تیتر اخبار

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی جزئیات جشنواره ۳ روزه ی بهار نارنج در کومله لنگرود توزیع تخم نوغان در ۹ شهرستان گیلان از شنبه جزئیات طرح جدید فروش سایپا اعلام شد استقرار هوای خنک تا چهارشنبه در گیلان آغاز سال تحصیلی جدید از ۱۰ شهریور؟! نجات مرد ۳۸ ساله آسیب دیده از ارتفاعات لیالستان اعزام اولین کاروان سفر عمره مفرده از گیلان راه اندازی شعبه ویژه قضایی رسانه‌ها درگیلان استقبال گردشگران خارجی از ۵ شهر گیلان جزئیات جدید از ممنوعیت خرید و فروش امتیاز مسکن ملی قایقران گیلانی المپیکی شد سامانه بارشی در راه گیلان رتبه نخست گیلان در تولید مرغ اجداد در کشور عملیات «وعده صادق» نشان داد رژیم صهیونیستی سست‌تر از آن چیزیست که دنیا فکر می‌کند تمدید مهلت بیمه محصولات باغی گیلان محمدحسن عاقل منش،عضو جدید شورای شهر رشت شد آغاز ثبت نام کلاس اولی ها از ۱۹ اردیبهشت مشاهده چند مورد ابتلا به فاسیولا در گیلان جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن» / ماجرای گاز «خنده» قلیان ها خانواده‌های دارای فرزند چندقلو چه خدماتی دریافت می‌کنند؟ همراه داشتن کدام داروها در حج و عمره ممنوع است؟

0

جولان کلاهبرداران در فضای مجازی

  • کد خبر : 31844
  • ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
جولان کلاهبرداران در فضای مجازی

یکی از شگرد‌های مجرمین سایبری، ایجاد فروشگاه‌های جعلی در بستر شبکه‌های اجتماعی است.

به گزارش پایگاه خبری گیلان پیشرو؛ فضای مجازی این روزها آنقدر مورد توجه مردم از کودک و نوجوان تا افراد مسن قرار گرفته که به نوعی خیلی بیشتر از فضای حقیقی جدی گرفته می شود و طرفداران زیادی هم دارد؛ امروزه حدود ۴.۸ میلیارد نفر، یعنی به عبارتی ۶۱ درصد انسان های روی کره خاکی عضو این فضا بوده و به تناوب از خدمات آن استفاده می کنند و به تبادل افکار و ارتباط می پردازند. بسیاری از افراد از طریق همین بستر کسب و کار راه انداختند و آمارها نشان می دهد که از آن رضایت کافی دارند.

اما در این میان سودجویانی وجود دارند که به صورت کاملا حرفه ای، کلاهبرداری از کاربران فضای مجازی را پیشه خود کردند و آنقدر در کارشان خبره شدند که در نگاه اول شاید کاربر فضای مجازی اصلا متوجه کلاهبرداری نشود؛ ماده ۱۳ قانون جرایم رایانه‌ای می‌گوید که هر کس به طور غیرمجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‎‌ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا … محکوم خواهد شد.

همچنین یکی از شگردهای مجرمین سایبری، ایجاد فروشگاه‌های جعلی در بستر شبکه‌های اجتماعی است؛ با توجه با امکان کلاهبرداری در شبکه‌های اجتماعی، تا جایی که امکان دارد برای خریدهای اینترنتی از فروشگاه‌های آنلاین معتبر خرید کنید و به تبلیغات فریبنده شبکه‌های اجتماعی توجه نکنید زیرا هیچ تضمینی برای تحویل دادن کالا به مشتری وجود ندارد.

سرهنگ گودرزی رئیس پلیس فتا پایتخت در این باره متعقد است که گاهی کلاهبرداری در فضای مجازی با مبالغ بسیار اندک رخ می دهد و کاربران فضای مجازی با توجه به ارزش ریالی کم مبلغ کلاهبرداری از اعلام شکایت منصرف می شوند، هر چند که جمع شدن این اندک ها برای فرد کلاهبرداری مبلغ هنگفتی در پی دارد. در چنین شرایطی که امکان مراجعه حضوری برای کاربران فضای مجازی وجود ندارد، کاربران این فضا می توانند از طریق وب ‌سایت پلیس فتا به نشانی www.CyberPolice.ir شکایت خود را ثبت و خواستار تحقیقات پلیسی باشند.

وی با بیان اینکه افزون بر این،  جرایم سایبری در دنیای امروز به یکی از مهمترین چالش‌های امنیتی جهان تبدیل شده است، گفت:‌ با توسعه فناوری و استفاده گسترده از اینترنت، جرایم سایبری نیز به صورت چشمگیری افزایش یافته است، از این رو لازم است که مردم نحوه مواجهه با آن را بدانند تا در دام سودجویان این فضا گرفتار نشوند. برای مثال در برخی اپلیکیشن هایی همچون دیوار، کالا و اجناسی به فروش می رسد که شما در نگاه اول شوک می شوید مثلا  در یک مورد کاربر ادعا کرده بود که شجره نامه بسیار قدیمی از دوره قاجار دارد و تنها تلفن خریدار واقعی را جواب می دهد! واقعا این مدل تبلیغات و… شک برانگیز است و لازم است شما مخاطبان با دقت بیشتری در این برنامه ها فعالیت و خرید کنید.

با افزایش نفوذ گسترده اینترنت در جوامع و افزایش تعداد کاربران فضای مجازی،  کلاهبرداران و مهاجمان اینترنتی نیز با استفاده از روش های خلاقانه و ناآشنا شهروندان را به دام انداخته و به راحتی از آنها سرقت می کنند. عدم شناخت دقیق ابزارهای پرداختی آنلاین سبب افزایش تعداد کلاهبرداری های اینترنتی شده است؛ کلاهبرداری پیامک های جعلی حاوی لینک آلوده که در حال حاضر پیامک جعلی سامانه ثنا و سهام عدالت بیشترین شکایت و پرونده را در پلیس فتا دارد.

حواسمون باشه…!

لینک کوتاه : https://gilanpishro.ir/?p=31844

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

گزارش خبری از نگاه دوربین شما

۰۶
خرداد
مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

۲۲
دی
آتش سوزی مهیب در جنگل های حیران

آتش سوزی مهیب در جنگل های حیران

به گزارش پایگاه خبری گیلان پیشرو؛آتش سوزی گسترده ای که از ساعت ها پیش‌ در مرز ایران و‌ جمهوری آذربایجان در حال وقوع است ازسمت جمهوری آذربایجان به سمت گیلان در حرکت است.

گزارش ویژه

۰۹
آذر
بازار داغ تاکسی‌ های اینترنتی بی قید و بند

بازار داغ تاکسی‌ های اینترنتی بی قید و بند

مخاطب زیاد تاکسی‌های اینترنتی باعث شده که قیمت گذاری‌ها نجومی شود و رانندگان هم از حق و حقوقی بهره‌مند نشوند.

۲۹
شهریور
دوردور با مازاراتی و بنز اجاره‌ای در تهران | رنت روزانه خودرو از ۷ تا ۱۵ میلیون تومان

دوردور با مازاراتی و بنز اجاره‌ای در تهران | رنت روزانه خودرو از ۷ تا ۱۵ میلیون تومان

قیمت خودروهای داخلی همچنان در مسیر گرانی و خرید خودروهای‌خارجی هم برای بسیاری به رویایی‌دست‌نیافتنی تبدیل شده‌است. در این‌میان برخی‌جوانان و افراد برای پیشبرد کسب‌ و کارشان یا دوردورکردن با خودروهای‌ لاکچری‌ و لوکس به‌ سراغ‌«اجاره»‌ یا «رنت» خودرو می‌روند و میلیون‌ها تومان بابت آن می‌پردازند.

۱۰
شهریور
شیوع پدیده گراز خوری

شیوع پدیده گراز خوری

گراز هم مانند سایر گونه‌های حیات‌وحش به دست انسان شکار می‌شود و بهانه این شکار، بیشتر جلوگیری از تخریب باغ‌ها و مزارع است حال آنکه خوردن گوشت این حیوان هم به دلایل قبلی اضافه شده است.

گیلان پیشرو در شهرستانها

آخرین اخبار

۰۶
اردیبهشت
درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با توجه به کاهش منابع آبی و برای پیشگیری از خسارت‌های احتمالی، شالیکاران گیلان طبق تقویم زراعی اقدام کنند.

۰۶
اردیبهشت
جزئیات جشنواره ۳ روزه ی بهار نارنج در کومله لنگرود

جزئیات جشنواره ۳ روزه ی بهار نارنج در کومله لنگرود

یکی از جشنواره‌های پر مخاطب که در طول سالیان گذشته میزبان گردشگران مختلفی از سطح استان و کشور بوده جشنواره بهار نارنج کومله شهرستان لنگرود است.جشنواره ای که امسال طی ۳ روز و با برنامه های مختلف مانند جشنواره کودک، غذا و بازی های بومی محلی برگزار می شود

۰۶
اردیبهشت
توزیع تخم نوغان در ۹ شهرستان گیلان از شنبه

توزیع تخم نوغان در ۹ شهرستان گیلان از شنبه

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشورگفت: بیش از ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان از روز شنبه ۸ اردیبهشت بین نوغانداران ۹ شهرستان گیلان توزیع می‌شود.