تیتر اخبار

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی جزئیات جشنواره ۳ روزه ی بهار نارنج در کومله لنگرود توزیع تخم نوغان در ۹ شهرستان گیلان از شنبه جزئیات طرح جدید فروش سایپا اعلام شد استقرار هوای خنک تا چهارشنبه در گیلان آغاز سال تحصیلی جدید از ۱۰ شهریور؟! نجات مرد ۳۸ ساله آسیب دیده از ارتفاعات لیالستان اعزام اولین کاروان سفر عمره مفرده از گیلان راه اندازی شعبه ویژه قضایی رسانه‌ها درگیلان استقبال گردشگران خارجی از ۵ شهر گیلان جزئیات جدید از ممنوعیت خرید و فروش امتیاز مسکن ملی قایقران گیلانی المپیکی شد سامانه بارشی در راه گیلان رتبه نخست گیلان در تولید مرغ اجداد در کشور عملیات «وعده صادق» نشان داد رژیم صهیونیستی سست‌تر از آن چیزیست که دنیا فکر می‌کند تمدید مهلت بیمه محصولات باغی گیلان محمدحسن عاقل منش،عضو جدید شورای شهر رشت شد آغاز ثبت نام کلاس اولی ها از ۱۹ اردیبهشت مشاهده چند مورد ابتلا به فاسیولا در گیلان جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن» / ماجرای گاز «خنده» قلیان ها خانواده‌های دارای فرزند چندقلو چه خدماتی دریافت می‌کنند؟ همراه داشتن کدام داروها در حج و عمره ممنوع است؟

0

ثبت ملی ۳۳ خوراک گیلان

  • کد خبر : 33426
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
ثبت ملی ۳۳ خوراک گیلان

در مراسم رونمایی از پوستر بزرگ ترین رویداد خوراک کشور در شهر رشت اعلام شد ۳۵۰ خوراک در این استان شناسایی شده و ۳۳ خوراک گیلان ثبت ملی شده است

به گزارش پایگاه خبری گیلان پیشرو؛شهردار رشت از تدوین برنامه های مختلف شهرداری در هفته رشت سال جاری خبر داد و گفت: بزرگ ترین رویداد خوراک کشور با هدف توسعه گردشگری اقتصادی در شهر رشت برگزار می شود.

 رحیم شوقی روز پنجشنبه ۹ آذر ۱۴۰۲ در مراسم رونمایی از پوستر بزرگ ترین رویداد خوراک کشور در شهر رشت با تسلیت ایام سوگواری حضرت فاطمه (س) و خیر مقدم به مدعوین با اشاره به اینکه شهر رشت به عنوان یکی از شهرهای خلاق یونسکو در زمینه خوراک شناسی معرفی شده است اظهار کرد: تمام برنامه ریزی های شهرداری رشت و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در راستای استفاده از ظرفیت های گردشگری رشت این شهر کهن است.

وی به برگزاری بزرگ ترین رویداد خوراک کشور در شهر رشت در ۶ و ۷ دی ماه سال جاری همزمان با هفته رشت اشاره کرد و افزود: سازمان های تابعه شهرداری رشت با همکاری شورای اسلامی شهر برنامه‌های مدونی را برای برگزاری جشنواره مذکور به بهترین نحو برنامه ریزی کردند.

شهردار رشت با بیان اینکه رویداد بزرگ خوراک کشور در راستای شعار بهره مندی اقتصادی شهروندان از برند شهر خلاق خوراک در این شهر برگزار می شود، تصریح کرد: جشنواره مذکور در بخش های دانشجویی و دانش آموزی و همچنین مشارکت رستوران های ۱۷ شهرستان گیلان برنامه ریزی شده است.

 بیشترین غذای مورد استفاده در گیلان باستان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از شناسایی ۳۵۰ خوراک در این استان خبر داد و گفت: ۳۳ خوراک گیلان ثبت ملی شده است.

ولی جهانی هم در مراسم رونمایی از پوستر برگزاری بزرگ ترین رویداد خوراک کشور در شهر رشت با قدردانی از اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار در برگزاری این جشنواره اظهار کرد: با توجه به کاوش‌های باستان شناسی که در گیلان انجام دادیم، ۶۰ درصد آثار تاریخی کشف شده ظرف‌های متعلق به ۲ هزار سال است که استفاده می‌کردند.

وی، بیشترین غذای مورد استفاده در گیلان باستان را گوشت و فسنجان عنوان کرد و افزود: ۳۵۰ خوراک به تفکیک شهرستان‌های گیلان شناسایی شده که از این تعداد ۳۳ خوراک ثبت ملی شده و ۵ خوراک برای ثبت ملی قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه امکان نمایش ظروف سفالی استان در بزرگ ترین رویداد خوراک کشور در شهر رشت وجود دارد، تصریح کرد: ظروف سفالی باستانی استان را در قالب نمایشگاه می‌توانیم در معرض دید عموم مردم قرار دهیم.

جهانی به برگزاری دوره های آموزشی احیای غذاهای فراموش شده گیلان اشاره کرد و گفت: امکان ارائه بسته فرصت های سرمایه گذاری با موضوع خوراک وجود دارد.

وی با اشاره به دعوت از ۳۰ خبرنگار کشوری در برگزاری بزرگ‌ترین رویداد خوراک کشور در شهر رشت، بیان کرد: در تلاش هستیم تا سفرای کشورهای همسایه ایران در جشنواره حضور پیدا کنند.

احیای غذاهای بومی محلی رسالت دانشگاه جامع علمی کاربردی گیلان است

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گیلان نیز در مراسم مذکور به رسالت این دانشگاه در بخش فرهنگ اشاره کرد و گفت: احیای غذاهای بومی محلی با هدف آشنایی نسل جوان با فرهنگ گذشته رسالت دانشگاه جامع علمی کاربردی استان است.

ابراهیم کازرونی به رشته‌های حوزه خوراک و گردشگری در دانشگاه جامع علمی کاربردی گیلان اشاره کرو و افزود: تدریس رشته‌های مذکور در راستای اشاعه فرهنگ بومی مناطق انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه رشت با برند شهر خلاق خوراک که از یونسکو دریافت کرده می تواند خود را به دنیا معرفی کند، تصریح کرد: با تنوع غذاهایی که در گیلان به ویژه رشت داریم هنوز نتوانستیم به جایگاه خود برسیم.

گنجینه خوراک رشت بر جا مانده از نیاکان

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای رشت نیز در این نشست با قدردانی از تلاش‌های مجموعه شهرداری رشت، اداره کل میراث فرهنگی گیلان و دیگر دست اندرکاران در مبحث رشت شهر خلاق خوراک یونسکو اظهار کرد: رشت در تمامی حوزه ها حرفهای زیادی برای گفتن دارد اما باید به اقدامات خود سرعت ببخشیم.

علیرضا تاج شهرستانی با بیان اینکه گنجینه ای در حوزه خوراک از نیاکان به ما به ارث رسیده است افزود: ما نتوانسته ایم مهارت خودمان را در حوزه غذا به نسل های آینده بالاخص دختران این شهر و دیار انتقال دهیم و تصور می کنم دختران امروزی تمایل چندانی به این حوزه ندارند و باید فرهنگ غذاهای بومی رشت سینه به سینه به نسل های آینده منتقل شود.

وی با تاکید به اینکه باید با برنامه ریزی های صحیح فضای مناسب به منظور آشنایی هر چه بیشتر گردشگران با غذاهای رشت مهیا شود تصریح کرد: باید مجموعه ای مشخص نسبت به ارائه غذاهای بومی به گردشگران ورود کند و بسته ای کامل برای معرفی به گردشگران مهیا باشد.

شهر رشت آماده جذب سرمایه گذاران گردشگری و صنعت است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان به ظرفیت های استان به ویژه شهر رشت برای ورود سرمایه گذاران اشاره کرد و گفت: شهر رشت آماده جذب سرمایه گذاران در عرصه گردشگری و صنعت است.

حسین محمدیان در مراسم رونمایی از پوستر برگزاری بزرگ ترین رویداد خوراک کشور در شهر رشت با اشاره به ظرفیت های ایجاد شده برای حضور سرمایه گذاران در گیلان به ویژه شهر رشت اظهار کرد: فضای گیلان به ویژه شهر رشت آماده است تا بتوانیم از ظرفیت های خوب استان در بحث گردشگری و صنعت برای جذب سرمایه گذاران استفاده کنیم.

وی به تکلیف موضوع زنجیره ارزش در برنامه هفتم توسعه برای وزارت کشور در استان ها اشاره کرد و افزود: گیلان به لحاظ تنوع های بسیاری که دارد، جزو معدود استان هایی محسوب که دو زنجیره ارزش را معرفی کرده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان با بیان اینکه زنجیره ارزش محصولات کشاورزی با معرفی ۱۰ محصول تحت عنوان زنجیره ارزش را ارائه کردیم، تصریح کرد: دولت به دلیل محدودیت های منابع و اعتبارات در تلاش است تا از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده کند.

محمدیان از صدور ۲۲۰ مجوز بی نامه برای ورود سرمایه گذاران در گیلان خبر داد و گفت: طی یک ماه آینده امیدواریم اسناد ۱۰ مگاپروژه را به سرمایه گذاران ارائه کنیم.

وی با اشاره به تعامل بسیار خوب بین اعضای شورای اسلامی شهر با شهردار رشت، اذعان کرد: تعامل خوب بین شورا و شهردار در توسعه و شکوفایی شهر حائز اهمیت و تاثیرگذار است.

گذرهای تاریخی و کاروانسراهای رشت ظرفیت بسیار خوبی برای جذب گردشگر

رئیس شورای اسلامی شهر رشت در نشست رونمایی از پوستر بزرگترین رویداد خوراک کشور و تجلیل از فعالین صنعت گردشگری در ساختمان شهرداری رشت با تسلیت فرا رسیدن ایام دهه اول فاطمیه (س) اظهار کرد: از برگزار کنندگان جلسه امروز از جمله روابط عمومی و اموربین الملل شورا و شهرداری رشت و دیگر مدعوین تقدیر و تشکر می کنم.

محمد حسین واثق کارگرنیا با بیان اینکه برند رشت شهر خلاق خوراک یونسکو با تلاش مجموعه ای از مدیران شهرداری و علاقمندان به رشت و اعضای شورای چهارم به ثمر رسید افزود: پیشنهاد می کنم در یکی از روزهای مربوط به هفته رشت در سال جدید در راستای ارج نهادن به زحمات تمامی دست اندرکاران که در ثبت برند رشت شهر خلاق خوراک یونسکو در آن سال‌ها تلاش کردند مراسمی در خور برگزار شود.

وی با تاکید به اینکه در اجرای برنامه های هفته رشت از مشارکت آحاد مردم بالاخص افرادی که در این حوزه فعالیت دارند استفاده شود تصریح کرد: باید عایدات این عنوان در سفره های مردم نمایان شود و متاسفانه ظرفیت ها و عناوین فراوانی در اختیار داریم که عایدات آن هنوز محقق نشده است.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه برخی از شهرها برای ایجاد ظرفیت های این چنینی دائما در تلاش هستند افزود: گذرهای تاریخی و کاروانسراهایی که در سطح رشت وجود دارد نیز ظرفیت بسیار خوبی است که در گذشته از جذابیت بسیاری برخوردار بود و متاسفانه طی سال‌های اخیر به واسطه برخی از تغییر و تحولاتی که در آن ها رقم خورده است از حالت تاریخی خارج شده اند و متاسفانه این پتانسیل ها در حال از دست رفتن است.

کارگرنیا به خانه ابریشمی و میرزا خلیل رفیع اشاره کرد و گفت: خانه ابریشمی یک بنای بسیار زیبای تاریخی است که اخیرا نیز تقاضا کردیم این ساختمان تاریخی به شهرداری واگذار شود و این ها جاذبه های تاریخی شهر رشت و نشان دهنده پیشینه غنی شهر است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به مسجد حاج صمد خان افزود: این مسجد فقط در زمان برگزاری نماز درب هایش باز است و این در حالی است که باید از چنین ظرفیت‌های تاریخی برای جذب و ماندگاری گردشگر و همچنین کسب درآمد و اشتغالزایی استفاده کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه حرم مطهر حضرت فاطمه اخری سلام الله علیها نیز یکی دیگر از این ظرفیت ها است افزود: این حرم مطهر می تواند به قطب گردشگری مذهبی تبدیل شود و امیدواریم این موارد تسریع شود.

 کارگرنیا با بیان اینکه پیرامون پروژه گیل لند نیز مباحث دست و پاگیر برایمان مشکل ساز است افزود: کمیسیون ماده پنج پس از گذشت سالها موافقتی را در این باره داشته است و پس از طی زمان پنج سال موافقت های اولیه برای اجرای پروژه گیل لند که می تواند یکی از زیر ساخت های ما در توسعه هر چه بیشتر مقوله گردشگری باشد را شاهد هستیم و ان شاا با رفع موانع اداری شاهد توسعه دیگر زیر ساخت های گردشگری در رشت باشیم‌.

لینک کوتاه : https://gilanpishro.ir/?p=33426

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

گزارش خبری از نگاه دوربین شما

۰۶
خرداد
مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

۲۲
دی
آتش سوزی مهیب در جنگل های حیران

آتش سوزی مهیب در جنگل های حیران

به گزارش پایگاه خبری گیلان پیشرو؛آتش سوزی گسترده ای که از ساعت ها پیش‌ در مرز ایران و‌ جمهوری آذربایجان در حال وقوع است ازسمت جمهوری آذربایجان به سمت گیلان در حرکت است.

گزارش ویژه

۰۹
آذر
بازار داغ تاکسی‌ های اینترنتی بی قید و بند

بازار داغ تاکسی‌ های اینترنتی بی قید و بند

مخاطب زیاد تاکسی‌های اینترنتی باعث شده که قیمت گذاری‌ها نجومی شود و رانندگان هم از حق و حقوقی بهره‌مند نشوند.

۲۹
شهریور
دوردور با مازاراتی و بنز اجاره‌ای در تهران | رنت روزانه خودرو از ۷ تا ۱۵ میلیون تومان

دوردور با مازاراتی و بنز اجاره‌ای در تهران | رنت روزانه خودرو از ۷ تا ۱۵ میلیون تومان

قیمت خودروهای داخلی همچنان در مسیر گرانی و خرید خودروهای‌خارجی هم برای بسیاری به رویایی‌دست‌نیافتنی تبدیل شده‌است. در این‌میان برخی‌جوانان و افراد برای پیشبرد کسب‌ و کارشان یا دوردورکردن با خودروهای‌ لاکچری‌ و لوکس به‌ سراغ‌«اجاره»‌ یا «رنت» خودرو می‌روند و میلیون‌ها تومان بابت آن می‌پردازند.

۱۰
شهریور
شیوع پدیده گراز خوری

شیوع پدیده گراز خوری

گراز هم مانند سایر گونه‌های حیات‌وحش به دست انسان شکار می‌شود و بهانه این شکار، بیشتر جلوگیری از تخریب باغ‌ها و مزارع است حال آنکه خوردن گوشت این حیوان هم به دلایل قبلی اضافه شده است.

گیلان پیشرو در شهرستانها

آخرین اخبار

۰۶
اردیبهشت
درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با توجه به کاهش منابع آبی و برای پیشگیری از خسارت‌های احتمالی، شالیکاران گیلان طبق تقویم زراعی اقدام کنند.

۰۶
اردیبهشت
جزئیات جشنواره ۳ روزه ی بهار نارنج در کومله لنگرود

جزئیات جشنواره ۳ روزه ی بهار نارنج در کومله لنگرود

یکی از جشنواره‌های پر مخاطب که در طول سالیان گذشته میزبان گردشگران مختلفی از سطح استان و کشور بوده جشنواره بهار نارنج کومله شهرستان لنگرود است.جشنواره ای که امسال طی ۳ روز و با برنامه های مختلف مانند جشنواره کودک، غذا و بازی های بومی محلی برگزار می شود

۰۶
اردیبهشت
توزیع تخم نوغان در ۹ شهرستان گیلان از شنبه

توزیع تخم نوغان در ۹ شهرستان گیلان از شنبه

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشورگفت: بیش از ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان از روز شنبه ۸ اردیبهشت بین نوغانداران ۹ شهرستان گیلان توزیع می‌شود.