تیتر اخبار

تعرض وکیل قلابی به زنان با تعارف کیک سمی «خط مهر» این‌بار در گیلان نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان آغاز برداشت برگ‌های زمردینی چای شمال کشور قیمت سکه و طلا در بازار رشت ، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری خرداد از امروز ۵ محصول سایپا برای عرضه در ۲۶ اردیبهشت ماه مشخص شد! پاکبان ۲۰ ساله شهرداری لنگرود جان خود را از دست داد بازگشت ۳ واحد اقتصادی ورشکسته به چرخه تولید در گیلان آلوچه نوبرانه گیلان به بازار آمد نگاه به چای گیلان باید صادرات محور باشد برداشت۱۶ هزار تن آلوچه در گیلان آب چشمه «شیرین سو» رشت، آلودگی میکروبی دارد صدور هشدار سطح نارنجی در گیلان/ بارش ها فردا شدت می گیرد امشب؛ آخرین مهلت انتخاب خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه حادثه انفجار و آتش سوزی در حمام خانه‌ای در رشت نشای ۲۳ درصد از شالیزار‌های گیلان ضرورت توسعه صنایع دریا محور در گیلان برای جلوگیری به موقع از تغییر کاربری نیاز به کمک مردم داریم گیلان یک گام تا میزبانی مسابقات فوتبال ساحلی قهرمانی آسیا فاصله دارد تعیین «شهریه» مدارس غیردولتی ۳۱ اردیبهشت هشدار رهاسازی آب سد سفیدرود در گیلان آجر شدن کار پزشکان قلابی در رشت آغاز طرح های سالم سازی دریا در گیلان از اول خرداد ماه تجاوز به زن جوان برای فرار از بدهی سنگین جزئیاتی جدید از برقراری تماس تصویری روی سیم‌کارت تلفن همراه بیش از ۱۰۰ طرح نیمه تمام صنعتی برای ورود به چرخه تولید چشم انتظار حمایت دولت ۱۳۰ ساختمان مسکونی و تجاری امام زاده ابراهیم شفت در آتش سوخت کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان جوانی که رفیقش را به خاطر گاز زدن همبرگرِ دوست دخترش کُشت سینماها عصر جمعه تعطیل می‌شوند بازداشت ۳ نفر در پرونده فوت یک پزشک چای سنواتی هر چه سریع باید تعیین تکلیف شود آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه پیش فروش ۶ محصول پرطرفدار سایپا در اردیبهشت ۱۴۰۳ درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی جزئیات جشنواره ۳ روزه ی بهار نارنج در کومله لنگرود توزیع تخم نوغان در ۹ شهرستان گیلان از شنبه جزئیات طرح جدید فروش سایپا اعلام شد استقرار هوای خنک تا چهارشنبه در گیلان آغاز سال تحصیلی جدید از ۱۰ شهریور؟! نجات مرد ۳۸ ساله آسیب دیده از ارتفاعات لیالستان اعزام اولین کاروان سفر عمره مفرده از گیلان راه اندازی شعبه ویژه قضایی رسانه‌ها درگیلان استقبال گردشگران خارجی از ۵ شهر گیلان جزئیات جدید از ممنوعیت خرید و فروش امتیاز مسکن ملی قایقران گیلانی المپیکی شد سامانه بارشی در راه گیلان رتبه نخست گیلان در تولید مرغ اجداد در کشور عملیات «وعده صادق» نشان داد رژیم صهیونیستی سست‌تر از آن چیزیست که دنیا فکر می‌کند تمدید مهلت بیمه محصولات باغی گیلان خرید بیش از ۳۱ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران شمال اخرین اخبار از سیل مشهد/ تاکنون هفت نفر فوت کرده‌اند رایگان بودن بازدید از موزه‌های گیلان ، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ توقیف کامیون حامل ۹ کیلو مواد مخدر در محور اسالم – تالش تعطیلی «پنجشنبه‌ها» تصویب نشد/بالاخره شنبه تعطیل می‌شود؟

0

دانشمند ایرانی قوی‌ترین واکسن کرونا را می‌سازد

  • کد خبر : 7468
  • ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
دانشمند ایرانی قوی‌ترین واکسن کرونا را می‌سازد

واکسنی که تاکنون هرگز نام آن را نشنیده‌ایم، توسط دانشمند ایرانی الاصل ساکن آمریکا به نام دکتر “کیوان مجرد” به تازگی آزمایش‌های انسانی خود را آغاز کرده که دانشمندان معتقدند می‌تواند با همه انواع کشنده و جهش یافته ویروس کووید-۱۹ و حتی همه‌گیری‌های آینده نیز مبارزه کند.

به گزارش پایگاه خبری گیلان پیشرو و به نقل از ای‌بی‌سی نیوز، در حالی که بیش از ۱۰۰ میلیون آمریکایی با دوزهای تولید شده توسط شرکت‌های دارویی مانند “فایزر”(Pfizer) و “مدرنا”(Moderna) در برابر کووید-۱۹ واکسینه شده‌اند، یک گروه از دانشمندان در یک آزمایشگاه نظامی درست در حومه پایتخت آمریکا بی سر و صدا با دستکاری پروتئین‌ها و آزمایش روی میمون‌ها، در حال ابداع یک واکسن نوین برای مبارزه با کووید-۱۹ و همه انواع دیگر از ویروس‌های خانواده کروناویروس هستند.

این واکسن حاصل تجربیات، دانش و زحمت این گروه به سرپرستی دکتر “کیوان مجرد” است که به تازگی اولین آزمایش انسانی خود را آغاز کرده است.

دکتر “کیوان مجرد” که تلاش برای ساخت این واکسن را به عنوان مدیر بیماری‌های عفونی نوظهور در موسسه تحقیقات نظامی والتر رید(WRAIR) رهبری می‌کند، می‌گوید: ما می‌خواهیم در این نبرد پیروز شویم، اما همچنین می‌خواهیم در یک جنگ طولانی هم پیروز شویم.

هنگامی که ویروس کووید-۱۹ در ژانویه سال ۲۰۲۰ توالی‌یابی شد، “مجرد” و تیمش به صورت شبانه‌روزی مشغول کار شدند و طی ۶ ماه از دوازده نمونه اولیه به یک واکسن واحد رسیدند.

“مجرد” در دهه گذشته همچنین تلاش‌های ساخت واکسن برای ارتش آمریکا به منظور مبارزه با ابتلا به ویروس‌های ابولا و زیکا را بر عهده داشته است و محقق اصلی در مبارزه علیه ویروس “مرس”(MERS) بوده که یک بیماری ناشی از خانواده کروناویروس است.

اگرچه “WRAIR” قدیمی‌ترین موسسه تحقیقات زیست پزشکی در وزارت دفاع آمریکا است، اما شاخه بیماری‌های عفونی نوظهور هنوز جوان است.

“مجرد” می‌گوید: به رغم تلاش بی‌وقفه و سرعت ما در پیشبرد این واکسن، می‌دانستیم که اولین واکسنی نخواهد بود که برای عموم عرضه می‌شود. وی گفت: طراحی و سپس تولید این یکی کمی بیشتر طول می‌کشد.

تمرکز “مجرد” از همان ابتدا بر روی تهدیدات نسل بعدی بود، تهدیداتی که می‌توانند در غارهای ناشناخته میزبان خفاش‌ها رشد کنند و منتظر تماس و تکثیر در انسان‌ها باشند.

“مجرد” می‌گوید: حتی اگر ظرف یک سال پس از ظهور بیماری واکسن دریافت کنیم، صدها هزار نفر در ایالات متحده و چند میلیون نفر در سطح جهان قبل از اینکه واکسن در دسترس قرار بگیرد، جان خود را از دست داده‌اند. ما می‌خواهیم به جایی برسیم که واکسن از قبل وجود داشته باشد. قبل از اینکه نوع بعدی، ویروس بعدی، گونه‌های جهش یافته بعدی کروناویروس‌ها ظهور کنند.

سه واکسنی که تاکنون مجاز به استفاده در ایالات متحده تشخیص داده شده‌اند، با دادن دستورالعمل‌های ژنتیکی به بدن برای ایجاد پروتئین سنبله‌ای که در سطح ویروس یافت می‌شود، کار می‌کنند. هنگامی که بدن این پروتئین را ایجاد می‌کند، سیستم ایمنی بدن هشدار داده و شروع به تشکیل آنتی‌بادی یا پادتن می‌کند. این یک روش ایمن برای تحریک پاسخ ایمنی مشابهی است که فرد پس از ابتلا به ویروس واقعی دارد.

واکسن “WRAIR” از هر دو مورد دادن دستورالعمل و ایجاد سنبله صرف نظر می‌کند و پروتئین سنبله‌ای را که قبلاً تشکیل شده است به همراه یک ترکیب کمکی تقویت کننده سیستم ایمنی مستقیما به بدن فرد وارد می‌کند و به سرعت پاسخ پادتن را در بدن فرد شروع می‌کند.

بر خلاف سایر واکسن‌های مبتنی بر پروتئین در حال آزمایش، واکسن “WRAIR” نانوذرات ویروسی را ارائه می‌دهد که هر کدام دارای یک آرایه ثابت از ۲۴ پروتئین سنبله هستند که در دسته‌های کوچک سه تایی از یک پایه “فریتین” بیرون زده‌اند.

“مجرد” گفت: بسیاری از نظریه‌ها وجود دارد که نشان می‌دهد چرا چیزی که به این شکل ارائه می‌شود چنین واکنش ایمنی خوبی در پی دارد، اما از برخی جهات می‌توانید ببینید که شبیه به ویروس به نظر می‌رسد. بنابراین دارای برخی از خواص است که پاسخ ایمنی را به گونه‌ای آموزش می‌دهد که به شما یک پاسخ بسیار قوی و گسترده ارائه می‌دهد.

گفتنی است که نتایج آزمایش روی هزاران موش و ده‌ها میمون امیدوارکننده بوده است.

“مجرد” می‌گوید: ما فکر می‌کنیم واکسن‌ها احتمالاً در مقابل انواع جدید ویروس نیز محافظت ایجاد کنند، اما ممکن است در میزان محافظت شاهد کاهش باشیم. اما آنچه که ما تاکنون در مورد واکسن خود در حیوانات دیده‌ایم، این است که از اثر محافظتی این واکسن در برابر انواع مختلف به هیچ وجه کاسته نمی‌شود و در برابر ویروس‌های خانواده کرونا مانند “سارس-۱” نیز موثر است. بنابراین آنچه اکنون توسعه داده‌ایم واکسنی است که همه خانواده کروناویروس را در بر می‌گیرد و ما در حال آزمایش همه چیز در این بین هستیم.

در صورت موفقیت واکسن “WRAIR” در آزمایش‌های بالینی، این واکسن می‌تواند در میان جمعیت ایالات متحده رایج شود و احتمالاً به عنوان تقویت کننده برای افرادی که از قبل واکسینه شده‌اند، عمل کند.

این واکسن بسیار پایدار است و به شرایط خاصی برای نگه‌داری، از جمله نگه‌داری در دمای انجماد نیاز ندارد.

“مجرد” گفت: این بدان معناست که شما می‌توانید آن را در یک خنک کننده حتی پشت یک موتورسیکلت نیز قرار دهید و این واکسن باز هم خوب کار کند.

اگرچه دانشمندان واکسن “WRAIR” با اطمینان از آن سخن می‌گویند، اما خودشان نیز می‌دانند که محصول آنها هنوز در انسان ثابت نشده است.

دکتر “ویلیام شافنر” استاد پزشکی پیشگیری و بیماری‌های عفونی در دانشگاه “وندربیلت در نشویل” گفت: آنها برخی از داده‌های بسیار اولیه را دارند که در آزمایشگاه نشان می‌دهد پاسخ ایمنی برانگیخته شده توسط این واکسن انواع مختلفی را پوشش می‌دهد. اینکه آیا این به معنای واقعی محافظت در برابر همه انواع ویروس کرونا را در افراد برمی‌انگیزد یا خیر هنوز باید مشخص شود. در کل این یک سفر طولانی است که ما در حال برداشتن اولین قدم‌ها هستیم.

روز سه شنبه گذشته یک سرهنگ بازنشسته ارتش پا پیش گذاشت تا اولین نفری باشد که مرحله اول آزمایش بالینی این واکسن را آغاز می‌کند.

لینک کوتاه : https://gilanpishro.ir/?p=7468

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

گزارش خبری از نگاه دوربین شما

۰۶
خرداد
مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

۲۲
دی
آتش سوزی مهیب در جنگل های حیران

آتش سوزی مهیب در جنگل های حیران

به گزارش پایگاه خبری گیلان پیشرو؛آتش سوزی گسترده ای که از ساعت ها پیش‌ در مرز ایران و‌ جمهوری آذربایجان در حال وقوع است ازسمت جمهوری آذربایجان به سمت گیلان در حرکت است.

گزارش ویژه

۰۹
آذر
بازار داغ تاکسی‌ های اینترنتی بی قید و بند

بازار داغ تاکسی‌ های اینترنتی بی قید و بند

مخاطب زیاد تاکسی‌های اینترنتی باعث شده که قیمت گذاری‌ها نجومی شود و رانندگان هم از حق و حقوقی بهره‌مند نشوند.

۲۹
شهریور
دوردور با مازاراتی و بنز اجاره‌ای در تهران | رنت روزانه خودرو از ۷ تا ۱۵ میلیون تومان

دوردور با مازاراتی و بنز اجاره‌ای در تهران | رنت روزانه خودرو از ۷ تا ۱۵ میلیون تومان

قیمت خودروهای داخلی همچنان در مسیر گرانی و خرید خودروهای‌خارجی هم برای بسیاری به رویایی‌دست‌نیافتنی تبدیل شده‌است. در این‌میان برخی‌جوانان و افراد برای پیشبرد کسب‌ و کارشان یا دوردورکردن با خودروهای‌ لاکچری‌ و لوکس به‌ سراغ‌«اجاره»‌ یا «رنت» خودرو می‌روند و میلیون‌ها تومان بابت آن می‌پردازند.

۱۰
شهریور
شیوع پدیده گراز خوری

شیوع پدیده گراز خوری

گراز هم مانند سایر گونه‌های حیات‌وحش به دست انسان شکار می‌شود و بهانه این شکار، بیشتر جلوگیری از تخریب باغ‌ها و مزارع است حال آنکه خوردن گوشت این حیوان هم به دلایل قبلی اضافه شده است.

گیلان پیشرو در شهرستانها

آخرین اخبار

۲۶
اردیبهشت
تعرض وکیل قلابی به زنان با تعارف کیک سمی

تعرض وکیل قلابی به زنان با تعارف کیک سمی

وکیل قلابی با تعارف کیک سمی به زنان آنان را بیهوش می‌کرد و مورد تعرض قرار می‌داد.

۲۶
اردیبهشت
«خط مهر» این‌بار در گیلان

«خط مهر» این‌بار در گیلان

نمایشگاه آثار خوشنویسی «خط مهر» با حضور اساتید خوشنویسی ایران به مدت یک هفته در نگارخانه هنر انجمن خوشنویسان آستانه اشرفیه برگزار می‌شود.

۲۶
اردیبهشت
نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان

نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان

سرپرست شرکت نمایشگاه‌های بین المللی گیلان گفت: بیست و پنجمین نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان تا ۲۸ اردیبهشت برای بازدید علاقمندان دایر است.