تیتر اخبار

رتبه نخست گیلان در تولید مرغ اجداد در کشور عملیات «وعده صادق» نشان داد رژیم صهیونیستی سست‌تر از آن چیزیست که دنیا فکر می‌کند صدور بیش از ۳۰۰ کارت بازرگانی برای تُجار گیلانی آغاز جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴ از امروز توانمندی‌های گیلان در قاب نمایشگاه صادراتی ایران اعمال محدودیت‌های ترافیکی تعطیلات درجاده‌های گیلان کاهش دمای هوا و بارش رگباری باران از فردا شناسایی انبار کالا‌های احتکار شده در رشت افزایش ۳۰ درصدی بهای خرید برگ سبز چای در گیلان ممنوعیت صید ماهیان استخوانی در دریای خزر کاهش ۵ درصدی ذخیره آب سد سفیدرود اعلام میزان زکات فطریه در گیلان ساماندهی خانه مسافر‌ها در ماسال آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ از امروز آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۵ اردیبهشت آمادگی گیلان برای میزبانی از مسافران در ایام‌ عید فطر افزایش ۲۰ درصدی صید ماهیان استخوانی در گیلان سامانه بارشی تا اواسط هفته در گیلان رشد ۷ درصدی جوجه ریزی مرغداری های گوشتی گیلان کاهش ۲۶ درصدی سرقت در گیلان تکذیب شایعه جمع آوری کارت‌های آزاد سوخت در گیلان کسب رتبه اول گيلان در کاهش تصادفات منجر به جرح سرعت اینترنت تا خرداد ۳۰درصد افزایش می یابد شرایط فروش سایپا ویژه عید فطر اعلام شد بارش باران بهاری ، لطافت هوای فروردین ماه در گیلان اعمال محدودیت های ترافیکی در مسیرهای راهپیمایی روز قدس در رشت بهره مندی ۹۵ درصدی روستا‌های گیلان از اینترنت پرسرعت تولیدبیش از ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه در گیلان بیانیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان به مناسبت روز جهانی قدس سبقت غیر مجاز خط قرمز پلیس/توصيه های پلیس جدی گرفته شود هوای نسبتا پایدار در گیلان ورود حدود ۳ میلیون مسافر به گیلان برقراری پرواز رشت-استانبول-رشت از ۲۹ اسفند تا ۱۳ فروردین پدرخوانده سایت‌های قمار و شرط‌بندی ایران در ترکیه بازداشت شد توزیع ۴۰۰ تن میوه شب عید در ۶۱ جایگاه گیلان هزار و ۱۶۷ کلاس گیلان، آماده اسکان نوروزی فرهنگیان برخورد با فروشندگان مواد محترقه در رشت استخدام ۸۰ گیلانی در قالب طرح «شهید زین الدین» مرحله سوم ویرایش ثبت نام خودروی جانبازان آغاز شد بیش از ۴۳ هزار مرکز عرضه فراورده‌های دامی گیلان زیر ذره بین بازرسان اعطای نشان فتح به فرماندهان کل ارتش و سپاه بدون حضور رئیس جمهور؛ آزادراه منجیل – رودبار بهره برداری شد اعلام زمان ثبت‌نام و برگزاری آزمون‌ سراسری‌ سال‌ ۱۴۰۳ صید انواع ماهیان استخوانی ازدریای خزر از مرز ۲ هزارتن گذشت سود سهام عدالت برای این افراد واریز نمی‌شود شروع ماه رمضان از روز سه شنبه تمدید مهلت بیمه محصولات باغی گیلان کنعانی: بانیان هیأت موسوم به حقیقت‌یاب بین‌المللی قصد انتقامجویی از ملت ایران را دارند بازدید رئیسی از نمایشگاه عملکرد و دستاوردهای بنیاد شهید و امور ایثارگران تداوم بارش‌ها در گیلان تا ۳ روز آینده اطلاعیه پلیس درباره ماه رمضان و نحوه فعالیت اماکن پذیرایی در نوروز عرضه لاستیک با نرخ مصوب در نمایشگاه‌های بهاره آب رسانی و برق رسانی در بیشتر روستاهای درگیر سیلاب انجام شده است افزایش ۸ درصدی جابه جایی مسافر در جاده‌های گیلان جوان ترین و پیرترین نماینده مجلس دوازدهم رونمایی شد

0

قطر؛ جایی که ایران و دشمنان همیشگی رو در روی یکدیگر می‌جنگند

  • کد خبر : 27030
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹
قطر؛ جایی که ایران و دشمنان همیشگی رو در روی یکدیگر می‌جنگند

گروه B جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با حضور ایران، انگلیس، آمریکا و ولز تبدیل به آوردگاهی سیاسی شده است.

به گزارش پایگاه خبری گیلان پیشرو؛ فوتبال هیچ گاه از سیاست جدا نبوده است. وقتی که روسیه به اوکراین حمله کرد فیفا تیم ملی فوتبال روسیه را تحریم کرد. پس از آن تیم ملی بلاروس به دلیل حمایت آلکساندر لوکاشنکو از ولادیمیر پوتین در جنگ با اوکراین تحریم شد و یوفا تیم ملی این کشور را از برگزاری مسابقات بین‌المللی خانگی منع کرد و بازی‌های خانگی تیم‌های ملی و باشگاهی بلاروس باید بدون تماشاگر و در زمین بی‌طرف انجام شود.

البته روسیه فقط در فوتبال تحریم نشده و در سایر رشته‌های ورزشی هم تحریم شده که این امر نشان از آن دارد که ورزش جدای از سیاست نیست.

تحریم تیم‌های ملی فوتبال توسط فیفا تازگی ندارد. تیم ملی یوگسلاوی ۱۰ روز مانده به یورو ۹۲ از این مسابقات حذف شد و علت این حذف جنگ در یوگسلاوی بر سر استقلال کرواسی و اسلوونی و پس از آن جنگ با بوسنی و هرزگوین بود که روز‌های خونینی را در بالکان رقم زد.

گروه B جام جهانی ۲۰۲۲ قطر سیاسی‌ترین گروه این رقابت‌هاست. گروهی که در آن ایران با آمریکا، انگلیس و ولز همگروه است.

روابط ایران و آمریکا از پرچالش‌ترین روابطی است که دو کشور در سطوح دو جانبه و بین المللی می‌توانند با یکدیگر داشته باشند. چالش‌هایی که حتی با برگزاری مسابقات ورزشی بین دو کشور کاهش نمی‌یابد.

از دیدار ایران و آمریکا در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه که به مسابقه قرن معروف شد تا مسابقاتی که تیم‌های ملی کشتی، والیبال و بسکتبال با یکدیگر انجام داده‌اند هیچ یک تاثیری در کاهش تنش بین دو متحد سابق نداشته است.

ایران و آمریکا

پهلوی دوم که روابط حسنه‌ای با ایالات متحده داشت توسعه کشور را در ذیل روابط با یانکی‌ها می‌دید البته آمریکایی‌ها خدمت بزرگی به محمدرضا پهلوی با اجرای کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ کردند و دولت ملی دکتر محمد مصدق را سرنگون کردند تا تنها نخست وزیری که شاه را به رعایت قوانین مشروطه مبنی بر اینکه شاه باید سلطنت کند و نه حکومت را به زیر کشیدند تا با اجرایی نشدن قانون مشروطه بر حوزه نفوذ شاه افزوده شود و ملت ایران از از سال ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۷ به مدت ۲۵ سال تحت استبداد شاه قرار بگیرند.

محاکمه نخست وزیر قانونی و تبعید دکتر مصدق به قلعه احمدآباد تا پایان عمر، سرکوب هواداران دکتر مصدق، اعدام حسین فاطمی وزیر خارجه دولت مصدق، کشتار دانشجویان در روز ۱۶ آذر در دانشگاه تهران، قرارداد کنسرسیوم و بر باد رفتن دستاورد‌های ملی شدن صنعت نفت، همکاری‌های گسترده شاه با موساد و تاسیس ساواک، در تنگنا قرار گرفتن حوزوی‌ها و حادثه مدرسه فیضیه سال ۴۲ و تبعید امام خمینی (ره) و سایه سیاه استبداد شاه از نتایج کودتایی بود که انگلیس طرح آن را ریخت و آمریکا که خود را مهد دموکراسی در جهان می‌داند آن را اجرا کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکا از هیچ خصومتی و خدعه‌ای علیه ایران فروگذار نبوده است. وضع تحریم‌های گوناگون، اقدام خصمانه علیه ایران مثل عملیات طبس، تجهیز صدام دیکتاتور معدوم عراق به انواع سلاح‌ها، برهم زدن توافق هسته‌ای و ترور سردار سلیمانی و یارانش تنها گوشه‌ای از اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران است.

انگلیس که طراح کودتای ۲۸ مرداد بود دل پری از دکتر مصدق داشت. مصدق که هم در دادگاه لاهه و هم در شورای امنیت انگلیس را شکست داده بود و با ملی کردن نفت دست روباه پیر از غارت منابع کشورمان را کوتاه کرده بود با دسیسه‌های انگلیسی‌ها در داخل کشور روبرو شد و در نهایت انگلیس با طرح ریزی کودتا توانست دولت مصدق را سرنگون کند.

دکتر مصدق پس از سرنگونی در دادگاه نظامی محاکمه شد و گناه خود را چنین بیان کرد: تنها گناه من و گناه بزرگ و بسیار بزرگ من این است که صنعت نفت ایران را ملی کردم و بساط استعمار و اعمال نفوذ سیاسی و اقتصادی عظیم‌ترین امپراتوری جهان را از این مملکت برچیدم، من به نهضتی که ملت ایران برپا کرده بود و به احساساتی که این ملت از خود ابراز نمود اتکا کردم و در همه جا دولت انگلیس را مغلوب نمودم، من انگلیس را از ایران اخراج کردم.

دکتر مصدق

سالنامه سازمان اطلاعات انگلیس در سال ۱۹۹۵ درباره مصدق نوشت خسارتی که او به انگلستان وارد کرد از خسارتی که هیتلر در جنگ دوم جهانی به انگلستان وارد کرد بیشتر بود، معترف هستیم که انگلستان در برابر مصدق شکستی بی‌سابقه را متحمل شد.

این شکست بی سابقه انگلیس در برابر ایران باعث شد تا شاه تاج و تخت خود را مدیون روباه پیر ببیند و در برابر آن‌ها کرنش کند. حتی زمانی که بحرین را از خاک ایران جدا کردند محمدرضا پهلوی هیچ مخالفتی با آن نکرد.

پس از انقلاب هم انگلیس از دادن تانک‌های چیفتن که پولش را هم گرفته بود خودداری کرد و تمام دشمنان ایران از جمله صدام و عربستان سعودی را به انواع سلاح‌ها مجهز کرد و پس از از بین رفتن توافق برجام علی‌رغم وعده‌هایی که داده بود اینستکس را هم اجرایی نکرد.

لانه کردن رسانه‌های ضد ایرانی در لندن که وظیفه رسانه‌ای خود را کنار گذاشته‌اند و تبدیل به عامل خشونت و ترور در ایران شدند از جمله شگرد‌های قدیمی روباه پیر علیه ایران است. شگردی که در کودتای ۲۸ مرداد با رادیو بی بی سی علیه ایران انجام داده بود و با آن کودتا را با موفقیت به پایان رسانده بود.

آمریکا و انگلیس که به داشتن روابط خاص در دنیا معروف هستند در گذشته اختلافاتی با یکدیگر داشته‌اند. تاکنون درباره همکاری ایالات متحده و انگلستان در کودتای ۲۸ مرداد و سرنگونی دولت دکتر مصدق مطالب زیادی نگاشته شده است، اما به رقابت این دو کشور در زمینه نفت ایران کمتر پرداخته می‌شود. باید دانست همکاری و رقابت آمریکا و انگلیس در این زمینه، دو روی یک سکه بود که در نهایت با تقسیم منابع نفتی ایران به پایان رسید. این رقابت و همکاری بعد از جنگ جهانی دوم آغاز و طی دوران ملی شدن صنعت نفت ادامه پیدا کرد. آمریکایی‌ها با زیرکی و با اتکا به قدرت فزاینده سیاسی و اقتصادی توانستند شریک انگلیس در منابع نفتی ایران شوند.

بین انگلیس و آمریکا مشکلات دیگری مثل هجوم فقرا، سرمایه داران و خلافکاران از انگلیس به آمریکا دیده می‌شود. در زمانی که انقلاب صنعتی در حال وقوع بود بسیاری از انگلیسی‌هایی که نمی‌توانستند از هزینه‌های خود بربیایند به آمریکا مهاجرت کردند و مشکلات زیادی را در این سرزمین ایجاد کردند. به طور مثال گروه خلافکار پیکی بلایندرز در سریالی که با همین نام و بر اساس واقعیت ساخته شده پس از آنکه انگلیس را برای انجام اعمال خلافکارانه خود دیگر امن نمی‌بینند عده‌ای از اعضای خانواده‌شان را به نیویورک می‌فرستند تا در آنجا مستقر شوند تا به راحتی بتوانند به کسب درآمد از راه‌های غیرقانونی مبادرت کنند.

پیکی بلایندرز

شاید اگر ولز در انتخابی جام جهانی به اوکراین می‌باخت و این تیم به جام جهانی ۲۰۲۲ صعود می‌کرد گروه B این مسابقات، سیاسی‌تر از حال می‌شد. اوکراین به دلیل نداشتن روابط سیاسی مطلوب با کشورمان و ادعا‌هایی که علیه کشورمان در ارسال تجهیزات نظامی به روسیه مطرح می‌کند به دنبال حذف تیم ملی کشورمان از جام جهانی بود. اتحادیه فوتبال اوکراین از فیفا خواسته بود تا ایران حذف و اوکراین جانشین ایران شود. امری که فیفا با آن مخالفت کرد.

با توجه به جنگ اوکراین بیشتر مردم فکر می‌کردند تا اوکراین بتواند ولز را شکست دهد و راهی جام جهانی شود، اما این اتفاق نیفتاد و همسایه جنوب غربی انگلیس راهی این مسابقات شد. روابط ایران و ولز زیر سایه روابط ایران و بریتانیاست و هم اکنون شاهزاده ویلیام شاهزاده ولز است.

ولزی‌ها از شاهزاده ویلیام دل خوشی ندارند چرا که ویلیام روز دوشنبه و پیش از اعزام تیم ملی انگلیس به اردوی سه‌شیر‌ها در «سنت جورج پارک» رفت و با بازیکنان این تیم دیدار کرد. ویلیام در این دیدار پیراهن‌های سفید و آبی تیم ملی انگلیس در جام جهانی را البته با امضای خود به کاپیتان هری کین، بوکایو ساکا و همچنین جیمز مدیسون تقدیم کرد.

شاهزاده ویلیام

ویلیام در این دیدار گفت من اینجا هستم تا به شما بگویم کشور پشت شماست و همه ما از شما حمایت می‌کنیم. از جام جهانی لذت ببرید!

این اظهارات حمایت‌آمیز شاهزاده ولز از تیم ملی انگلیس در شرایطی که این دو تیم در یک گروه در جام حهانی هستند و باید در مقابل یکدیگر رقابت کنند، باعث خشم کاربران ولزی در شبکه‌های اجتماعی شده است.

هشتگ «این_شاهزاده_من_نیست» طی مدت کوتاهی در توئیتر ترند شد و جمله «چرا شاهزاده ولز با خود ملی ولز دیدار نکرد؟» بار‌ها تکرار شد.

کاربری نوشت: ما نباید او را سرزنش کنیم. او انگلیسی است. همسرش انگلیسی است. فرزندانش انگلیس هستند. او ارتباط خانوادگی یا پیشینه‌ای در فرهنگ، زندگی و زبان ولزی ندارد. او مایه شرم برای ولزی‌هاست و خودش خوب این موضوع را می‌داند.
کاربر دیگری در توئیتر نوشت: هیچ اشکالی ندارد که او از انگلیس حمایت می‌کند چراکه در انگلیس متولد شده و انگلیسی است. مشکل این است که چرا لقب شاهزاده ولز به او داده شده است.

حساب کاربری «کارزار نظام پادشاهی» در بریتانیا نیز نوشت: این اقدام ویلیام تعیین‌کننده است. ویلیام ویندسر که خودش را شاهزاده ولز می‌خواند به تیم ملی انگلیس که راهی جام جهانی است و با ولز بازی دارد می‌گوید: کشور پشت شماست و از شما حمایت می‌کند. او شاهزاده من نیست.

کاربر دیگری هم نوشت: این خیلی اشتباه است. زمان تغییر فرا رسیده است.

بدون شک ایران در گروهی قرار گرفته است که از لحاظ سیاسی در یک طرف قرار دارد و سه تیم دیگر در طرفی دیگر، اما این اتفاق نمی‌تواند بر عزم و اراده تیم ملی اثر بگذارد چرا که کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران سال‌ها در انگلیس کار کرده و به خوبی با مکر‌های انگلیسی‌ها آشناست.

لینک کوتاه : https://gilanpishro.ir/?p=27030

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

گزارش خبری از نگاه دوربین شما

۰۶
خرداد
مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

۲۲
دی
آتش سوزی مهیب در جنگل های حیران

آتش سوزی مهیب در جنگل های حیران

به گزارش پایگاه خبری گیلان پیشرو؛آتش سوزی گسترده ای که از ساعت ها پیش‌ در مرز ایران و‌ جمهوری آذربایجان در حال وقوع است ازسمت جمهوری آذربایجان به سمت گیلان در حرکت است.

گزارش ویژه

۰۹
آذر
بازار داغ تاکسی‌ های اینترنتی بی قید و بند

بازار داغ تاکسی‌ های اینترنتی بی قید و بند

مخاطب زیاد تاکسی‌های اینترنتی باعث شده که قیمت گذاری‌ها نجومی شود و رانندگان هم از حق و حقوقی بهره‌مند نشوند.

۲۹
شهریور
دوردور با مازاراتی و بنز اجاره‌ای در تهران | رنت روزانه خودرو از ۷ تا ۱۵ میلیون تومان

دوردور با مازاراتی و بنز اجاره‌ای در تهران | رنت روزانه خودرو از ۷ تا ۱۵ میلیون تومان

قیمت خودروهای داخلی همچنان در مسیر گرانی و خرید خودروهای‌خارجی هم برای بسیاری به رویایی‌دست‌نیافتنی تبدیل شده‌است. در این‌میان برخی‌جوانان و افراد برای پیشبرد کسب‌ و کارشان یا دوردورکردن با خودروهای‌ لاکچری‌ و لوکس به‌ سراغ‌«اجاره»‌ یا «رنت» خودرو می‌روند و میلیون‌ها تومان بابت آن می‌پردازند.

۱۰
شهریور
شیوع پدیده گراز خوری

شیوع پدیده گراز خوری

گراز هم مانند سایر گونه‌های حیات‌وحش به دست انسان شکار می‌شود و بهانه این شکار، بیشتر جلوگیری از تخریب باغ‌ها و مزارع است حال آنکه خوردن گوشت این حیوان هم به دلایل قبلی اضافه شده است.

گیلان پیشرو در شهرستانها

آخرین اخبار

۳۰
فروردین
رتبه نخست گیلان در تولید مرغ اجداد در کشور

رتبه نخست گیلان در تولید مرغ اجداد در کشور

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: استان گیلان با فعالیت ۱۱ واحد پرورش و تولید مرغ اجداد رتبه نخست را در کشور دارد.

۲۹
فروردین
عملیات «وعده صادق» نشان داد رژیم صهیونیستی سست‌تر از آن چیزیست که دنیا فکر می‌کند

عملیات «وعده صادق» نشان داد رژیم صهیونیستی سست‌تر از آن چیزیست که دنیا فکر می‌کند

امیر سرتیپ محمد اکرمی نیا گفت:عملیات اخیر ایران علیه اسرائیل، تمامی معادلات راهبردی را در حوزه‌ی غرب آسیا و هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را بهم ریخت.

۲۹
فروردین
صدور بیش از ۳۰۰ کارت بازرگانی برای تُجار گیلانی

صدور بیش از ۳۰۰ کارت بازرگانی برای تُجار گیلانی

مدیر کل صمت گیلان گفت: تُجاری که قوانین استفاده از کارت‌های بازرگانی را رعایت نکنند و یا از کارت‌ها سواستفاده کنند کارت بازرگانی شان باطل می‌شود.