تیتر اخبار

هوای گیلان باز به مرز هشدار رسید تتلو به حبس محکوم شد | مجازات‌های تکمیلی هم دارد سهم گیلان از اقتصاد دریا فقط ۲ درصد است صدور مجوز خرید اسپری فلفل، شوکر و باتوم برای پرستاران یارانه ۳۰۰هزارتومانی امشب واریز می شود توت نوبرانه گیلان به بازار مصرف رسید واردات چای به دستور رئیس‌ جمهور محدود شد تعرض وکیل قلابی به زنان با تعارف کیک سمی «خط مهر» این‌بار در گیلان نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان آغاز برداشت برگ‌های زمردینی چای شمال کشور قیمت سکه و طلا در بازار رشت ، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری خرداد از امروز ۵ محصول سایپا برای عرضه در ۲۶ اردیبهشت ماه مشخص شد! پاکبان ۲۰ ساله شهرداری لنگرود جان خود را از دست داد بازگشت ۳ واحد اقتصادی ورشکسته به چرخه تولید در گیلان آلوچه نوبرانه گیلان به بازار آمد نگاه به چای گیلان باید صادرات محور باشد برداشت۱۶ هزار تن آلوچه در گیلان آب چشمه «شیرین سو» رشت، آلودگی میکروبی دارد صدور هشدار سطح نارنجی در گیلان/ بارش ها فردا شدت می گیرد امشب؛ آخرین مهلت انتخاب خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه حادثه انفجار و آتش سوزی در حمام خانه‌ای در رشت نشای ۲۳ درصد از شالیزار‌های گیلان ضرورت توسعه صنایع دریا محور در گیلان برای جلوگیری به موقع از تغییر کاربری نیاز به کمک مردم داریم گیلان یک گام تا میزبانی مسابقات فوتبال ساحلی قهرمانی آسیا فاصله دارد تعیین «شهریه» مدارس غیردولتی ۳۱ اردیبهشت هشدار رهاسازی آب سد سفیدرود در گیلان آجر شدن کار پزشکان قلابی در رشت آغاز طرح های سالم سازی دریا در گیلان از اول خرداد ماه تجاوز به زن جوان برای فرار از بدهی سنگین جزئیاتی جدید از برقراری تماس تصویری روی سیم‌کارت تلفن همراه بیش از ۱۰۰ طرح نیمه تمام صنعتی برای ورود به چرخه تولید چشم انتظار حمایت دولت ۱۳۰ ساختمان مسکونی و تجاری امام زاده ابراهیم شفت در آتش سوخت کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان جوانی که رفیقش را به خاطر گاز زدن همبرگرِ دوست دخترش کُشت سینماها عصر جمعه تعطیل می‌شوند بازداشت ۳ نفر در پرونده فوت یک پزشک چای سنواتی هر چه سریع باید تعیین تکلیف شود آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه پیش فروش ۶ محصول پرطرفدار سایپا در اردیبهشت ۱۴۰۳ درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی جزئیات جشنواره ۳ روزه ی بهار نارنج در کومله لنگرود توزیع تخم نوغان در ۹ شهرستان گیلان از شنبه جزئیات طرح جدید فروش سایپا اعلام شد استقرار هوای خنک تا چهارشنبه در گیلان آغاز سال تحصیلی جدید از ۱۰ شهریور؟! نجات مرد ۳۸ ساله آسیب دیده از ارتفاعات لیالستان اعزام اولین کاروان سفر عمره مفرده از گیلان راه اندازی شعبه ویژه قضایی رسانه‌ها درگیلان استقبال گردشگران خارجی از ۵ شهر گیلان جزئیات جدید از ممنوعیت خرید و فروش امتیاز مسکن ملی قایقران گیلانی المپیکی شد سامانه بارشی در راه گیلان رتبه نخست گیلان در تولید مرغ اجداد در کشور عملیات «وعده صادق» نشان داد رژیم صهیونیستی سست‌تر از آن چیزیست که دنیا فکر می‌کند تمدید مهلت بیمه محصولات باغی گیلان خرید بیش از ۳۱ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران شمال اخرین اخبار از سیل مشهد/ تاکنون هفت نفر فوت کرده‌اند

0

واقعا سوسیس و کالباس بخوریم یا نه ؟

  • کد خبر : 4967
  • ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
واقعا سوسیس و کالباس بخوریم یا نه ؟

واقعا سوسیس و کالباس بخوریم یا نه ؟

به گزارش پایگاه خبری گیلان پیشرو ؛ پاسخ به این سوال را با نمونه ای از هزاران سؤال دیگر نظیر آن آغاز می کنیم:

مرغ بخوریم یا نخوریم ؟ الویه بخوریم یا نخوریم ؟ کنسرو ماهی بخوریم یا نخوریم؟ آب معدنی بخوریم یا نخوریم ؟

صرف نظر از مسائل سیاسی اجتماعی و اقتصادی حاکم بر کشورمان که معمولا زیادی را تحت شعاع خود قرار می دهد و گاه و بی گاه محصولی با شرکتی با صنعتی ، آگاهانه و با نا آگاهانه مورد تاخت و تاز رسانه ای برخی مسئولین و گاهی برخی وزیران که به نحوی خود یا مدیران قبل با تصمیمات نامناسبه سبب نابسمانانی آن محصول یا صنعت بودند و در واقع معلول تصمیم گیری مدیران سطح بالا می باشد، به صورت خیلی ساده مساله سوسیس و کالباس را کمی دقیقتر بررسی می کنیم.

مواد اولیه اصلی سوسیس و کالبانی عبارتند از : گوشت قرمز با گوشت سفید(مرغ) ،روغن مایع ، شیر خشک ، نشاسته، آرد نول ، گلوتي ( پروتئین خالص گندم ) کازئینات ( پروتئین شیر ) تخم مرغ ، سیر ، نمک،ادویه، اسید اسکوربیک (ویتامین ث) ، نیتریت و در برخی محصولات هویج، فلفل دلمه سبز و قارچ نیز مورد استفاده قرار میگیرند.

همانطور که دیده می شود کلیه مواد تشکیل دهنده سوسیس و کالباس در شرایط عادی مورد مصرف رژیم غذایی می باشد و هیچ ضرری برای سلامتی نداشته و همگی از ارزش غذایی ویژه ای برخوردار می باشند. حال اگر در مجموعه ای جهت تولید به جای هر یک از مواد اولیه فوق ، مواد اولیه نامرغوب مورد استفاده قرار گیرد که قطعا قیمت پایین عرضه آن در بازار فروش معرف این مطلب می باشد آیا باید این صنعت را زیر سوال و کلیه افراد جامعه را با تبلیغات نامناسب رسانه ای از مصرف این محصول پرخاطره و لذیذ که قطعا اکثریت جامعه اشتیاق زیادی به استفاده از آن دارند منع کرد؟ چرا به جای هجوم تبلیغات نامناسب و سوزاندن خشک و تره ،با روش های تشویقی و معرفی شرکتهای معتبر و خوشنام که در ایران کم نیستند، هموطنان خود را به استفاده و لذت بردن از این محصولات لذيذ دعوت نکنیم ؟ چرا جناب وزیر که خود مجوز تولید محصولات گوشتی را صادر می کنند در رسانه ملی از خوردن این محصول امتناع می کنند؟

اگر محصول خوبی نیست جرا مجوز می دهید و اگر مجوز می دهید چرا منع می کنید ؟

سرانه مصرف سوسیس و کالباس در کشور آمریکا ۴۰ کیلو گرم می باشد و در ایران ۷ کیلوگرم اگر این محصول مورد تایید نبود در کشوری مثل آمریکا تا این حد مصرف نداشت . بالغ بر ۲۵۰ شرکت تولید کننده فرآورده های گوشتی در ایران در حال کار می باشند که در این آشفته بازار اقتصاد و رکود بیی نظیری که بر اقتصاد ایران سایه افکنده است تحت تأثیر تبلیغات نامناسب و عدم حمایت مدیران رده بالا اکثرا به حال تعطیل یا نیمه تعطیل هستند و لحظه به لحظه به خاموشی کامل تولید و واردات بیشتر که شاید هدف اقليت خالی می باشد نزدیک می شویم.

نمی دانم چرا آگاه نیستیم که اکثر کلیپ های مونتازی و عکس هایی که عموما غیر مستند هستند و همگی ما علاقه خاصی به ارسال برای دیگران و لذت از تعجب کردن دیگران می بریم همگی اهرم دشمنان تولید و متعاقب آن بیکاری و فقر و فساد می باشد.

در ارتباط با مصرف خمیر مرغ در ایران لازم است به عرض برسانم این ماده اولیه حدود ۲۰ سال به صورت رسمی در کشور در تولید فرآورده های گوشتی مورد استفاده قرار می گرفت. خمیر مرغ حاصل از قطعه بندی یک مرغ بدون ضایعات شکمی می باشد بدین صورت که همان مرغی که شما برای منزل خریداری می کنید دقیقا مانند همان به صورت کلی به شرکت تولید سوسیس کالباس ارسال و توسط کارگران قسمت اصلی گوشت نظیر شنیسل ران و سینه جدا شده و مابقی گوشت چسبیده به جنان و سایر نواحی اسکلت توسط دستگاه مکانیکی که در فرانسه طراحی شده از آن جدا شده که خمیر مرغ نامیده می شود.

در تأیید آن باید بگوئیم که در سمیناری که سال گذشته در قلب اروبا یعني اتریش شرکت کردیم از مجموع ده فرمول و محصول تولیدی حداقل چهار محصول با خمیر مرغ تولید شده بودند و در آمریکا
لذیذترین هات داک از خمیر مرغ تولید می شود. حال اگر شرکتی در ایران از خمیر مرتغ نامناسب استفاده کند باید خمیر مرغ را ممنوع کرده ؟آیا اگر کسی با جاقو مرتکب قتل شد باید جاقو را منع کرد؟

گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری

ای کاش مدیران ارشد کشورمان در کنارمان بودند نه مقابلمان !!! ……..

جان کلام
اگر از دل پر درد تولید کنندگان بی پناه این مملکت که همگی از صمیم قلب عاشق تولید بهترین محصولات می باشند بگذریم باید بگوییم اصول علم تغذیه و سلامت بر دو اصل استوار است ۱- تنوع ۲ تناسب

نه چندان بخور کز دهانت بر آید نه چندان که از ضعف جانت بر آید

این نسخه برشکی و تغذیه ای عمومیت کاملی دارد و بدین معنی می باشد که تنوع در نوع غذا را سرلوحه رژیم غذایی خود قرار دهیم و از میل کردن غذاهای تکراری خودداری می نماییم و در هر وعده غذایی هم متناسب و به اندازه غذا میل نماییم و ورزش را فراموش نکنیم.

در پایان جهت یادبود نمایشگاه اداره کل استاندارد چند توصیه در مورد مصرف سوسیس و کالباس را تقدیم حضور می کنم:

۱- سعی کنید از شرکتهای خوشنام و تأیید شده اداره کل استاندارد و اداره نظارت بر مواد غذایی محصولات خود را تهیه نمایید. ( اسامی خیلی از برندهای معمولی تقریبا مشابه برندهای معتبر می باشد بسیار دقت فرمایید).

۲- سعی کنید از شرکتهای معتبر استان خود خریداری نمایید تا محصولات تازه تر و سالم تری تهیه کنید معمولا دوری مسافت و حمل و نقل در شرایط نامناسب در کیفیت محصول تأثیر گذار است.

۳- به تاریخ انقضاء محمول دقت فرمایید سعی شود محصول تازه تر باشد.

۴- به بسته بندی محصولات و نحوه نگهداری در  فروشگاه و سرمای یخچال بسیار دقت فرمایید. برخی فروشگاه ها جهت صرفه جویی در برق ، بخچالهای خود را خاموش کرده که این احتمال فساد محصول و کاهش کیفیت را افزایش می دهد.

۵- از خرید محصولات نگهداری شده در خارج از یخجال جدا خودداری فرمایید.

۶- و داستان هرچقدر  پول بدهید همانقدر آش میخورید در اینجا هم مصداق دارد و معمولا هیچ ارزانی بی حکمت نیست پس کمی با دقت خرید فرمایید.

۷- سعی کنید فقط برای مصرف همان وعده خرید فرمایید و از محصولات وکیوم باز شده حتی در یخچال خودداری نمایید. قطعا شامل حال افت کیفیت است و این کاملا طبیعی است.

۸- انجماد سوسیس و کالباس فقط باعث کاهش کیفیت طمع و بافت می شود  ولی از نظر مسمومیت و بیماری زایی کاملا امن است.حتی المقدور از انجماد صرف نظر کنیم.

۹- تنوع و تناسب را در کلیه رژیم غذایی و حتی در سایر موارد زندگی سرلوحه خود قرار دهیم.

۱۰- سوسیس و کالباسی کیفیت و تازه را از های معتبر خریداری نمایید و از مصرف آن لذت ببرید.

باتشکر
                                                                                                                     مسعود حنیفی منش
                                                                                            کارشناس صنایع غذایی دانشگاه شهید بهشتی تهران
                                                                                                                           شرکت چم چم

لینک کوتاه : https://gilanpishro.ir/?p=4967

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

گزارش خبری از نگاه دوربین شما

۰۶
خرداد
مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

۲۲
دی
آتش سوزی مهیب در جنگل های حیران

آتش سوزی مهیب در جنگل های حیران

به گزارش پایگاه خبری گیلان پیشرو؛آتش سوزی گسترده ای که از ساعت ها پیش‌ در مرز ایران و‌ جمهوری آذربایجان در حال وقوع است ازسمت جمهوری آذربایجان به سمت گیلان در حرکت است.

گزارش ویژه

۰۹
آذر
بازار داغ تاکسی‌ های اینترنتی بی قید و بند

بازار داغ تاکسی‌ های اینترنتی بی قید و بند

مخاطب زیاد تاکسی‌های اینترنتی باعث شده که قیمت گذاری‌ها نجومی شود و رانندگان هم از حق و حقوقی بهره‌مند نشوند.

۲۹
شهریور
دوردور با مازاراتی و بنز اجاره‌ای در تهران | رنت روزانه خودرو از ۷ تا ۱۵ میلیون تومان

دوردور با مازاراتی و بنز اجاره‌ای در تهران | رنت روزانه خودرو از ۷ تا ۱۵ میلیون تومان

قیمت خودروهای داخلی همچنان در مسیر گرانی و خرید خودروهای‌خارجی هم برای بسیاری به رویایی‌دست‌نیافتنی تبدیل شده‌است. در این‌میان برخی‌جوانان و افراد برای پیشبرد کسب‌ و کارشان یا دوردورکردن با خودروهای‌ لاکچری‌ و لوکس به‌ سراغ‌«اجاره»‌ یا «رنت» خودرو می‌روند و میلیون‌ها تومان بابت آن می‌پردازند.

۱۰
شهریور
شیوع پدیده گراز خوری

شیوع پدیده گراز خوری

گراز هم مانند سایر گونه‌های حیات‌وحش به دست انسان شکار می‌شود و بهانه این شکار، بیشتر جلوگیری از تخریب باغ‌ها و مزارع است حال آنکه خوردن گوشت این حیوان هم به دلایل قبلی اضافه شده است.

گیلان پیشرو در شهرستانها

آخرین اخبار

۳۰
اردیبهشت
هوای گیلان باز به مرز هشدار رسید

هوای گیلان باز به مرز هشدار رسید

اداره کل هواشناسی گیلان با صدورهشدار سطح نارنجی از بارش‌های رگباری باران از عصر امروز در استان خبرداد.

۳۰
اردیبهشت
سهم گیلان از اقتصاد دریا فقط ۲ درصد است

سهم گیلان از اقتصاد دریا فقط ۲ درصد است

استاندار گیلان گفت: سهم این استان با وجود داشتن ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی از اقتصاد دریا، دو درصد است، در حالی که کشورهای توسعه‌یافته سهم ۵۰ درصدی از اقتصاد دریا دارند. برای بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت اقتصاد دریا باید از توانمندی‌های نخبگان علمی و دانشگاهیان بهره‌مند شد و در برش استانی باید مأموریت هر دستگاه مشخص و برنامه‌های آنها هدف‌گذاری شود.

۳۰
اردیبهشت
توت نوبرانه گیلان به بازار مصرف رسید

توت نوبرانه گیلان به بازار مصرف رسید

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اعلام آغاز برداشت توت فرنگی گفت: پیش بینی می‌شود باغداران گیلانی امسال بیش از هزار و ۸۰۰ تن توت فرنگی برداشت کنند.