تیتر اخبار

چای سنواتی هر چه سریع باید تعیین تکلیف شود آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه پیش فروش ۶ محصول پرطرفدار سایپا در اردیبهشت ۱۴۰۳ درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی جزئیات جشنواره ۳ روزه ی بهار نارنج در کومله لنگرود توزیع تخم نوغان در ۹ شهرستان گیلان از شنبه جزئیات طرح جدید فروش سایپا اعلام شد استقرار هوای خنک تا چهارشنبه در گیلان آغاز سال تحصیلی جدید از ۱۰ شهریور؟! نجات مرد ۳۸ ساله آسیب دیده از ارتفاعات لیالستان اعزام اولین کاروان سفر عمره مفرده از گیلان راه اندازی شعبه ویژه قضایی رسانه‌ها درگیلان استقبال گردشگران خارجی از ۵ شهر گیلان جزئیات جدید از ممنوعیت خرید و فروش امتیاز مسکن ملی قایقران گیلانی المپیکی شد سامانه بارشی در راه گیلان رتبه نخست گیلان در تولید مرغ اجداد در کشور عملیات «وعده صادق» نشان داد رژیم صهیونیستی سست‌تر از آن چیزیست که دنیا فکر می‌کند تمدید مهلت بیمه محصولات باغی گیلان محمدحسن عاقل منش،عضو جدید شورای شهر رشت شد آغاز ثبت نام کلاس اولی ها از ۱۹ اردیبهشت مشاهده چند مورد ابتلا به فاسیولا در گیلان جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن» / ماجرای گاز «خنده» قلیان ها خانواده‌های دارای فرزند چندقلو چه خدماتی دریافت می‌کنند؟

0

عرضه ارز ۲۸۵۰۰ تومانی در سامانه نیما افزایش خواهد یافت

  • کد خبر : 28379
  • ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۹:۵۷
عرضه ارز ۲۸۵۰۰ تومانی در سامانه نیما افزایش خواهد یافت

محمدرضا فرزین گفت: عرضه ارز در سامانه نیما افزایش خواهد یافت و تلاش‌مان این است کلیه نیاز‌ها پوشش داده شود.

به گزارش پایگاه خبری گیلان پیشرو؛ محمدرضا فرزین رئیس کل جدید بانک مرکزی با حضور در رسانه ملی در بخش گفت‌و‌گوی ویژه خبری ضمن پاسخگویی به سوالات مجری به تشریح برنامه‌های خود پرداخت.

سوال: مهم‌ترین برنامه شما برای کنترل بازار ارز چیست؟
فرزین: وقتی نرخ ارز تعیین می‌شود باید به دوگانه رفاه و اشتغال توجه کرد. در خصوص سیاست اعلامی تثبیت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در سامانه نیما، اکنون میانگین این سامانه  ۲۹ هزار تومان بوده  و بنابر نرخ  اعلامی در سامانه نیما است و از فردا با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه خواهد شد. ارز نیما مختص صادرات نفت و بخشی پتروشیمی است و روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار در این سامانه عرضه صورت گرفته است. در هفته آینده عرضه ارز در سامانه نیما افزایش خواهد یافت و تلاش‌مان این است کلیه نیاز‌ها پوشش داده شود.

اشکالی که وجود دارد عدم تطابق ارز سامانه نیما با نقشه‌های تجاری است که امیدواریم حل شود. نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی ارز نیما را متعادل می‌کند و می‌تواند نیاز بازار را تامین کند؛ اما یک بازار مبادله ارزی ایجاد خواهیم کرد که کل ارز‌های مبادله‌ای در آن مبادله خواهد شد؛ این بازار قاعدتا نوسان نرخ خواهد داشت. مسئله اساسی کشور علامت‌دهی نرخ در بازار آزاد است که معتقدم این نرخ تحریف شده است. در ۹ ماه گذشته صادرات غیرنفتی حدود ۳۶ میلیون دلار بوده و ۴۲ میلیارد دلار واردات داشته‌ایم؛ بنابراین از این لحاظ مشکل نداریم و نباید از لحاظ بنیادی برای ارز مشکل وجود داشته باشد. از طرفی ارز ۴۲۰۰ تمام نیاز‌ها را پوشش می‌داد، اما این ارز  ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای کالا‌ها است.

سوال: این ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای کدام کالاها خواهد بود؟

فرزین: کالا‌های اساسی، ماشین آلات از این موارد است و به صادرکننده‌ها آسیب نخواهد رسید. نرخ  ارز ۴۴ هزار تومان نیست، حتما در بازار مداخله خواهیم کرد و مدیریت می‌کنیم تا نرخ کاهشی شود. به دلیل عوامل انتظاری نرخ بازار آزاد تحریف شده و شدیدا افزایش پیدا کرده است. اکثرا نیاز‌های بازار آزاد را در بازار مبادله‌ای تامین خواهیم کرد و در این راستا تلاش می‌کنیم.

سوال: برنامه شما  برای نظام بانکی چیست؟
فرزین:بیش از ۲۰۰ هزار پرسنل در این بخش وجود دارد. مسله اصلی عدم نظارت دقیق در بانک مرکزی و عدم پایبندی به نظام بانک مرکزی است باید مقررات در بانک‌ها مو به مو اجرا شود. چند سیاست جز برنامه‌های ما است اول باید نطام بانکی به سمت تخصصی رود عملا بانک‌های تخصصی تفکیک نشده اند و باید برای هر کدام مقررات جداگانه تعریف شود. از اشکالات امروز این است که بر مصرف کنترل لازم نمی‌شود اگر مصرف پول را کنترل نکینم عقود رعایت نمی‌شود. مسئله دیگر این که باید بانک‌ها از بنگاه‌داری خارج شوند، باید تسهیلات خرد و قرض‌الحسنه توسعه پیدا کند. مورد دیگر بانک‌ها و موسسات ناتراز است در طی دوران ریاست خود این موضوع قطعا کنترل خواهد شد.

در سیاست‌های پولی از ابزار متداول استفاده می‌شود یکی از روش‌های متداول کنترل ترازنامه‌ها است بانک مرکزی چندین سال است که بخش دارایی را کنترل می‌کند باید سمت چپ و راست ترازنامه کنترل شود تلاش این است از سیاست پولی استفاده شود.

سوال: با بانک های متخلف برخورد می شود؟
فرزین: سیاست‌های جدید که اعلام شود بانک‌هایی که آن مقررات را رعایت نکنند با آن ها برخورد لازم می‌شود. در برخی حوزه‌ها اختیار لازم را بانک مرکزی ندارد که به دنبال دریافت این اختیارات هستیم.

سوال: برنامه شما برای رشد تورم چیست؟
فرزین: حفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم وظیفه بانک مرکزی است. البته که کنترل تورم تنها با اقدامات بانک مرکزی امکان پذیر نیست برای کنترل تورم باید هماهنگی بین بخش‌های متخلف اقتصادی ایجاد شود و با سیاست‌های پولی تنها این موضوع را نمی‌توان کنترل کرد. باید هئیت ثبات مالی ایجاد شود. هدف این است که از سیاست‌های پولی در بانک مرکزی استفاده شود.

سوال: نرخ بهره چگونه خواهد شد؟
فرزین: نرخ بهره مصوبه شورای پول و اعتبار دارد و یک گواهی سپرده با نرخ ۲۳ درصد به تازگی  منتشر شده است که از این ابزار استفاده خواهیم کرد.

سوال: حساب واحد خزانه چه می.شود؟
فرزین: حساب واحد خزانه به این معنا است که منابع شرکت‌های دولتی را بانک‌ها اخذ کنند. برای اینکه پول‌ها پارک، تا تورم ایجاد نشود معتقدم باید یک بازنگری شکل بگیرد. برخی بانک‌های برای نیاز‌هایشان از آن استفاده می‌کنند. در این زمینه بررسی مجدد خواهد شد.

سوال: برای  کنترل نقدینگی چه هدفی را دنبال می کنید؟
فرزین: بانک مرکزی یک هدف‌گذاری ۳۰ درصدی را دارد. همین سیاست را دنبال می‌کنیم. اگر کنترل بیش از اندازه داشته باشیم، مشکلاتی ایجاد می‌شود. باید ارزیابی بیشتری در ماه‌های ۱۱ و ۱۲ شود.

سوال: بانک های قرص الحسنه توسعه پیدا می‌کنند؟
فرزین: قرض الحسنه در این چند سال اخیر رو به توسعه بوده است. به طور مثال این بخش در بانک ملی ۱۰۲ درصد  رشد کرد. هر چه این نوع تسهیلات افزایش یابد قاعدتا رضایت مردم از نظام بانکی بیشتر خواهد شد و تلاش خواهیم کرد توسعه پیدا کند.

سوال:  ارز نیمایی ۲۸ و هزار و ۵۰۰ پایان مشخصی دارد؟
فرزین: فعلا یک دوره یک ساله ادامه خواهد داشت برای اینکه پیام ثبات را به بازار کالا دهیم.

لینک کوتاه : https://gilanpishro.ir/?p=28379

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

گزارش خبری از نگاه دوربین شما

۰۶
خرداد
مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

۲۲
دی
آتش سوزی مهیب در جنگل های حیران

آتش سوزی مهیب در جنگل های حیران

به گزارش پایگاه خبری گیلان پیشرو؛آتش سوزی گسترده ای که از ساعت ها پیش‌ در مرز ایران و‌ جمهوری آذربایجان در حال وقوع است ازسمت جمهوری آذربایجان به سمت گیلان در حرکت است.

گزارش ویژه

۰۹
آذر
بازار داغ تاکسی‌ های اینترنتی بی قید و بند

بازار داغ تاکسی‌ های اینترنتی بی قید و بند

مخاطب زیاد تاکسی‌های اینترنتی باعث شده که قیمت گذاری‌ها نجومی شود و رانندگان هم از حق و حقوقی بهره‌مند نشوند.

۲۹
شهریور
دوردور با مازاراتی و بنز اجاره‌ای در تهران | رنت روزانه خودرو از ۷ تا ۱۵ میلیون تومان

دوردور با مازاراتی و بنز اجاره‌ای در تهران | رنت روزانه خودرو از ۷ تا ۱۵ میلیون تومان

قیمت خودروهای داخلی همچنان در مسیر گرانی و خرید خودروهای‌خارجی هم برای بسیاری به رویایی‌دست‌نیافتنی تبدیل شده‌است. در این‌میان برخی‌جوانان و افراد برای پیشبرد کسب‌ و کارشان یا دوردورکردن با خودروهای‌ لاکچری‌ و لوکس به‌ سراغ‌«اجاره»‌ یا «رنت» خودرو می‌روند و میلیون‌ها تومان بابت آن می‌پردازند.

۱۰
شهریور
شیوع پدیده گراز خوری

شیوع پدیده گراز خوری

گراز هم مانند سایر گونه‌های حیات‌وحش به دست انسان شکار می‌شود و بهانه این شکار، بیشتر جلوگیری از تخریب باغ‌ها و مزارع است حال آنکه خوردن گوشت این حیوان هم به دلایل قبلی اضافه شده است.

گیلان پیشرو در شهرستانها

آخرین اخبار

۱۰
اردیبهشت
چای سنواتی هر چه سریع باید تعیین تکلیف شود

چای سنواتی هر چه سریع باید تعیین تکلیف شود

رئیس کل دادگستری گیلان گفت: برای رفع نگرانی کشاورزان و کارخانه‌های چای باید هرچه سریع چای سنواتی تعیین تکلیف شود.

۱۰
اردیبهشت
آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه

آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: کشت بادام زمینی در ۳ هزار هکتار از زمین‌های گیلان آغاز شده است.

۰۶
اردیبهشت
درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با توجه به کاهش منابع آبی و برای پیشگیری از خسارت‌های احتمالی، شالیکاران گیلان طبق تقویم زراعی اقدام کنند.