تیتر اخبار

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی جزئیات جشنواره ۳ روزه ی بهار نارنج در کومله لنگرود توزیع تخم نوغان در ۹ شهرستان گیلان از شنبه جزئیات طرح جدید فروش سایپا اعلام شد استقرار هوای خنک تا چهارشنبه در گیلان آغاز سال تحصیلی جدید از ۱۰ شهریور؟! نجات مرد ۳۸ ساله آسیب دیده از ارتفاعات لیالستان اعزام اولین کاروان سفر عمره مفرده از گیلان راه اندازی شعبه ویژه قضایی رسانه‌ها درگیلان استقبال گردشگران خارجی از ۵ شهر گیلان جزئیات جدید از ممنوعیت خرید و فروش امتیاز مسکن ملی قایقران گیلانی المپیکی شد سامانه بارشی در راه گیلان رتبه نخست گیلان در تولید مرغ اجداد در کشور عملیات «وعده صادق» نشان داد رژیم صهیونیستی سست‌تر از آن چیزیست که دنیا فکر می‌کند تمدید مهلت بیمه محصولات باغی گیلان همراه داشتن کدام داروها در حج و عمره ممنوع است؟ سقف تراکنش غیرحضوری ۲ برابر شد؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان ثبت سفارش کتاب های سال تحصیلی جدید آغاز شد

1

سرگردانی کالاهای متروکه فروخته شده در انبارهای بنادر گیلان

  • کد خبر : 17091
  • ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
سرگردانی کالاهای متروکه فروخته شده در انبارهای بنادر گیلان

تعیین تکلیف کالاهای متروکه در انبارهای بنادر گیلان یکی از دغدغه‌های دیرباز حوزه اقتصادی این استان است، طی یک ماه گذشته حدود ۱۰ نشست برای بررسی وضعیت این کالاها با محوریت نهادهای مرتبط برگزار شده اما به اذعان شرکت کنندگان، این نشست‌ها خروجی مناسبی برای کمک به حل مشکل نداشته است.

به گزارش پایگاه خبری گیلان پیشرو؛ طبق اعلام ستاد نظارت بر گمرکات استان گیلان از حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن صادرات، واردات و ترانزیت کالا در استان، حدود سه هزار تن کالای متروکه در انبارهای بنادر گیلان وجود دارد که به رغم فروش آن توسط سازمان جمع‌آوری و فروش املاک تملیکی، همچنان در انبارهای بنادر گیلان سرگردان مانده اند.

این کالاها باقیمانده ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای اساسی شامل غلات، گندم خوراکی، جو و ذرت دامی و روغن خامی است که در سنوات گذشته به دلیل عدم صدور و یا تاخیر در اخذ کد رهگیری بانک مرکزی در انبارهای اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان رسوب کرده و اکنون به مرحله فساد رسیده اند.

در ادامه سلسله نشست های ادارات‌کل بنادر و دریانوردی، گمرک، سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، نشستی با حضور نمایندگان قوای مجریه و مقننه به منظور بررسی و بازبینی بخشی از مشکلات موجود در این زمینه در فرمانداری انزلی برگزار شد.

سازمان اموال تملیکی؛ مقصر ردیف اول 

مدیر کل گمرک انزلی و ناظر ستاد گمرکات استان گیلان در این جلسه پایه و اساس فعالیت های گمرک را پایبندی به قانون اعلام و خاطرنشان کرد: همانطور که از نام سازمان جمع آوری و فروش املاک تملیکی مشخص است این وظیفه برعهده این سازمان قرار دارد که این کالاها را از طریق مزایده به فروش رساند و در صورت عدم امکان فروش نسبت به معدوم سازی آنها اقدام کند.

ابوالقاسم یوسفی نژاد با تاکید بر اینکه اگر این سازمان به دنبال مقصر این مشکلات است متهم درجه اول خود سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی است چرا که اگر در زمان مقرر اقدام به خروج کالا می کرد امروزه این مشکلات ایجاد نمی شد.

وی افزود: به طور مثال با گذشت هشت ماه غله ای مانند ذرت وزن کم می کند و از وزن اولیه کالا کاسته می شود درصورتی که اگر در زمان اعلام متروکه شدن کالا، سازمان فروش اموال تملیکی با توزین آنرا تحویل می گرفت این مشکلات اتفاق نمی افتاد.

وی تصریح کرد: طبق تبصره چهار ،ماده ۵۴ قانون گمرکی صراحتا اعلام شده سازمان اموال تملیکی مکلف است ظرف یک هفته کالاها را به انبارهای خود منتقل کند.

یوسفی نژاد با بیان اینکه مشکلات از زمانی آغاز می شود که سازمانها به وظایف قانونی خود عمل نمی کنند، اظهار داشت: گمرک باید از فروش کالا توسط سازمان اموال تملیکی مطلع شود اگر از نظر این سازمان مشکلات کالاهای متروکه حل شده پس باید انبارهای بنادر و دریانوردی در حال حاضر خالی از کالا باشد و اگر کالایی فاسد شده این سازمان باید آنرا منتقل کند.

همچنین به گفته وی اموال تملیکی از سال ۱۳۹۶ هزینه نگهداری کالا در انبارهای بندر را پرداخت نکرده است.

سرگردانی کالاهای متروکه فروخته شده در انبارهای بنادر گیلان

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان نیز اولین مشکل سازمان اموال تملیکی را نداشتن انبار کالا عنوان و تصریح کرد: وقتی این سازمان فضای کافی برای نگهداری کالای خود ندارد تمام انبارهای بنادر به محلی برای نگهداری کالاهای متروکه تبدیل می شود به همین دلیل تمام فرایند فروش و مزایده نیز در انبارهای این اداره کل انجام و باعث بروز مشکلات بسیاری در محوطه بندری انزلی می شود.

حمیدرضا آبایی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۶ تا امروز سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی پولی بابت هزینه نگهداری کالا در انبارهای مجتمع بندری انزلی پرداخت نکرده است ، اظهار داشت : این در حالیست که این سازمان خطاب به بنادر و دریانوردی متعهد شده تمام هزینه های مربوط به اداره کل بنادر را پس از خروج کالا از اداره کل گمرک، از درآمد حاصل از فروش تامین کند.

وی با اشاره به این که وقتی کالای ۱۰۰ میلیون تومانی ۱۰ میلیون تومان به فروش می رسد چه حاصل فروشی باقی می ماند، افزود: پیمانکار اداره بنادر در حال حاضر برای پرداخت حقوق ۸۰۰ نیروی خود مشکل دارد و نمی تواند حقوق آنها را به موقع پرداخت کند. عدم تحویل و انتقال کالا از سوی سازمان اموال تملیکی به انبارهای خود برای ما مشکلاتی ایجاد کرده که همچنان در حال افزایش است .

آبایی خاطر نشان کرد: زمانیکه حکم معدوم سازی و انهدام صادر می شود نیز همراه با نماینده دادستان و اموال تملیکی از بنادر مکانی برای معدوم سازی کالا درخواست می کنند بدون توجه به اینکه این مجتمع بندری چقدر فضا برای این کار را دارد.

در مورد کالاهای متروکه باید مصداقی تصمیم گیری شود  

معاون بندری و حوزه خزر منطقه آزاد انزلی نیز در این جلسه به قانون مدت ماندگاری کالا در انبارهای بنادر اشاره و خاطرنشان کرد : بندر کاسپین پنج مورد کالای متروکه داشت که از موارد مشکل زا شناسایی و مشکل در گمرک مناطق آزاد حل شد.

امین افقی با بیان اینکه خوشبختانه در انبارهای این بندر کالای اساسی و نهاده دامی وجود ندارد ، اظهار داشت : درحال حاضر ۵۰۰ تن روغن که مهلت آنها منقضی شده در مخازن این بندر وجود دارد که به اموال تملیکی معرفی نشده است. اما اکنون باید به فکر کالاهایی باشیم که در حال متروکه شدن هستند از جمله ۵۰ هزار تن روغن که در مخازن این بندر نگهداری می شوند اما به دلیل مشکل ارز و نبود اسناد صاحبان این کالا نمی توانند از قانون ترخیص ۹۰ درصدی استفاده کنند لذا باید راهکاری برای کالاها در آستانه متروکه شدن پیدا کنیم.  

افقی اضافه کرد: در این بندر به جهت اینکه کل انبارها در دست بخش خصوصی است و بصورت مدیریت بی او تی (مدیریت ساخت، مدیریت و انتقال) اداره می شود، هزینه های انبار داری باید به بخش خصوصی پرداخت شود به همین منظور باید راهکار مناسبی در این زمینه ارائه دهیم .

وی گفت: اگرچه بندر کاسپین بندر نوینی است اما اگر از الان این مشکلات حل نشود منطقه آزاد ۶ ماه دیگر باید به دنبال پاسخ این سه سوال یعنی هزینه انبار داری ، عوارض و وضعیت کالاهای مشکل دار  باشد.

معاون بندری و حوزه خزر منطقه آزاد انزلی ، تنها راه حل برون رفت از این مشکل را بررسی مصداقی و مورد به مورد این کالا ها دانست.

مدیر جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان گیلان نیز گفت: از ۲ هزار و ۹۹۰ تن کالای متروکه اساسی در دست این سازمان ۱۲۹ تن جو دامی در مزایده فروخته شد اما به دلیل عدم صدور مجوز بازارگاه از گمرک خارج نشده که با پیگیری های انجام شده این مشکلات رفع و تعیین تکلیف شده است .

حجت نژاد قنبر در ادامه با اشاره به فروش ۳۴۹ تن ذرت دامی به یک شرکت الکل سازی اظهار داشت : این کالا به دلیل مشکلات و هزینه انبارداری هنوز از انبارهای بنادر گیلان خارج نشده است . ۳۳۴ تن ذرت نیز به همان شرکت الکل سازی فروخته شده که پس از فروش درخواست اعاده صورت گرفته و به دلیل بروز اختلاف با ورود دستگاه قضایی بزودی این اختلاف رفع می شود. همچنین هشت تن ذرت دامی که به همین شرکت فروخته شده در حال بارگیری است .

وی با بیان اینکه در دو مرحله ۱۰۰ و ۱۴۲ تن ذرت دامی نیز به فروش رسیده که از انبارها خارج نشده است، افزود: ۱۲۴ تن جو دامی در مزایده ای به فروش رفته و پس از فروش توسط گمرک درخواست اعاده صورت گرفته است و گمرک دلیل این امر را بی اطلاعی از فروش این کالا از سوی سازمان تملیکی اعلام می کند که در این موارد نظر گمرک صحیح است .

نژاد قنبر گفت : همچنین ۸۹ تن جو و ۳۷۸ تن ذرت دامی فروخته شده نیز به دستور دادورز، به دلیل برخی اختلافات خارج نشده است و سازمان اموال تملیکی حواله را ابطال کرده تا سریعا وضعیت آن مشخص شود.

وی با بیان اینکه طبق فهرست این سازمان اغلب این کالاها تعیین تکلیف شده است، خاطرنشان کرد: سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی تنها در صورتی که کالای انهدامی معلوم و مقصر مساله مشخص شد می تواند برای معدوم سازی کالا اقدام کند.

باید راهکارها مناسبی برای رفع این مشکلات یافت

سرگردانی کالاهای متروکه فروخته شده در انبارهای بنادر گیلان

فرماندار بندرانزلی نیز دلیل پیگیری این موضوع استانی در انزلی را قرار گرفتن این ادارات در محدوده سرزمینی این شهرستان اعلام کرد و افزود: شان و جایگاه این ادارات کل بسیار بالاتر از آن است که این مشکل در فضایی غیر دوستانه همچنان لاینحل باقی بماند.

اسماعیل میرغضنفری اظهار داشت : این مسائل مشکلات جدیدی نیست که بخواهیم خصمانه به همدیگر بتازیم ، در دوره جدید شروع دولت به لحاظ اداری این رفتار شایسته و مناسب نیست.

وی ادامه داد: باید راهکار مناسبی برای برطرف کردن مشکلات از سوی کارشناسان ادارات مرتبط ارائه شود و اگر در قانون تبصره هایی وجود دارد که می تواند به حل این مشکلات کمک کند باید آنها را پیدا کرد و بکار بست.

میر غضنفری خاطر نشان کرد: مطرح شدن این مشکل در دستگاه قضایی هزینه هایی دارد که خیلی خوشایند نیست. ادامه این مسیر با حسن نیت طرفین و با نگاه مساعد میسر خواهد بود.

در اعلام کالاهای متروکه تعارفی با احدی نداشته باشید

سرگردانی کالاهای متروکه فروخته شده در انبارهای بنادر گیلان

معاونت هماهنگی و امور اقتصادی استانداری گیلان نیز خطاب به ادارات کل بنادر و دریانوردی و گمرک از آنان خواست در اعلام کالاهای متروکه تعارفی با احدی نداشته باشند و افزود: هر جا نیاز است کالاها را متروکه اعلام کنید حال از هر ارگانی و نهادی باشد باید نسبت به انجام آن اقدام کنید. این کالاها به لحاظ اقتصادی ارزشمند هستند چرا باید برای سازمان های که از این موضوع نفع می برند فرصت ایجاد کنیم.

آرش فرزام صفت اضافه کرد: اگر شما به صاحب کالا رحم کنید دستگاه قضا به شما رحم نخواهد کرد برای ما این مهم است کالای متروکه در انبارهای بنادر باقی نماند.

وی گفت : در مورد ۱۱۱ کالای متروکه اعلام شده گمرک باید مورد به مورد از سوی سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی به تفکیک تعیین وضعیت شود. کالایی که فروخته شده اسناد فروش ضمیمه نامه وضعیت به گمرک ارائه شود و اگر کالایی فروخته و خارج نشده طی لیستی اعلام شود. کالاهایی نیز که از حیز انتفاع خارج شده تکلیف آن باید طبق قانون تعیین شود و در موارد مختلف اگر کالایی نیاز به معدوم سازی دارد و نمی توان به مصرف ثانویه رساند باید نسبت انهدام این کالا اقدام لازم صورت گیرد.

معاونت هماهنگی و امور اقتصادی استانداری گیلان گفت : اموال تملیکی مغایرت تناژ کالاها با تعیین نوع را طی لیستی اعلام کند و در این لیست آندسته از کالاهایی که رسیدگی به آنها به دلایل مختلف سهل تر است تعیین تکلیف شده و در صورت وجود مشکل در تعامل با سایر دستگاهها این مشکلات برطرف شود.

فرزام صفت اظهار داشت : کالاهای متروکه در بنادر شمال کشور نسبت به سایر بنادر کشور ناچیز است. این مشکلات در همه بنادر کشور مابین ادارات وجود دارد و وضعیت این کالاها دربنادر شمالی در مقایسه با بنادر جنوبی بسیار بهتراست.

وی از مسئولان مربوطه خواست مشکلات را گردن همدیگر نیاندازند و گفت: هدف ما خروج این کالاها از بنادراست لذا سازمان اموال تملیکی باید وضعیت این کالاها را مشخص کند .

فرزام صفت تصریح کرد : باید کمیته ای متشکل از استانداری و معاونت های این سه ادره تشکیل شود و این لیست ۱۱۱ قلم کالا اصلاح شود تا به لیست مشترکی برسیم و برای هر کدام از این عناوین راهکاری پیدا کنیم .

وی خاطر نشان کرد : این اختلاف نظر باید در سطح ملی حل و مشخص شود مسئولیت کالای خسارت دیده ای که در محدوده بندر قرار دارد با چه کسی است.

معاونت هماهنگی و امور اقتصادی استانداری گیلان گفت : دستگاه قضایی به دنبال کالاهای فاسد شدنی است اگر می خواهید مصداقی جلو بروید ابتدا باید کالهای اساسی مانند  گندم ، جو ، ذرت و نهاده های دامی ، در مرحله بعد روغن و سایر کالاها و در پایان به اقلامی مانند صابون ، انواع شوینده، پسته و ماشین و کالاهای مورد اختلاف بررسی و تعیین تکلیف شود .

فرزام صفت با بیان اینکه بدنبال مقصر خرابی کالا بودن مساله ای انحرافی است ، اظهار داشت : کالای قابل فروش باید فروخته و کالای انهدامی باید معدم شود اینکه مقصر این ماجرا چه کسی است ، چاره کار نیست . وقتی کالای اساسی متروکه شد و کاهش قیمت پیدا کرد کسی پرسید مقصر آن کیست ؟ اگر اختلافی در کالای خاصی وجود دارد باید از طریق مکاتبه استاندار با شخص وزیر اقتصاد و دارایی حل شود .

وی گفت: دستگاه ها بهتر است جای تخریب و مقصر جلوه دادن یکدیگر در تعامل فی مابین مشکلات موجود را رفع کنند. اموال تملیکی نیز روند برگزاری مزایده را تسریع بخشیده و بعد از فروش کالا ظرف ۱۵ روز صاحب کالا را موظف به خروج کالای مورد نظر کند .

وی خاطر نشان کرد: می بایست تلاش شود قبل از ورود دستگاه قضایی مسائل و مشکلات حل و فصل شود .وقتی از یک مجموعه هستید باید با تعامل مشکلات را حل کنید .

لینک کوتاه : https://gilanpishro.ir/?p=17091

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

گزارش خبری از نگاه دوربین شما

۰۶
خرداد
مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

۲۲
دی
آتش سوزی مهیب در جنگل های حیران

آتش سوزی مهیب در جنگل های حیران

به گزارش پایگاه خبری گیلان پیشرو؛آتش سوزی گسترده ای که از ساعت ها پیش‌ در مرز ایران و‌ جمهوری آذربایجان در حال وقوع است ازسمت جمهوری آذربایجان به سمت گیلان در حرکت است.

گزارش ویژه

۰۹
آذر
بازار داغ تاکسی‌ های اینترنتی بی قید و بند

بازار داغ تاکسی‌ های اینترنتی بی قید و بند

مخاطب زیاد تاکسی‌های اینترنتی باعث شده که قیمت گذاری‌ها نجومی شود و رانندگان هم از حق و حقوقی بهره‌مند نشوند.

۲۹
شهریور
دوردور با مازاراتی و بنز اجاره‌ای در تهران | رنت روزانه خودرو از ۷ تا ۱۵ میلیون تومان

دوردور با مازاراتی و بنز اجاره‌ای در تهران | رنت روزانه خودرو از ۷ تا ۱۵ میلیون تومان

قیمت خودروهای داخلی همچنان در مسیر گرانی و خرید خودروهای‌خارجی هم برای بسیاری به رویایی‌دست‌نیافتنی تبدیل شده‌است. در این‌میان برخی‌جوانان و افراد برای پیشبرد کسب‌ و کارشان یا دوردورکردن با خودروهای‌ لاکچری‌ و لوکس به‌ سراغ‌«اجاره»‌ یا «رنت» خودرو می‌روند و میلیون‌ها تومان بابت آن می‌پردازند.

۱۰
شهریور
شیوع پدیده گراز خوری

شیوع پدیده گراز خوری

گراز هم مانند سایر گونه‌های حیات‌وحش به دست انسان شکار می‌شود و بهانه این شکار، بیشتر جلوگیری از تخریب باغ‌ها و مزارع است حال آنکه خوردن گوشت این حیوان هم به دلایل قبلی اضافه شده است.

گیلان پیشرو در شهرستانها

آخرین اخبار

۰۶
اردیبهشت
درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با توجه به کاهش منابع آبی و برای پیشگیری از خسارت‌های احتمالی، شالیکاران گیلان طبق تقویم زراعی اقدام کنند.

۰۶
اردیبهشت
جزئیات جشنواره ۳ روزه ی بهار نارنج در کومله لنگرود

جزئیات جشنواره ۳ روزه ی بهار نارنج در کومله لنگرود

یکی از جشنواره‌های پر مخاطب که در طول سالیان گذشته میزبان گردشگران مختلفی از سطح استان و کشور بوده جشنواره بهار نارنج کومله شهرستان لنگرود است.جشنواره ای که امسال طی ۳ روز و با برنامه های مختلف مانند جشنواره کودک، غذا و بازی های بومی محلی برگزار می شود

۰۶
اردیبهشت
توزیع تخم نوغان در ۹ شهرستان گیلان از شنبه

توزیع تخم نوغان در ۹ شهرستان گیلان از شنبه

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشورگفت: بیش از ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان از روز شنبه ۸ اردیبهشت بین نوغانداران ۹ شهرستان گیلان توزیع می‌شود.