همچنین، قیمت خودرو برای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی از طریق سامانه مرتبط با سازمان مالیاتی کشور (سامانه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو) تعیین میشود.
پیش از این فاطمی امین وزیر صنعت با تأکید بر اینکه این طرح در هیأت دولت نهایی شده است، گفت که جزئیات آن بهزودی اعلام خواهد شد. تخمینهای به نسبت دقیق حاکی است با اجرای این طرح ۳۰ تا ۴۰هزار خودروی دارای پلاک مناطق آزاد از امکان ورود به داخل کشور برخوردار خواهند شد.
برآوردها از تعداد خودروهای دارای پلاک مناطق آزاد و درحال تردد در این مناطق بسیار متناقض و متفاوت است، برخی تعداد این نوع خودروها را ۱۴هزار دستگاه و برخی دیگر ۱۰۰هزار دستگاه برآورد میکنند، با این حال برآوردهای نزدیک به واقعیت این تعداد را بین ۳۰ تا ۴۰هزار دستگاه تخمین میزنند.
به باور کارشناسان، با توجه به اینکه اغلب مناطق آزاد فعال در ایران در کنار دریاها مستقرند، بهنظر میرسد عمر مفید اغلب این خودروها رو به اتمام است، زیرا از سال۹۶ به اینسو واردات خودروی خارجی به اکثر مناطق آزاد، نظیر کیش متوقف شده و عملا عمر جدیدترین مدلهای خودروی در حال فعالیت در مناطق آزاد به ۵سال رسیده است. از نظر فنی، عمر مفید خودروهای فعال در مناطق شرجی ۴ تا ۵سال تخمین زده میشود. باید دید آیا این نوع خودروها در بازار داخل مشتری پیدا میکنند و آیا عرضه ۳۰هزار خودروی یادشده، میتواند گره بازار خودرو را باز کند؟