1

بازار داغ تاکسی‌ های اینترنتی بی قید و بند

  • کد خبر : 27426
  • ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۹:۳۶
بازار داغ تاکسی‌ های اینترنتی بی قید و بند

مخاطب زیاد تاکسی‌های اینترنتی باعث شده که قیمت گذاری‌ها نجومی شود و رانندگان هم از حق و حقوقی بهره‌مند نشوند.

به گزارش پایگاه خبری گیلان پیشرو؛ حتما در این چند سال اخیر سراغتان به اپلیکیشن های آنلاین برای گرفتن تاکسی اینترنتی افتاده است، به نظر اقدامی خوب برای مدیریت زمان است اما اگر کمی با دقت به سیاست این اپلیکیشن ها نگاه کنیم متوجه می شویم که در همان ابتدای کارشان قیمت ها را آنقدر کم به مخاطب عرضه می کردند که گاهی تعجب می کردیم و با خود لفظ به صرفه را تلفظ می کردیم اما کم کم که کارشان گرفت و برای خودشان مشتری های پای ثابت جذب کردند دیگر خبری از آن قیمت ها نبود و در ساعات مختلف قیمت های زیاد  و به نوعی نجومی در این اپلیکیشن ها نمایان می‌شد.

این سیاست آنقدر قوی است که تا مدتها پیش برای مشتری های ثابتشان کد تخفیف هم در نظر می گرفتند یعنی شما اگر به صورت مکرر اقدام به دریافت تاکسی اینترنتی کرده باشید، جایزه آنها به شما یک کد تخفیف نهایتا ۵ هزار تومانی بود البته طولی نکشید که این کد برای کسانی که تا به حال از تاکسی های اینترنتی هم استفاده نکردند ارسال شد به نوعی می توان گفت تبلیغ و تشویق در یک قاب! اما به تازگی این قیمت گذاری آنقدر نجومی و بدون برنامه ریزی است که صدای اکثر شهروندان در نقاط مختلف کشور را درآورده است؛ قیمت‌هایی غیرمنصفانه که د‌ر برخی از ساعات روز به قد‌ری زیاد می‌شود که سفر با این تاکسی‌ها به صرفه نیست.

تاپ چهارشنبه صبح/

اما چند پیام از شهروندان درباره این قیمت‌گذاری: «از دیروز با شروع باران نرخ کرایه اسنپ و تپسی به طور فزاینده بالا رفته.»، «اسنپ ترافیک رو هم روی کرایه حساب میکنه. مسیری که ترافیک داره کرایه‌ اش خیلی بیشتر از وقتای معمولیه.»، «ساعت چهار نوبت دکتر داشتم،خیلی واجب بود. از ساعت سه تا سه و۴۰ دقیقه درخواست اسنپ دادم. جدیدا کرایه‌ای که من این مسیر رو همیشه با ۴۰ یا ۵۰ تومن میرفتم شد ۹۵ تومن مجبور شدم نوبتم رو لغو کنم و یک هفته دیگه بهم نوبت داد.»

این موضوع را با عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در میان گذاشتم، علی اصغر قائمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: تاکسی های اینترنتی مبتنی بر فضای مجازی شکل گرفت و در اصل کار خوبی است اما متاسفانه ما برای اینگونه اقدامات تنظیم گر بخشی نداریم، به دلیل عدم وجود تنطیم گر نرخ گذاری های بدون مدیریت و نظارت صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در جلسه مرکز ملی فضای مجازی مقرر شد که آیین نامه تنظیم گران بخشی را تدوین کنند تا حمل و نقل سر و سامان بگبرد، تا حدود یک ماه دیگر این چهارچوب نهایی می شود و لازم است چنین قیمت گذاری هایی سر و سامان گیرد.

عضو شورای شهر تهران گفت: تا زمانی که یک نهاد تنظیم گری بالای سر این کسب و کار نباشد، این قیمت گذاری وجود دارد و در حق مردم هم اجحاف می شود.

تاپ چهارشنبه صبح/

 موضوع نرخ گذاری تاکسی‌های اینترنتی از وظایف وزارت صمت است و شهرداری‌ها به صورت میدانی و از طریق سامانه مشترک اطلاعات سفر ( سماس) بر ناوگان و رانندگان فعال در این بخش نظارت عالیه دارند. در بحث معاینه فنی، اطلاعات هویتی و اصالت خودرو موضوعات به صورت سیستمی در سامانه مذکور وجود و استعلام‌های لازم صورت می‌پذیرد.

استانداری تهران هم درباره این موضوع اعلام کرده که موضوع افزایش قیمت تاکسی های اینترنتی از سوی شهرداری و سایر ارگان های مربوطه در حال بررسی است اما طبق گزارشاتی که ارسال شده برخی از این افزایش قیمت ها غیرقانونی است. سالی یک بار با مصوبه شورای شهر و با تایید فرمانداری افزایش قیمت تاکسی ها اجرا می شود و باید در این زمینه اتحادیه مربوطه که نظارت بر فعالیت تاکسی های اینترنتی دارد پاسخگو باشد.

مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان یادآور شد: برخی قید و بند‌ها در تاکسی‌های اینترنتی وجود ندارد و  این قیمت‌گذاری‌ها با مدیریت شرکت‌های مربوطه تعیین می‌شود.این قیمت گذاری مانند تاکسی‌ها و آژانس‌ها در مرجعی مصوب نمی‌شود.

وی تاکید کرد:  تاکسی‌های اینترنتی پدیده‌های نوظهور در دنیا هستند که چالش‌هایی را در کشورهای مختلف ایجاد کردند و فعالیت این تاکسی‌ها فعالیت چندوجهی می‌باشد که ضروری است در سازمان صمت یا اتحادیه کسب وکارهای مجازی که مجوز اپلیکیشن را صادر می‌کنند به عنوان مرجع، چارچوب تعیین تعرفه‌ها را تصویب کنند.

بازارِداغِ تاکسی‌های اینترنی بی قید و بند در میان مردم/ کرایه‌ها سلیقه‌ای اعمال می‌شو؟

با وجود چنین قیمت گذاری ها، برخی رانندگان باز هم گلایه هایی دارند و معتقند که کسی برای آنها تره هم خورد نمی کند و امتیازی داده نمی شود، برای مثال یکی از این مشکلات بنزین دولتی است که تنها در ماه اول برای آنها ثبت شده و در حال حاضر به صورت آزاد بنزین می زنند همچنین ماهانه یک درصد از کل حقوق این رانندگان هم برای شهرداری است، چرا شهرداری؟ شهرداری که هیچ رفاهی برای ما فراهم نکرده چرا باید هزینه هم دریافت کند؟ 

شاید این تاکسی های اینترنتی زمینه شغلی برای خیلی از افراد فراهم کرده باشد اما  اغلب  رانندگان ناراضی هستند و به خاطر امرار معاش مجبور به کار هستند؛ با اعضای شورای شهر تهران که صحبت کردم به باشگاه خبرنگاران جوان گفتند که باید برای رانندگان سوخت های یارانه ای در  نظر بگیرند و بیمه آنها به صورت جدی پیگیری شود.
بازارِداغِ تاکسی‌های اینترنی بی قید و بند در میان مردم/ کرایه‌ها سلیقه‌ای اعمال می‌شو؟
از یک سو وزارت صمت و از سوی دیگر شهرداری در این باره سکوت کردند و اصلا مشخص نیست که چه زمانی قرار است نوع کارکرد تاکسی های اینترنتی ذیر ذره بین برود؛ اگر قرار بر این باشد که خدمات به مردم با فریب باشد بهتر است خدماتی صورت نگیرد زیرا این قیمت گذاری های سلیقه ای و بی توجهی به رانندگان تاکسی های اینترنتی عادلانه نیست و باید آقایان مسئول هرچه سریعتر تدبیری بیاندیشند…!
لینک کوتاه : https://gilanpishro.ir/?p=27426

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

گزارش خبری از نگاه دوربین شما

۰۶
خرداد
مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

۲۲
دی
آتش سوزی مهیب در جنگل های حیران

آتش سوزی مهیب در جنگل های حیران

به گزارش پایگاه خبری گیلان پیشرو؛آتش سوزی گسترده ای که از ساعت ها پیش‌ در مرز ایران و‌ جمهوری آذربایجان در حال وقوع است ازسمت جمهوری آذربایجان به سمت گیلان در حرکت است.

گزارش ویژه

۰۹
آذر
بازار داغ تاکسی‌ های اینترنتی بی قید و بند

بازار داغ تاکسی‌ های اینترنتی بی قید و بند

مخاطب زیاد تاکسی‌های اینترنتی باعث شده که قیمت گذاری‌ها نجومی شود و رانندگان هم از حق و حقوقی بهره‌مند نشوند.

۲۹
شهریور
دوردور با مازاراتی و بنز اجاره‌ای در تهران | رنت روزانه خودرو از ۷ تا ۱۵ میلیون تومان

دوردور با مازاراتی و بنز اجاره‌ای در تهران | رنت روزانه خودرو از ۷ تا ۱۵ میلیون تومان

قیمت خودروهای داخلی همچنان در مسیر گرانی و خرید خودروهای‌خارجی هم برای بسیاری به رویایی‌دست‌نیافتنی تبدیل شده‌است. در این‌میان برخی‌جوانان و افراد برای پیشبرد کسب‌ و کارشان یا دوردورکردن با خودروهای‌ لاکچری‌ و لوکس به‌ سراغ‌«اجاره»‌ یا «رنت» خودرو می‌روند و میلیون‌ها تومان بابت آن می‌پردازند.

۱۰
شهریور
شیوع پدیده گراز خوری

شیوع پدیده گراز خوری

گراز هم مانند سایر گونه‌های حیات‌وحش به دست انسان شکار می‌شود و بهانه این شکار، بیشتر جلوگیری از تخریب باغ‌ها و مزارع است حال آنکه خوردن گوشت این حیوان هم به دلایل قبلی اضافه شده است.

گیلان پیشرو در شهرستانها

آخرین اخبار

۲۴
خرداد
آخرین روز‌های نشا در شالیزار‌های گیلان

آخرین روز‌های نشا در شالیزار‌های گیلان

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: تاکنون ۲۳۴ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان نشا شده است.

۲۳
خرداد
بهره‌برداری از پروژه‌های صنعتی گیلان با حضور وزیر صمت

بهره‌برداری از پروژه‌های صنعتی گیلان با حضور وزیر صمت

سه طرح صنعتی با سرمایه گذاری بیش از ۱۴ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی بیش از ۴۰۰ نفر امروز با حضور وزیر صمت در شهر صنعتی رشت به بهره‌برداری رسید

۲۳
خرداد
جلوگیری از ورود گروه‌های گردشگری و ورزشی بدون مجوز

جلوگیری از ورود گروه‌های گردشگری و ورزشی بدون مجوز

فرمانده انتظامی تالش از ممانعت تردد ۶ گروه گردشگری و ورزشی بدون مجوز در این شهرستان خبر داد.