تیتر اخبار

سبقت غیر مجاز خط قرمز پلیس/توصيه های پلیس جدی گرفته شود هوای نسبتا پایدار در گیلان ورود حدود ۳ میلیون مسافر به گیلان برقراری پرواز رشت-استانبول-رشت از ۲۹ اسفند تا ۱۳ فروردین پدرخوانده سایت‌های قمار و شرط‌بندی ایران در ترکیه بازداشت شد توزیع ۴۰۰ تن میوه شب عید در ۶۱ جایگاه گیلان هزار و ۱۶۷ کلاس گیلان، آماده اسکان نوروزی فرهنگیان برخورد با فروشندگان مواد محترقه در رشت استخدام ۸۰ گیلانی در قالب طرح «شهید زین الدین» مرحله سوم ویرایش ثبت نام خودروی جانبازان آغاز شد بیش از ۴۳ هزار مرکز عرضه فراورده‌های دامی گیلان زیر ذره بین بازرسان اعطای نشان فتح به فرماندهان کل ارتش و سپاه بدون حضور رئیس جمهور؛ آزادراه منجیل – رودبار بهره برداری شد اعلام زمان ثبت‌نام و برگزاری آزمون‌ سراسری‌ سال‌ ۱۴۰۳ صید انواع ماهیان استخوانی ازدریای خزر از مرز ۲ هزارتن گذشت سود سهام عدالت برای این افراد واریز نمی‌شود شروع ماه رمضان از روز سه شنبه تمدید مهلت بیمه محصولات باغی گیلان کنعانی: بانیان هیأت موسوم به حقیقت‌یاب بین‌المللی قصد انتقامجویی از ملت ایران را دارند بازدید رئیسی از نمایشگاه عملکرد و دستاوردهای بنیاد شهید و امور ایثارگران تداوم بارش‌ها در گیلان تا ۳ روز آینده اطلاعیه پلیس درباره ماه رمضان و نحوه فعالیت اماکن پذیرایی در نوروز عرضه لاستیک با نرخ مصوب در نمایشگاه‌های بهاره آب رسانی و برق رسانی در بیشتر روستاهای درگیر سیلاب انجام شده است افزایش ۸ درصدی جابه جایی مسافر در جاده‌های گیلان جوان ترین و پیرترین نماینده مجلس دوازدهم رونمایی شد رائفی‌پور: انتخابات اسفند معادلات جریان‌های سیاسی را تغییر داد

0

نرخ ارز و سهمیه حج ۱۴۰۲ اعلام شد

  • کد خبر : 28956
  • ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۶
نرخ ارز و سهمیه حج ۱۴۰۲ اعلام شد

رییس سازمان حج و زیارت گفت: نرخ تخصیصی برای ارز حج ۱۴۰۲ از سوی دولت، ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و سهمیه حج ایران ۸۷ هزار و ۵۰۰ نفر تعیین شد.

به گزارش پایگاه خبری گیلان پیشرو؛ سیدصادق حسینی به دنبال توافق ایران و عربستان درباره حج ۱۴۰۲ به تشریح آخرین جزییات حج پرداخت و با یادآوری این که سفر اخیرشان به دعوت وزارت حج و عمره عربستان با هدف بازدید از اکسپوی حج ۲۰۲۳ و امضای تفاهم‌نامه حج انجام شده است، گفت: نمایشگاه اکسپوی حج ۲۰۲۳ به خوبی برگزار شد و ۷۰۰ شرکت عربستانی تمام خدمتی را که به زائران در حج و عمره می‌توانستند ارایه دهند، معرفی کردند. فرق حج ۱۴۰۲ با گذشته در این است که در گذشته یک شرکت مشخص را در مقابل ایران قرار می‌دادند و تمام خدمات را الزاما باید از آن شرکت می‌گرفتیم، اما اکنون تمام شرکت‌های سعودی خدمات خود را در اکسپو عرضه کرده بودند و کشور‌ها حق انتخاب داشتند که حداکثر صرفه‌جویی و کاهش قیمت را می‌توان داشت.

وی با اشاره به سهمیه حج ایران در سال ۱۴۰۲ گفت: ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر سهمیه حج ایران تعیین شده است که البته ما از وزارت حج عربستان درخواست داشتیم سهمیه حج ایران را با توجه به رشد جمعیت افزایش دهند. به طور طبیعی باید این سهمیه دو تا سه هزار نفر اضافه می‌شد که آن‌ها اعلام کردند درخواست افزایش سهمیه را به یک سال بعد موکول کرده‌اند و از هیچ کشوری درخواست افزایش حج را نپذیرفته‌اند.

حسینی گفت: قیمت نهایی هنوز استخراج نشده است. کمیته نرخ‌گذاری تشکیل شده تا آخرین نرخ‌ها را استخراج کند و در روز‌های آینده قیمت نهایی حج اعلام خواهد شد. البته قیمت گروه‌ها واحد نیست، ما در حج امسال پنج گروه داریم که هزینه‌های هر یک متفاوت است.

رییس سازمان حج و زیارت درباره نرخ ارز تخصیصی برای تبدیل هزینه‌های حج گفت: نرخ ارز براساس مصوب هیأت دولت ۲۸۵۰۰ تومان تخصیص داده شده است که هزینه ارزی حج بر این اساس محاسبه می‌شود. نرخ ارز تخصیصی به حج نزدیک به ۱۵ درصد زیر قیمت بازار است که از دولت به همین خاطر تشکر می‌کنیم.

حسینی درباره هزینه ارزی حج که پیش‌تر حدود چهارهزار دلار اعلام شده بود، اظهار کرد: ۵۰ تا ۵۵ درصد هزینه حج هر زائر به اسکان مربوط است و، چون این هزینه هنوز دقیق و کامل تعیین نشده است. مذاکرات شفاهی با هتل‌ها انجام شده است و هتل‌های زیادی برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند و بعد از مذاکره و اجاره هتل‌ها هزینه دقیق حج را می‌توان اعلام کرد.

او درباره محدودیت‌های حج، اظهار کرد: محدودیت‌های سنی برداشته شده و درباره محدودیت واکسن که روز‌های گذشته خبر آن اعلام شد، عربستان هنوز به ایران در این‌باره اعلامی نداشته است.

حسینی همچنین گفت: از ۸۷ هزار نفر سهمیه حج ایران، ۳۷ هزار نفر در اولویت هستند که شامل افرادی می‌شود که سال ۹۹ هزینه حج را پرداخت کرده و به خاطر کرونا از این سفر باز مانده‌اند. درباره الزام سفر این دسته افراد، ما از آن‌ها خواهش می‌کنیم امسال مشرف شوند،، اما اگر عذری داشتند هزینه و اولویت آن‌ها محفوظ است.

او اضافه کرد: اولویت دوم، سپرده‌گذاران سال ۸۵ هستند که اگر آن‌ها هم برای ثبت‌نام در کاروان مراجعه نکردند، سپرده‌گذاران سال ۸۶ فرا می‌خوانیم که شامل اولویت‌های فروردین سال ۸۶ می‌شود و اگر آن‌ها هم مراجعه نکنند، سراغ اولویت‌های دیگر می‌رویم.

حسینی درباره پرداخت هزینه مابه‌تفاوت افرادی که سال ۹۹ هزینه ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: امسال هنوز نمی‌دانیم عربستان بابت خدمات چقدر هزینه دریافت می‌کند، اگر آن هزینه افزایش نیابد، این افراد با همان هزینه قبلی اعزام می‌شوند، اما اگر هزینه خدمات در عربستان افزایش پیدا کند، مابه‌تفاوت آن را از زائران می‌گیریم.

او درباره کاهش مدت سفر حج بیان کرد: کاهش این مدت تابع مولفه پرواز است که به دلیل تحریم‌ها ناچاریم از ظرفیت داخلی و هواپیمای خودمان استفاده کنیم که زمان سفر حج را طولانی می‌کند، اما اگر هواپیمای بزرگ در اختیار داشته باشیم مدت سفر حج به کمتر از ۳۰ روز کاهش می‌یابد. اگر سازمان هواپیمایی بتواند هواپیما‌های کشور‌های دیگر را اجاره کند و غربی‌ها هم اذیت نکنند، مدت زمان سفر حج را کاهش می‌دهیم.

رییس سازمان حج و زیارت در ادامه به مذاکره درباره دیه شهدای منا اشاره کرد و گفت: آن‌ها معتقدند منا حادثه طبیعی بوده و آن‌ها به هیچ کشوری دیه نداده‌اند، ولی ما درخواستمان را کتبی و شفاهی مطرح کردیم.

او ادامه داد: استفاده از فرودگاه سوم نیز در مذاکرات با عربستان مطرح شده است. ایران قبلاً فقط از دو فرودگاه استفاده می‌کرد و فرودگاه طایف پیشنهاد شد که نظر مثبتشان (عربستان) را اعلام کردند.

حسینی همچنین از تفاهم با عربستان درباره رفع مشکلات راه‌اندازی کلینیک‌های ایرانی و انتقال داروی ایرانی در زمان حج خبر داد.

رییس سازمان حج و زیارت گفت: بخش زیادی از زائران امسال با قطار سریع‌السیر از مکه به مدینه انتقال داده می‌شوند که قیمت پایین‌تری دارد. این اقدام برای نخستین‌بار صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: یک اقدام تحولی دیگر که پیگیر هستیم بخشی از پخت غذا برای زائران در هتل‌ها انجام شود، در این صورت کیفیت غذا افزایش می‌یابد. این اقدام در کاهش سرانه کارگزاران اعزامی و هزینه سفر تاثیر دارد.

حسینی گفت: بسیاری از زوجین تمایل دارند هنگام حج کنار هم باشند، درحالی که سال‌های گذشته اتاق مشترک برای زوجین نداشتیم، اما امسال به بخشی از کاروان‌ها اتاق زوجین تخصیص می‌دهیم. اگر امسال تقاضا زیاد باشد سال‌های بعد این سهمیه افزایش می‌یابد. البته این اقدام سبب افزایش هزینه می‌شود. برای همین امسال سهمیه کمتری درنظر گرفته شده است.

رییس سازمان حج و زیارت سپس به تدابیری که برای منا پیش‌بینی شده است، اشاره کرد و افزود: اینترنت اختصاصی برای زائران ایرانی در منا قرار است امسال تامین شود.

او ادامه داد: یکی از نگرانی‌ها در سال‌های قبل برای افراد مسن، گم شدن در منا بود که به همین منظور اپلیکیشنی طراحی شده و امیدوارم قبل از اعزام آماده استفاده شود.

حسینی گفت: صرفه‌جویی در هزینه هتل‌ها یکی از تدابیر حج آینده است که هتل‌های جدیدی شناسایی شده که قیمت مناسبی دارد و بخشی از زائران را با هدف کاهش هزینه‌ها در آنجا استقرار می‌دهیم.

معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دغدغه‌هایی که درباره سهمیه کارگزاران مطرح شده است، گفت: کاهش سرانه این سهمیه پیگیری می‌شود که در این صورت هزار نفر به سهمیه زائران اضافه می‌شود.

به گفته او، سرانه کارگزاران ۶.۴ درصد کل سهمیه حج بوده است که بنا داریم این سهمیه را به ۵ درصد برسانیم.

حسینی گفت: در روز‌های آینده براساس نامه‌ای که برای رییس‌جمهور فرستاده شده است شورای عالی حج برگزار می‌شود و تمام نهاد‌های درگیر حضور می‌یابند و وظایف آن‌ها تاکید می‌شود. در همین رابطه کتابی با عنوان فرایند‌های حج و عمره که نقشه راه است، منتشر شده است که وظایف هر یک از دستگاه‌ها را نیز مشخص می‌کند.

رییس سازمان حج و زیارت درباره زمان ثبت‌نام، گفت: ثبت‌نام در کاروان‌های حج که قرار بود ۳۰ دی‌ماه انجام شود به خاطر شرایط کنکور ملغی شد و مناسبت معنوی دیگری را پیدا می‌کنیم که در روزه‌های آینده اعلام خواهد شد.

حسینی همچنین درباره برقراری عمره گفت: مهمترین مسأله عمره بازگشایی سفارتخانه‌ها و حمایت کنسولی است که تا اتفاق نیفتد نمی‌توان عمره را برگزار کرد.

لینک کوتاه : https://gilanpishro.ir/?p=28956

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

گزارش خبری از نگاه دوربین شما

۰۶
خرداد
مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

۲۲
دی
آتش سوزی مهیب در جنگل های حیران

آتش سوزی مهیب در جنگل های حیران

به گزارش پایگاه خبری گیلان پیشرو؛آتش سوزی گسترده ای که از ساعت ها پیش‌ در مرز ایران و‌ جمهوری آذربایجان در حال وقوع است ازسمت جمهوری آذربایجان به سمت گیلان در حرکت است.

گزارش ویژه

۰۹
آذر
بازار داغ تاکسی‌ های اینترنتی بی قید و بند

بازار داغ تاکسی‌ های اینترنتی بی قید و بند

مخاطب زیاد تاکسی‌های اینترنتی باعث شده که قیمت گذاری‌ها نجومی شود و رانندگان هم از حق و حقوقی بهره‌مند نشوند.

۲۹
شهریور
دوردور با مازاراتی و بنز اجاره‌ای در تهران | رنت روزانه خودرو از ۷ تا ۱۵ میلیون تومان

دوردور با مازاراتی و بنز اجاره‌ای در تهران | رنت روزانه خودرو از ۷ تا ۱۵ میلیون تومان

قیمت خودروهای داخلی همچنان در مسیر گرانی و خرید خودروهای‌خارجی هم برای بسیاری به رویایی‌دست‌نیافتنی تبدیل شده‌است. در این‌میان برخی‌جوانان و افراد برای پیشبرد کسب‌ و کارشان یا دوردورکردن با خودروهای‌ لاکچری‌ و لوکس به‌ سراغ‌«اجاره»‌ یا «رنت» خودرو می‌روند و میلیون‌ها تومان بابت آن می‌پردازند.

۱۰
شهریور
شیوع پدیده گراز خوری

شیوع پدیده گراز خوری

گراز هم مانند سایر گونه‌های حیات‌وحش به دست انسان شکار می‌شود و بهانه این شکار، بیشتر جلوگیری از تخریب باغ‌ها و مزارع است حال آنکه خوردن گوشت این حیوان هم به دلایل قبلی اضافه شده است.

گیلان پیشرو در شهرستانها

آخرین اخبار

۰۳
فروردین
سبقت غیر مجاز خط قرمز پلیس/توصيه های پلیس جدی گرفته شود

سبقت غیر مجاز خط قرمز پلیس/توصيه های پلیس جدی گرفته شود

سرهنگ صفاری گفت: هرگونه رفتار مخاطره آميز از سوي رانندگان مي تواند يک تهديد براي کاربران ترافيک باشد.

۰۳
فروردین
هوای نسبتا پایدار در گیلان

هوای نسبتا پایدار در گیلان

آسمان گیلان تا اوایل هفته آینده نسبتا پایدار است.

۰۳
فروردین
ورود حدود ۳ میلیون مسافر به گیلان

ورود حدود ۳ میلیون مسافر به گیلان

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گیلان از ورود حدود ۳ میلیون مسافر و گردشگر به استان خبر داد.