0

ترمینال مسافربری بین المللی در بندرانزلی

  • کد خبر : 14217
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۸
ترمینال مسافربری بین المللی در بندرانزلی

مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان در گفت و گو با رادیو با اشاره به فعالیت ۲۴ ساعته بنادر کشور در شرایط سخت کرونایی گفت: در ۶ ماهه نخست سال شاهد رشد ۱۳ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در مجتمع بندری انزلی بودیم.

به گزارش پایگاه خبری گیلان پیشرو؛ حمیدرضا آبایی در گفتگو با رادیو که به مناسبت روز جهانی دریانوردی با شعار «دریانوردان در کانون آینده کشتیرانی» برگزار شد با اشاره به رشد ۱۳ درصدی میرزان تخلیه و بارگیری در ۶ ماهه نخست سال جاری اظهار داشت: در بخش صادرات و واردات حمل و نقل دریایی ۳۰۰ فروند کشتی به مجتمع بندری انزلی وارد شده‌اند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.
وی وظیفه سازمان بنادر و دریانوردی را به لحاظ حاکمیتی حمکرانی و اعمال مقررات بین المللی بر همه پهنه‌های آبی کشور دانست، افزود: اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان به عنوان متولیان امر تخلیه و بارگیری هرکالایی که وارد سرزمین اصلی و از کشور خارج شود، شناخته شده است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه در شرایط سخت کرونایی و تحریم پرسنل حوزه بنادر و دریانوردی در بخش کشتیرانی (شرکت‌های ایرانی و خارجی) و اپراتوری بنادر زحمات بسیاری را متحمل شدند خاطرنشان کرد: دریانوردی به جهت صعوبت کاری و دوری از خانواده و تحمل مشکلات برای رساندن مایحتاج مردم پیشه سخت و دشواری است که همواره باید مورد تقدیر قرار گیرد.
آبایی با اشاره به فعالیت ۲۴ساعته بنادر کشور در شرایط سخت کرونایی تصریح کرد: بنادر استان گیلان و سراسر کشور فقط دو روز اول سال و عاشورا تعطیل هستند و در طول سال به ارائه خدمات مشغول هستند. نتیجه این تلاش‌ها موجب شد در ۶ ماهه اول سال ۹۹ نسبت مدت مشابه ۹۸ میزان ۳۸ درصد افزایش داشته و در سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۱۳ درصد رشد در تخلیه و بارگیری دست یابد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در ادامه خواستار لغو اخذ مالیات بر ارزش افزوده از بنادر واقع در منطقه آزاد انزلی شد و عنوان داشت: سایر بنادر از معافیت پرداخت ۹ درصد ارزش افزوده بهره می‌برند اما بنادر انزلی و کاسپین به دلیل لغو معافیت مالیاتی نمی‌توانند از این مزیت استفاده کنند که این امر مشکلاتی را در خصوص جذب بار و ارائه تخفیفات به کشتی‌ها و کالاها ایجاد کرده است.
آبایی از نمایندگان محترم مردم فهیم استان گیلان در مجلس شورای اسلامی درخواست نمود برای برقراری مجدد این معافیت مالیاتی سازمان بنادر و دریانوردی را یاری کنند و در سال اینده با تدابیر نمایندگان این مشکلات رفع شود.

رشد ۱۰۰ درصدی صادرات و توسعه کشتیهای دوسر بار

وی به رشد ۱۰۰ درصدی صادرات و توسعه کشتیهای دوسر بار اشاره کرد و گفت: به جهت تردد کشتی‌های کشورهای آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، روسیه و ایران در دریای خزر امیدواریم ترانزیت و صادرات کالاها در محدوده اوراسیا و با ورود ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای توسعه بیشتری یابد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان مهمترین اقلام صادراتی از مجتمع بندری انزلی را کالاهای ساختمانی محصولات کشاورزی و کنستانتره میوه و مواد پتروشیمی اعلام کرد و اظهار کرد: به جهت حجم کم محصولات کشاورزی اغلب این کالا‌ها از مجتمع بندری انزلی حمل نمی‌شوند وعدم دلیل آن در استان گیلان نبود متولی مشخص برای صادرات و فورواردی حمل و نقل چند وجهی اعلام نمود و تولید کننده ترجیحا محصولات خود را راسا با یک یا چند کامیون از راه زمینی حمل می‌کند.
آبایی تاکید کرد: برای رونق کشتی‌های رو رو و جلب نظر این فعالان اقتصادی می‌توان کامیونهای حامل کالای آن‌ها را از این طریق جابجا کرد زیرا حمل و نقل دریایی کامیونها با کشتیهای رو رو به لحاظ کاهش هزینه و همچنین استهلاک صرفه بیشتری دارد.
وی افزود: اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان برای رونق کشتیرانی رو رو ۱۱ سفر برای این کشتی فراهم کرد که به دلیل مشکلات متعدد و ناهماهنگی بین دستگاههای متولی نظیر سوخت این تردد با موانعی روبرو شد که امیدواریم با هماهنگی‌های انجام شده این بخش فعال‌تر شود و مشکلاتی نظیر انچه در کشور اذربایجان برای حرکت کامیون‌های کشورمان ایجاد شده از این ظرفیت بهره‌مند شد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با تاکید بر حمل و نقل کانتینری نیز گفت: با این روش کالای سالم، امن و ارزان‌تر به دست مصرف می‌رسد اما متاسفانه این روش در دریای خزر هنوز جایگاه اصلی خود را نیافته است.
آبایی با اشاره به سیاست کشور در تخصیص ارز به واردات کالاهای اساسی و غلات گفت: خوشبختانه با هماهنگی‌های خوبی که انجام شده از ورود ۸۳۰ هزار تن کالایی که در این بندر تخلیه و بارگیری شده ۵۰۷ هزار تن کالای غلاتی است که نسبت به سال گذشته رشد ۲۰ درصدی در تامین کالاهای اساسی کشور رشد داشتیم.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه در تامین کالاهای اساسی تاکید بر غلاتی نظیر گندم بوده است گفت: گندم بعنوان یکی از کالاهای اساسی در کشور مورد توجه قرار گرفته و خوشبختانه با حمایت‌ها و هماهنگی‌های خوبی که با بازرگانی دولتی و سازمان غله انجام شده توانستیم در مجتمع بندری انزلی حدود ۲۲۵ هزار تن گندم خوراکی و مایحتاج مردم را تخلیه کنیم.
آبایی اضافه کرد: کل این مقدار بصورت حمل یکسره از بندر انزلی با هماهنگی با سیلوهای استان و استان همجوار و همکاری گمرک و اداره کل راهداری بصورت حمل یکسره به انبارهای اختصاصی منتقل شد.
وی این اقدام را ارزنده خواند و افزود: استان گیلان با متوسط بارندگی ۱۸۶ روز در سال توانست بر این شرایط سخت تخلیه غلات فائق آمده و رکورد ۱۸ساعته برای تخلیه یک کشتی ۶ هزار تنی را تجربه کند.

تغییر رویکرد مجتمع بندری از آهن الات به غلات

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان تاکید کرد: با فراهم کردن تجهیزات جدید بدنبال ایزوله رطوبتی در زمان بارندگی هستیم تا عملیات تخلیه و بارگیری بدون توقف از کشتی‌های با استفاده از لوله‌های مکنده و سیستم انتقال در حالت ایزوله از پای اسکله به سیلوی غلات منتقل شود و امیدواریم ظرف ۲ ماه اینده به این مهم دست یابیم.
آبایی با اشاره به تغییر رویکرد مجتمع بندری به از اهن الات به غلات گفت: با تغییر ماهیت کالایی در بندر انزلی به سمت غلات، سیلوها و انبارهایی برای نگهداری غلات اماده کردیم که در قبل این انبارها در شرایط مناسبی نبودند و اقدامات خوبی جهت بازسازی انها انجام شده است.
وی خاطر نشان کرد: طی سه سال گذشته ظرفیت سیلوی بندر از ۱۵ هزار تن به ۱۹۰ هزار تن افزایش یافت که اگر بهره برداری از این سیلوها به طور کامل انجام شود ظرفیت بسیار خوبی را در تخلیه و بارگیری غلات خواهیم داشت.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در ادامه به حمایت سازمان بنادر و دریانوردی جهت خرید کشتی با وام‌های کم بهره از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی اشاره کرد و گفت: این سازمان وام‌های بلند مدت کم بهره جهت خرید کشتی‌های مسافری، کانتینری و رو رو تا ۹۰ درصد قیمت کشتی برای متقاضیان در نظر گرفته است تا شرایط کشتیرانی با پرچم ایرانی در دریای خزر را بهبود بخشد.

آبایی در بخش دیگری یکی از مهمترین کارکرد‌های سازمان بنادر و دریانوردی را صدور گواهی نامه‌های بین المللی و شایستگی دریانوردی در تمام رسته‌های دریایی دانست و افزود: این سازمان بر اساس کنوانسیون بین المللی بعنوان متولی آموزش دریانوردان اقدام به برگزاری آموزشهای مختلف می‌کند و آنچه برای ما خیلی مهم است این موضوع است که از توان بخش خصوصی بهره ببریم.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: در حال حاضر از توان چندین آموزشگاه تخصصی در سطوح مختلف کشور استفاده می‌کنیم و در استان گیلان نیز چند آموزشگاه اقدام به آموزش فنون دریایی می‌کنند. در حال حاضر و در شرایط کرونایی این اموزش‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود و در موارد خاص آزمونها و کلاس‌ها بصورت عملی انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: ما در بهره گیری از توان این نیروها، ظرفیت محدودی برای جذب داریم و به علت شرایط سخت دریانوردی در کشتی‌ها و مشکلاتی که وجود دارد بسیاری حاضر به فعالیت در این رشته نیستند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در خصوص رونق گردشگری دریایی نیز گفت: دریای خزر به دلیل شرایط هیدرودینامیکی دریای غیر قابل پیش بینی است به همین دلیل گردشگری دریایی رونق چندانی نیافته است.

ترمینال مسافربری بین المللی در بندرانزلی

آبایی با بیان اینکه تردد در دریای خزر اغلب با مقاصد روابط تجاری، صید و صیادی و نظامی انجام می‌شود گفت: در بخش گردشگری دریایی اقدامات خوبی در سالهای اخیر انجام شده و امیدواریم با راه اندازی مارینای دریایی رونق خوبی را در گردشگری دریایی رقم بزنیم.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان به ظرفیت خوب بندر گردشگری چمخاله با پیشرفت ۵۵ درصدی در بخش زیر ساختی این بندر گفت: می‌توان با استفاده از ظرفیت گردشگری دریایی در استانهای ساحلی دریای خزر کرانه گردی از استارا تا انتهای بندر ترکمن را راه اندازی کرد.

وی گفت: امیدواریم مسافران بتوانند از طبیعت زیبای سه استان شمالی کشور گیلان، مازندران و گلستان استفاده کنند و با تهیه بلیط با خودرو خود همراه با خانواده وارد کشتی شده و از شهری به شهر دیگر سفر کنند.

آبایی با بیان اینکه اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان بستر‌های لازم را برای رونق این مهم فراهم کرده است گفت: در بندرانزلی ترمینال مسافربری بین المللی وجود دارد و اگر بتوانیم عرصه را برای ورود کشتی‌های بین المللی فراهم کنیم می‌توانیم زائرین کشور اذربایجان به عراق را به جای استفاده از مرز زمینی آستارا که مشکلات عدیده‌ای برای ما ایجاد می‌کنند با استفاده از کشتی از بندر باکو به بندر انزلی منتقل کنیم.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان به مشکلات تردد تجار و بازرگانان ایرانی به کشور روسیه اشاره کرد و افزود: بدنبال رفع موانع و هموار کردن مسیر تردد برای کشتی‌های گردشگری هستم.

وی با تقدیر از زحمات همه کسانی که در زنجیره تامین و لجستیک حمل و نقل دریایی فعالیت می‌کنند این روز بر همه دریانوردان و دریا دلانی که در صنعت دریانوردی فعالیت می‌کنند تبریک گفت و اظهار داشت: صنعت دریانوردی و حمل و نقل دریایی مرهون زحمات همه کسانی است که به سازمان بنادر و دریانوردی کمک می‌کنند از جمله شرکتهای کشتیرانی، گمرک و سازمانهای نظارتی و حاکمیتی مانند استاندارد، جهاد کشاورزی و دامپزشکی و بیمه و …که از جامعه بندری و دریایی هستند، قدردانی و تشکر ویژه نمود.

لینک کوتاه : https://gilanpishro.ir/?p=14217

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

گزارش خبری از نگاه دوربین شما

۰۶
خرداد
مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

۲۲
دی
آتش سوزی مهیب در جنگل های حیران

آتش سوزی مهیب در جنگل های حیران

به گزارش پایگاه خبری گیلان پیشرو؛آتش سوزی گسترده ای که از ساعت ها پیش‌ در مرز ایران و‌ جمهوری آذربایجان در حال وقوع است ازسمت جمهوری آذربایجان به سمت گیلان در حرکت است.

گزارش ویژه

۰۹
آذر
بازار داغ تاکسی‌ های اینترنتی بی قید و بند

بازار داغ تاکسی‌ های اینترنتی بی قید و بند

مخاطب زیاد تاکسی‌های اینترنتی باعث شده که قیمت گذاری‌ها نجومی شود و رانندگان هم از حق و حقوقی بهره‌مند نشوند.

۲۹
شهریور
دوردور با مازاراتی و بنز اجاره‌ای در تهران | رنت روزانه خودرو از ۷ تا ۱۵ میلیون تومان

دوردور با مازاراتی و بنز اجاره‌ای در تهران | رنت روزانه خودرو از ۷ تا ۱۵ میلیون تومان

قیمت خودروهای داخلی همچنان در مسیر گرانی و خرید خودروهای‌خارجی هم برای بسیاری به رویایی‌دست‌نیافتنی تبدیل شده‌است. در این‌میان برخی‌جوانان و افراد برای پیشبرد کسب‌ و کارشان یا دوردورکردن با خودروهای‌ لاکچری‌ و لوکس به‌ سراغ‌«اجاره»‌ یا «رنت» خودرو می‌روند و میلیون‌ها تومان بابت آن می‌پردازند.

۱۰
شهریور
شیوع پدیده گراز خوری

شیوع پدیده گراز خوری

گراز هم مانند سایر گونه‌های حیات‌وحش به دست انسان شکار می‌شود و بهانه این شکار، بیشتر جلوگیری از تخریب باغ‌ها و مزارع است حال آنکه خوردن گوشت این حیوان هم به دلایل قبلی اضافه شده است.

گیلان پیشرو در شهرستانها

آخرین اخبار

۰۴
اردیبهشت
نجات مرد ۳۸ ساله آسیب دیده از ارتفاعات لیالستان

نجات مرد ۳۸ ساله آسیب دیده از ارتفاعات لیالستان

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان لنگرود از نجات مرد ۳۸ ساله که در ارتفاعات لیالستان سقوط کرده بود، خبرداد.

۰۴
اردیبهشت
راه اندازی شعبه ویژه قضایی رسانه‌ها درگیلان

راه اندازی شعبه ویژه قضایی رسانه‌ها درگیلان

رئیس کل دادگستری گیلان از راه اندازی شعبه‌ی ویژه رسیدگی به پرونده رسانه‌ای در گیلان خبرداد.

۰۴
اردیبهشت
استقبال گردشگران خارجی از ۵ شهر گیلان

استقبال گردشگران خارجی از ۵ شهر گیلان

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: گردشگران خارجی از آستارا، رشت، لاهیجان، فومن و انزلی به ترتیب بیشتر از سایر شهر‌های این استان استقبال کرده اند.