید و فروش امتیاز مسکن ملی قایقران گیلانی المپیکی شد سامانه بارشی در راه گیلان رتبه نخست گیلان در تولید مرغ اجداد در کشور عملیات «وعده صادق» نشان داد رژیم صهیونیستی سست‌تر از آن چیزیست که دنیا فکر می‌کند تمدید مهلت بیمه محصولات باغی گیلان جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن» / ماجرای گاز «خنده» قلیان ها خانواده‌های دارای فرزند چندقلو چه خدماتی دریافت می‌کنند؟ همراه داشتن کدام داروها در حج و عمره ممنوع است؟ سقف تراکنش غیرحضوری ۲ برابر شد؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان ثبت سفارش کتاب های سال تحصیلی جدید آغاز شد

0

«اِسبِله» هم صاحب کارگروه شد

  • کد خبر : 33153
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۵۸
«اِسبِله» هم صاحب کارگروه شد

رئیس مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی شهید انصاری رشت از تشکیل کارگروه بازسازی ذخایر گونه درخطر انقراض “اِسبِله” خبر داد و گفت: باتوجه به آنکه صیدماهی اسبله در منابع آبی استان نزدیک به صفراست، کارگروهی برای حفظ ذخایر آن تشکیل شده که با تامین مولدین، تکثیر این ماهی از اردیبهشت ماه سال آتی آغاز می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گیلان پیشرو؛ دانیال گروهی اظهارکرد: ماهی اسبله (با نام علمی: Silurus glanis از خانواده گربه‌ماهیان) از ماهیان رفتگر در پهنه آبی محسوب می‌شود که در محیط زندگی خود ماهیان با مشکلات ژنتیکی، دچار قارچ زدگی و بیمار را از جمعیت و اکو سیستم خارج می‌کند و وجود آن در هر محیط آبی می‌تواند حائز اهمیت باشد.

وی تصریح کرد: این گونه در ۲۰ سال گذشته از ماهیان غالب در تالاب انزلی بود که اکنون صید آن به صفر نزدیک شده است لذا برای آنکه بتوانیم در سال ۱۴۰۳ بخش بسیار کوچکی از سیاست کلان و حاکمیتی مراکز بازسازی را در چرخه تالاب و دریا محقق سازیم کارگروهی در این مرکز برای تکثیر و رها سازی این گونه از ماهی تشکیل شد و به دنبال تامین منابع مولدان این ماهی از منابع آبی سایر استان‌های هستیم.

وی تاکید کرد: در مورد بیوتکنیک (زیست‌فناوری یا بیوتکنولوژی، به‌مفهوم به‌کارگیری سامانه‌های زیستی و جانداران برای توسعه یا تولید محصولات یا هر گونه کاربرد فناورانه که از سامانه‌های زیستی، جانداران یا مشتقات آن استفاده می‌کند تا محصولات یا فرایندهای خاصی را ایجاد یا اصلاح نماید، به‌کار می‌رود) این ماهی به دلیل آنکه کشورهای مختلف دنیا از جمله ایران بر روی تکثیر این ماهی اقداماتی داشته‌اند مجهولات کمتری وجود دارد که در صورت تامین مولدان مورد نیاز امر تکثیر و بازسازی ذخایر این ماهی در اردیبهشت سال آینده آغاز خواهد شد و بچه ماهیان تولید شده برای اولین بار رها سازی خواهند شد.

گروهی ادامه داد: اسبله از ماهیان بومی تالاب انزلی و منابع آبی کشور است که پراکنش و سازگاری بسیار خوبی با محیط دارد، این ماهی بزرگترین ماهی آب شیرین است که گاه طول آن به سه متر می رسد. گربه ماهی اروپایی با نام محلی اسبله در ردیف ۶ ماهی برتر دارای ارزش اقتصادی و صادراتی قرار دارد و از گونه های بسیار ارزشمند دنیا است و قیمت فیله این ماهی در دنیا بین ۱۵ تا ۳۰ یورو خرید و فروش می شود.

وی گفت: در مراجع فقهی شیعه گوشت این ماهی به دلیلی نداشتن فلس حرام است اما به لحاظ بازسازی و حفظ ذخایر این گونه در منابع آبی استان و کشور و پرورش و صادرات آن در مزارع بخش خصوصی می تواند ارز آوری داشته باشد.

رئیس مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی شهید انصاری رشت مهترین عامل درخطر انقراض قرار گرفتن ماهیان در تالاب انزلی و سایر منابع آبی استان را از بین رفتن زیستگاه و محل تخم ریزی ماهیان دانست و افزود: بسیاری از ماهیان حوزه جنوبی دریای خزر از رسته ماهیان آنادرموس محسوب می شوند ( ” Anadromous ” یا ماهیان شبه مهاجر به ماهیانی می گویند که در آب شیرین متولد شده اند و برای رشد به آب نیمه شور و یا شور مهاجرت می کنند.) وقتی زیستگاه و محل تخم ریزی این ماهیان از بین می رود نباید انتظار داشته باشیم گونه ها به محل تخم ریزی برگردند.

رئیس مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی شهید انصاری رشت گفت: مهمترین عامل درخطر انقراض قرار گرفتن ماهیان در تالاب انزلی و سایر منابع آبی استان را از بین رفتن زیستگاه و محل تخم ریزی ماهیان است.

وی تصریح کرد: در مورد ماهی زرد پر از ماهیان دریای خزر و تالاب انزلی، سوف سفید، کپور تالابی، سوف حاجی ترخان، ماهی کولمه و ماهی ماش که در حال حاضر در سبد صید دیده نمی شوند و یا بسیار اندک هستند نیز این دغدغه ها و چالش ها وجود دارد و باید برای آنها راهکار و چاره اندیشی شود.

گروهی مقدار ماهیان صید شده در فصل صید را حاصل تلاش مراکز بازسازی ذخایر سه استان شمالی دانست و اظهار کرد: اگر این افراد در حوزه بازسازی فعالیت نداشته باشند صید در دریا بسیار کاهش خواهد یافت. هدف اصلی مراکز بازسازی حفظ ذخایر ژنتیکی در محیط اسارت و دریا است و به همین منظور برای ماهیان اقتصادی و غیر اقتصادی برنامه ریزی می کنند.

 ذخایر ۹ گونه ماهی در خطر انقراض در مرکز شهید انصاری بازسازی می شود

رئیس مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی شهید انصاری رشت گفت: این مرکز بازسازی ذخایر ۹ گونه ارزشمند در خطر انقراض مانند سفید بهاره، کپور، ماهی سفید فرم پاییزه، لای ماهی، شاه کولی و سیاه کولی و کپور تالابی را برعهده دارد که در یک دوره زمانی چهار یا پنج ماهه از نیمه بهمن تا پایان خرداد ماه بچه ماهیان حاصل از تکثیر مصنوعی را رها سازی می کند.

وی تصریح کرد: درخصوص دستیابی به بیوتکنیک تکثیر ماهی زدپر نیز این پروسه یک تا سه سال طول خواهد کشید، اگر چه تکثیر این گونه امسال موفقیت آمیز نبود اما بسیاری از ابهامات بایولوژی (زیست‌شناسی یا بیولوژی به بررسی ویژگی‌ها و رفتار جانداران، خاستگاه، فرگشت و چگونگی پیدایش گونه‌ها، جمعیت و نیز به بررسی تعامل جانداران با یکدیگر و محیط پیرامونشان می‌پردازد) تولید مثلی، هورمون شناسی، خون شناسی و زمان مناسب و ایده آل صید مورد ارزیابی قرار گرفت.

گروهی ادامه داد: امسال برای اولین بار به روش لاپراسکوپی جنسیت ماهی زردپر تشخیص داده شد و امیدواریم با دستاورهای کسب شده بتوانیم طی ۲ سال آینده در مورد تکثیر مصنوعی این ماهی به نتایج مثبتی دست یابیم. شیلات بر حفظ ذخایر ژنتیکی تاکید دارد و تلاش داریم علاوه بر پایداری فعالیت صیادی ذخایر ژنتیکی را در سواحل جنوبی دریای خزر حفظ و باز سازی کنیم.

لینک کوتاه : https://gilanpishro.ir/?p=33153

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

گزارش خبری از نگاه دوربین شما

۰۶
خرداد
مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

۲۲
دی
آتش سوزی مهیب در جنگل های حیران

آتش سوزی مهیب در جنگل های حیران

به گزارش پایگاه خبری گیلان پیشرو؛آتش سوزی گسترده ای که از ساعت ها پیش‌ در مرز ایران و‌ جمهوری آذربایجان در حال وقوع است ازسمت جمهوری آذربایجان به سمت گیلان در حرکت است.

گزارش ویژه

۰۹
آذر
بازار داغ تاکسی‌ های اینترنتی بی قید و بند

بازار داغ تاکسی‌ های اینترنتی بی قید و بند

مخاطب زیاد تاکسی‌های اینترنتی باعث شده که قیمت گذاری‌ها نجومی شود و رانندگان هم از حق و حقوقی بهره‌مند نشوند.

۲۹
شهریور
دوردور با مازاراتی و بنز اجاره‌ای در تهران | رنت روزانه خودرو از ۷ تا ۱۵ میلیون تومان

دوردور با مازاراتی و بنز اجاره‌ای در تهران | رنت روزانه خودرو از ۷ تا ۱۵ میلیون تومان

قیمت خودروهای داخلی همچنان در مسیر گرانی و خرید خودروهای‌خارجی هم برای بسیاری به رویایی‌دست‌نیافتنی تبدیل شده‌است. در این‌میان برخی‌جوانان و افراد برای پیشبرد کسب‌ و کارشان یا دوردورکردن با خودروهای‌ لاکچری‌ و لوکس به‌ سراغ‌«اجاره»‌ یا «رنت» خودرو می‌روند و میلیون‌ها تومان بابت آن می‌پردازند.

۱۰
شهریور
شیوع پدیده گراز خوری

شیوع پدیده گراز خوری

گراز هم مانند سایر گونه‌های حیات‌وحش به دست انسان شکار می‌شود و بهانه این شکار، بیشتر جلوگیری از تخریب باغ‌ها و مزارع است حال آنکه خوردن گوشت این حیوان هم به دلایل قبلی اضافه شده است.

گیلان پیشرو در شهرستانها

آخرین اخبار

۰۶
اردیبهشت
درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با توجه به کاهش منابع آبی و برای پیشگیری از خسارت‌های احتمالی، شالیکاران گیلان طبق تقویم زراعی اقدام کنند.

۰۶
اردیبهشت
جزئیات جشنواره ۳ روزه ی بهار نارنج در کومله لنگرود

جزئیات جشنواره ۳ روزه ی بهار نارنج در کومله لنگرود

یکی از جشنواره‌های پر مخاطب که در طول سالیان گذشته میزبان گردشگران مختلفی از سطح استان و کشور بوده جشنواره بهار نارنج کومله شهرستان لنگرود است.جشنواره ای که امسال طی ۳ روز و با برنامه های مختلف مانند جشنواره کودک، غذا و بازی های بومی محلی برگزار می شود

۰۶
اردیبهشت
توزیع تخم نوغان در ۹ شهرستان گیلان از شنبه

توزیع تخم نوغان در ۹ شهرستان گیلان از شنبه

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشورگفت: بیش از ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان از روز شنبه ۸ اردیبهشت بین نوغانداران ۹ شهرستان گیلان توزیع می‌شود.