تیتر اخبار

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی جزئیات جشنواره ۳ روزه ی بهار نارنج در کومله لنگرود توزیع تخم نوغان در ۹ شهرستان گیلان از شنبه جزئیات طرح جدید فروش سایپا اعلام شد استقرار هوای خنک تا چهارشنبه در گیلان آغاز سال تحصیلی جدید از ۱۰ شهریور؟! نجات مرد ۳۸ ساله آسیب دیده از ارتفاعات لیالستان اعزام اولین کاروان سفر عمره مفرده از گیلان راه اندازی شعبه ویژه قضایی رسانه‌ها درگیلان استقبال گردشگران خارجی از ۵ شهر گیلان جزئیات جدید از ممنوعیت خرید و فروش امتیاز مسکن ملی قایقران گیلانی المپیکی شد سامانه بارشی در راه گیلان رتبه نخست گیلان در تولید مرغ اجداد در کشور عملیات «وعده صادق» نشان داد رژیم صهیونیستی سست‌تر از آن چیزیست که دنیا فکر می‌کند تمدید مهلت بیمه محصولات باغی گیلان همراه داشتن کدام داروها در حج و عمره ممنوع است؟ سقف تراکنش غیرحضوری ۲ برابر شد؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان ثبت سفارش کتاب های سال تحصیلی جدید آغاز شد

0

دریافت کپی مدارک هویتی از مردم ممنوع است!

  • کد خبر : 15564
  • ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
دریافت کپی مدارک هویتی از مردم ممنوع است!

معاون سازمان اداری و استخدامی از ممنوعیت دریافت مدارک هویتی از جمله کپی شناسنامه برای انجام امور اداری در ادارات دولتی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گیلان پیشرو؛ توسعه دولت الکترونیک و حذف رویه‌های سنتی در نظام اداری در طول سالیان گذشته مورد توجه دولت‌ها بوده است و اعتبارات زیادی برای ایجاد زیرساخت‌های دولت الکترونیک در نظر گرفته شده است.

 با وجود اینکه تاکنون سامانه‌های زیادی برای الکترونیکی شدن رویه‌های سنتی نظام اداری ایجاد شده است، اما بسیاری از مدیران دولتی ضرورت استفاده از این سامانه‌ها را به راحتی نادیده گرفته و بر انجام رویه‌های منسوخ و ناکارآمد اصرار می‌ورزند.

به عنوان مثال سامانه احراز هویت الکترونیک ثبت احوال به عنوان یکی از خدمات مهم الکترونیکی دولت، سال‌ها پیش برای تسریع ارائه خدمات در دستگاه‌‎های اجرایی رونمایی شد؛ اما هنوز هم بسیاری از مراکز دولتی و خدماتی از ظرفیت این سامانه استفاده نمی‌‎کنند و خدمت‌گیرندگان مجبورند برای انجام کار‌های خود متحمل هزینه‌های مالی و زمانی شوند.

اصرار مدیران بر کاغذبازی‌های منسوخ اداری

به گفته مسئولان معاونت فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال، با استفاده از سامانه احراز هویتی این سازمان، دیگر نیازی به کپی‌های متعدد از شناسنامه نیست و در هزینه و وقت مردم صرفه جویی می‌شود. همچنین با استفاده از این سامانه مسئله استفاده از عکس‌ها، آدرس‌های متعدد، کپی از دیگر مدارک و اسناد هویتی حل خواهد شد.

برخی از کارشناسان معتقدند که دلیل اصلی عدم استفاده از فناوری‌های نوین در فرآیند‌های اداری، محدودیت‌ها و چارچوب‌های ذهنی مدیرانی است که در رأس سازمان‌های مختلف قرار دارند و ضعف تکنولوژی و محدودیت زیر‌ساخت‌ها تنها بهانه‌ای برای عدم تحقق اهداف دولت الکترونیک است.

لازم به ذکر است که سازمان اداری و استخدامی کشور، در دو بخشنامه به شماره‌های ۳۰۹۶۲۸ در تاریخ ۱۷/۶/۱۳۹۹ و ۱۵۹۵۳۴۴ در تاریخ ۵/۱۰/۱۳۹۶ و بخشنامه تأکیدی بر آن دو به شماره ۳۹۴۶۹۵ در تاریخ ۹/۱۲/۱۳۹۹، مجدداً دریافت کپی مدارک هویتی از جمله شناسنامه و کارت ملی از خدمت گیرندگان را توسط دستگاه‌های اجرایی ممنوع کرده است.

در بخشنامه اخیر سازمان ادارای و استخدامی به این موضوع اشاره شده است که دستگاه‌های اجرایی نباید به هیچ عنوان از متقاضیان دریافت خدمات، درخواست کپی مدارک هویتی کنند و در صورت قطع ارتباط یا وقوع دیگر مشکلاتی که مانع از استعلام اطلاعات برخط از سامانه می‌‎شود، این سازمان‌ها می‌بایست بدون تحمیل هزینه به مردم از مدارک مورد نیاز ایشان به صورت فیزیکی کپی تهیه کنند.

متأسفانه این بخشنامه‌ها نیز که یک تکلیف حداقلی برای دستگاه‌های اجرایی ایجاد می‌کند، مورد توجه اکثر دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های عمومی قرار نگرفته است و هنوز هم مردم می‌بایست در بسیاری از مراکز دولتی برای دریافت خدمات کپی مدارک هویتی خود را تحویل دهند.

شهرداری‌ها و بانک‌ها متهم اصلی کم‌کاری در دولت الکترونیک

سعيد صدرائيان رئيس امور حوزه رياست، سازمان اداری و استخدامی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به لزوم اجرای مصوبه سازمان اداری و استخدامی مبنی بر ممنوعیت اخذ کپی مدارک هویتی اظهار کرد: دستگاه‌های اداری دولتی که ذیل سازمان اداری و استخدامی محسوب می‌شوند، درحال اجرای این مصوبه هستند و مشکل عدم همکاری در این بخش بسیار اندک است.

وی افزود: عمده مشکلات مربوط به عدم اجرای مصوبه اخذ مدارک کپی در شهرداری‌ها و بانک‌ها است؛ که بر اساس قانون خود را موظف به اجرای مصوبات اداری و استخدامی نمی‌دانند. ما در تلاش هستیم تا طی دو هفته آینده با تشکیل یک کارگروه و شنیدن حرف‌های فعالان بخش خصوصی، این مشکل را بر طرف کنیم و نهادهای خصوصی نیز در اجرای این مصوبه همکاری لازم را به‌عمل آورند.

ادارات نباید هزینه و کار مضاعف برای مردم ایجاد کنند

رئيس امور حوزه رياست، روابط‌عمومي و بين‌الملل سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان این‌که در حال حاضر شکایتی در خصوص عدم اجرای این مصوبه در دستگاه‌های دولتی وجود ندارد، گفت: به طور مثال اگر برای تشکیل پرونده یک فرد برای استخدام، اقدام به اخذ مدارک هویتی شود، اشکالی ندارد؛ اما برای انجام کاری که قبلاً مدارک آن اخذ شده است، دریافت کپی ممنوع است.

صدرائيان ادامه داد: البته در متمم این مصوبه آمده است که در صورت نیاز نهاد یا دستگاه متقاضی به اخذ کپی، خود آن نهاد و یا دستگاه باید اقدام کند و هزینه و کار مضاعف برای مراجعه‌کننده ایجاد نکند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پافشاری بر استفاده از رویه‌های منسوخ در نظام اداری کشور، نه تنها منجر به اسراف در مصرف کاغذ و به تبع آن افزایش مخارج ارزی کشور برای واردات این کالا می‌شود، بلکه به نوعی حیف و میل کردن بیت‌المال است؛ چرا که تاکنون میلیون‌ها دلار برای توسعه خدمات دولت الکترونیک در ایران هزینه شده و عدم استفاده بهینه از این زیرساخت به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

لینک کوتاه : https://gilanpishro.ir/?p=15564

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

گزارش خبری از نگاه دوربین شما

۰۶
خرداد
مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

۲۲
دی
آتش سوزی مهیب در جنگل های حیران

آتش سوزی مهیب در جنگل های حیران

به گزارش پایگاه خبری گیلان پیشرو؛آتش سوزی گسترده ای که از ساعت ها پیش‌ در مرز ایران و‌ جمهوری آذربایجان در حال وقوع است ازسمت جمهوری آذربایجان به سمت گیلان در حرکت است.

گزارش ویژه

۰۹
آذر
بازار داغ تاکسی‌ های اینترنتی بی قید و بند

بازار داغ تاکسی‌ های اینترنتی بی قید و بند

مخاطب زیاد تاکسی‌های اینترنتی باعث شده که قیمت گذاری‌ها نجومی شود و رانندگان هم از حق و حقوقی بهره‌مند نشوند.

۲۹
شهریور
دوردور با مازاراتی و بنز اجاره‌ای در تهران | رنت روزانه خودرو از ۷ تا ۱۵ میلیون تومان

دوردور با مازاراتی و بنز اجاره‌ای در تهران | رنت روزانه خودرو از ۷ تا ۱۵ میلیون تومان

قیمت خودروهای داخلی همچنان در مسیر گرانی و خرید خودروهای‌خارجی هم برای بسیاری به رویایی‌دست‌نیافتنی تبدیل شده‌است. در این‌میان برخی‌جوانان و افراد برای پیشبرد کسب‌ و کارشان یا دوردورکردن با خودروهای‌ لاکچری‌ و لوکس به‌ سراغ‌«اجاره»‌ یا «رنت» خودرو می‌روند و میلیون‌ها تومان بابت آن می‌پردازند.

۱۰
شهریور
شیوع پدیده گراز خوری

شیوع پدیده گراز خوری

گراز هم مانند سایر گونه‌های حیات‌وحش به دست انسان شکار می‌شود و بهانه این شکار، بیشتر جلوگیری از تخریب باغ‌ها و مزارع است حال آنکه خوردن گوشت این حیوان هم به دلایل قبلی اضافه شده است.

گیلان پیشرو در شهرستانها

آخرین اخبار

۰۶
اردیبهشت
درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با توجه به کاهش منابع آبی و برای پیشگیری از خسارت‌های احتمالی، شالیکاران گیلان طبق تقویم زراعی اقدام کنند.

۰۶
اردیبهشت
جزئیات جشنواره ۳ روزه ی بهار نارنج در کومله لنگرود

جزئیات جشنواره ۳ روزه ی بهار نارنج در کومله لنگرود

یکی از جشنواره‌های پر مخاطب که در طول سالیان گذشته میزبان گردشگران مختلفی از سطح استان و کشور بوده جشنواره بهار نارنج کومله شهرستان لنگرود است.جشنواره ای که امسال طی ۳ روز و با برنامه های مختلف مانند جشنواره کودک، غذا و بازی های بومی محلی برگزار می شود

۰۶
اردیبهشت
توزیع تخم نوغان در ۹ شهرستان گیلان از شنبه

توزیع تخم نوغان در ۹ شهرستان گیلان از شنبه

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشورگفت: بیش از ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان از روز شنبه ۸ اردیبهشت بین نوغانداران ۹ شهرستان گیلان توزیع می‌شود.