تیتر اخبار

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی جزئیات جشنواره ۳ روزه ی بهار نارنج در کومله لنگرود توزیع تخم نوغان در ۹ شهرستان گیلان از شنبه جزئیات طرح جدید فروش سایپا اعلام شد استقرار هوای خنک تا چهارشنبه در گیلان آغاز سال تحصیلی جدید از ۱۰ شهریور؟! نجات مرد ۳۸ ساله آسیب دیده از ارتفاعات لیالستان اعزام اولین کاروان سفر عمره مفرده از گیلان راه اندازی شعبه ویژه قضایی رسانه‌ها درگیلان استقبال گردشگران خارجی از ۵ شهر گیلان جزئیات جدید از ممنوعیت خرید و فروش امتیاز مسکن ملی قایقران گیلانی المپیکی شد سامانه بارشی در راه گیلان رتبه نخست گیلان در تولید مرغ اجداد در کشور عملیات «وعده صادق» نشان داد رژیم صهیونیستی سست‌تر از آن چیزیست که دنیا فکر می‌کند تمدید مهلت بیمه محصولات باغی گیلان همراه داشتن کدام داروها در حج و عمره ممنوع است؟ سقف تراکنش غیرحضوری ۲ برابر شد؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان ثبت سفارش کتاب های سال تحصیلی جدید آغاز شد

0

توله یوز «ایران» اردیبهشت ۱۴۰۲ به دنیا می‌آید

  • کد خبر : 30303
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۹:۰۹
توله یوز «ایران» اردیبهشت ۱۴۰۲ به دنیا می‌آید

پس از فرآیند رشد و نمو جنین در رحم یوزپلنگ مادر و ایجاد شرایط طبیعی در اردیبهشت‌ماه شاهد به دنیا آمدن توله این یوزپلنگ خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری گیلان پیشرو؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: «ایران» تنها یوزپلنگ ماده سایت تکثیر در اسارت پارک ملی توران بیارجمند شاهرود توله یوز خود را اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به دنیا می‌آورد.
 
بهرامعلی ظاهری عصر جمعه در حاشیه تور رسانه‌ای جمعی از خبرنگاران در سایت پارک ملی توران افزود: پنجم بهمن ماه جفت‌گیری موفق یوزپلنگ «ایران» با یوز نر «فیروز» به ثبت رسید.
 
وی با اشاره به اینکه مدت زمان دوره بارداری یوزپلنگ‌ها ۹۰ تا ۹۵ روز است، ابراز کرد: پس از فرآیند رشد و نمو جنین در رحم یوزپلنگ مادر و ایجاد شرایط طبیعی در اردیبهشت‌ماه شاهد به دنیا آمدن توله این یوزپلنگ خواهیم بود.
 
یوزپلنگ ماده «تلخاب» در منطقه توران مشاهده شد
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از ثبت مشاهده یوزپلنگ ماده «تلخاب» طی چند روز گذشته خبر داد و گفت: توله یوز «تلخاب»، «تلما» و چهار توله آن نیز تابستان امسال در پارک ملی توران مستند و به ثبت رسید.
 
ظاهری مشاهده این یوزپلنگ‌ها را نشانه پویایی زیستگاه توران خواند و اظهار کرد: تمامی دستاورد‌ها و سیر تکاملی این زیستگاه حاصل تلاش محیط‌بانان، همراهی مردم و سازمان‌های مردم نهاد و طبیعت دوست است.
 
وی با بیان اینکه در سایت تکثیر در اسارت پارک ملی توران هم اکنون یک یوز مادر زایا «ایران»، یوز نر «فیروز» و یک یوز پیر بالای ۱۴ سال «دلبر» نگهداری می‌شوند، افزود: ۲ توله یوز ماده «آذر» و «توران» که چند ماه قبل از طبیعت گرفته شدند، ۲۰ بهمن ماه به این مجموعه اضافه شدند.
 
حال «آذر» و «توران» پس از انتقال به سایت پارک ملی توران خوب است
 
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان ادامه داد: شرایط این ۲ توله یوزپلنگ پس از انتقال به سایت توران از لحاظ تغذیه، جنب و جوش، حرکات جسمانی و رشد اندام‌ها متناسب است.
 
ظاهری با بیان اینکه طی شبانه روز منطقه به وسیله دوربین‌های مداربسته به صورت برخط پایش می‌شود، افزود: پایش ۲۰ هکتار محوطه پیرامون سایت و همچنین ۶۸۱ هکتار محوطه نگهداری طعمه این گربه‌سان به طور دائم در دستور کار محیط‌بانان است.
 
وی با اشاره به اینکه حضور این گونه حیوانی در داخل زیستگاه نیازمند تامین امنیت، تغذیه و منابع آبی است، ابراز کرد: آموزش و آگاه سازی مردم در راستای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی در دستور کار این اداره قرار دارد.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ادامه داد: لایروبی چشمه‌ها، جلوگیری از ارتباط مستقیم بین حیوانات حیات وحش و دام‌های اهلی با هدف کاهش انتقال بیماری‌های مشترک و ضدعفونی کردن آبشخور‌ها به طور مستمر انجام می‌شود.
 
ظاهری از تأمین و توزیع ۱۰۰ تن علوفه برای زیستگاه‌های حیات وحش طعمه یوزپلنگ‌ها در منطقه توران طی یکسال گذشته خبر داد و گفت: هزینه بخشی از این علوفه‌ها را خیران و طبیعت دوستان پرداخت کرده‌اند.
 
 یوزپلنگ جزو گربه‌سانان محسوب می‌شود و گربه‌سانان امکان زادآوری ۲ بار در سال را دارند.
 
یوزپلنگ دوره بارداری سه ماه دارد و معمولا فصل‌هایی که رطوبت هوا بیشتر است برای جفت‌گیری این گونه ارزشمند مناسب است و بر پایه تحقیقات انجام شده دی و بهمن بهترین ماه‌های سال برای جفت‌گیری یوزپلنگ آسیایی است که پس از ۹۰ روز معمولا در اردیبهشت ماه توله به دنیا می‌آید.
 
براساس تحقیقات انجام شده یوزپلنگ جزو پستانداران چندهمسری است و یوزپلنگ آسیایی از ۲ تا سه سالگی بالغ شده و تا هشت سالگی قدرت زادآوری دارد و نوع زایش یوزپلنگ آسیایی چندقلوزایی است.
 
یوزپلنگ ایرانی در فهرست اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست قرار دارد، به معنای اینکه گونه‌ای در خطر انقراض است، حدود ٢ هزار سال پیش یوز‌ها در بیشتر نقاط آسیا حضور داشتند، اما اکنون منحصر به نواحی بیابانی ایران شده اند.
 
طبق گزارش‌ها، ایران از دهه ۱۹۷۰ به عنوان تنها زیستگاه یوزپلنگ آسیایی شناخته شده است، از این رو به آن یوزپلنگ ایرانی نیز می‌گویند.
 
در زمان حاضر یوزپلنگ آسیایی، ایران و بخش‌هایی از استان سمنان را خانه امن خود یافته و اکنون متخصصان بومی در سایت تکثیر در اسارت و ارتقای امنیت پارک ملی توران تغییر سرنوشت یوزپلنگ از خطر انقراض را دنبال می‌کنند.
 
یوزپلنگ به عنوان سریع‌ترین گونه جانوری بر روی کره خاکی است که با خط و خال‌های سیاه روی صورت و پوستش شناخته می‌شود.

لینک کوتاه : https://gilanpishro.ir/?p=30303

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

گزارش خبری از نگاه دوربین شما

۰۶
خرداد
مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

۲۲
دی
آتش سوزی مهیب در جنگل های حیران

آتش سوزی مهیب در جنگل های حیران

به گزارش پایگاه خبری گیلان پیشرو؛آتش سوزی گسترده ای که از ساعت ها پیش‌ در مرز ایران و‌ جمهوری آذربایجان در حال وقوع است ازسمت جمهوری آذربایجان به سمت گیلان در حرکت است.

گزارش ویژه

۰۹
آذر
بازار داغ تاکسی‌ های اینترنتی بی قید و بند

بازار داغ تاکسی‌ های اینترنتی بی قید و بند

مخاطب زیاد تاکسی‌های اینترنتی باعث شده که قیمت گذاری‌ها نجومی شود و رانندگان هم از حق و حقوقی بهره‌مند نشوند.

۲۹
شهریور
دوردور با مازاراتی و بنز اجاره‌ای در تهران | رنت روزانه خودرو از ۷ تا ۱۵ میلیون تومان

دوردور با مازاراتی و بنز اجاره‌ای در تهران | رنت روزانه خودرو از ۷ تا ۱۵ میلیون تومان

قیمت خودروهای داخلی همچنان در مسیر گرانی و خرید خودروهای‌خارجی هم برای بسیاری به رویایی‌دست‌نیافتنی تبدیل شده‌است. در این‌میان برخی‌جوانان و افراد برای پیشبرد کسب‌ و کارشان یا دوردورکردن با خودروهای‌ لاکچری‌ و لوکس به‌ سراغ‌«اجاره»‌ یا «رنت» خودرو می‌روند و میلیون‌ها تومان بابت آن می‌پردازند.

۱۰
شهریور
شیوع پدیده گراز خوری

شیوع پدیده گراز خوری

گراز هم مانند سایر گونه‌های حیات‌وحش به دست انسان شکار می‌شود و بهانه این شکار، بیشتر جلوگیری از تخریب باغ‌ها و مزارع است حال آنکه خوردن گوشت این حیوان هم به دلایل قبلی اضافه شده است.

گیلان پیشرو در شهرستانها

آخرین اخبار

۰۶
اردیبهشت
درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با توجه به کاهش منابع آبی و برای پیشگیری از خسارت‌های احتمالی، شالیکاران گیلان طبق تقویم زراعی اقدام کنند.

۰۶
اردیبهشت
جزئیات جشنواره ۳ روزه ی بهار نارنج در کومله لنگرود

جزئیات جشنواره ۳ روزه ی بهار نارنج در کومله لنگرود

یکی از جشنواره‌های پر مخاطب که در طول سالیان گذشته میزبان گردشگران مختلفی از سطح استان و کشور بوده جشنواره بهار نارنج کومله شهرستان لنگرود است.جشنواره ای که امسال طی ۳ روز و با برنامه های مختلف مانند جشنواره کودک، غذا و بازی های بومی محلی برگزار می شود

۰۶
اردیبهشت
توزیع تخم نوغان در ۹ شهرستان گیلان از شنبه

توزیع تخم نوغان در ۹ شهرستان گیلان از شنبه

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشورگفت: بیش از ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان از روز شنبه ۸ اردیبهشت بین نوغانداران ۹ شهرستان گیلان توزیع می‌شود.