تیتر اخبار

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی جزئیات جشنواره ۳ روزه ی بهار نارنج در کومله لنگرود توزیع تخم نوغان در ۹ شهرستان گیلان از شنبه جزئیات طرح جدید فروش سایپا اعلام شد استقرار هوای خنک تا چهارشنبه در گیلان آغاز سال تحصیلی جدید از ۱۰ شهریور؟! نجات مرد ۳۸ ساله آسیب دیده از ارتفاعات لیالستان اعزام اولین کاروان سفر عمره مفرده از گیلان راه اندازی شعبه ویژه قضایی رسانه‌ها درگیلان استقبال گردشگران خارجی از ۵ شهر گیلان جزئیات جدید از ممنوعیت خرید و فروش امتیاز مسکن ملی قایقران گیلانی المپیکی شد سامانه بارشی در راه گیلان رتبه نخست گیلان در تولید مرغ اجداد در کشور عملیات «وعده صادق» نشان داد رژیم صهیونیستی سست‌تر از آن چیزیست که دنیا فکر می‌کند تمدید مهلت بیمه محصولات باغی گیلان خانواده‌های دارای فرزند چندقلو چه خدماتی دریافت می‌کنند؟ همراه داشتن کدام داروها در حج و عمره ممنوع است؟ سقف تراکنش غیرحضوری ۲ برابر شد؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان ثبت سفارش کتاب های سال تحصیلی جدید آغاز شد

1

«آزاد» در سایه غفلت مسئولان/ محله‌ای محروم که به حال خود رها شد

  • کد خبر : 21096
  • ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
«آزاد» در سایه غفلت مسئولان/ محله‌ای محروم که به حال خود رها شد

« آزاد» یکی از محلات منطقه جانبازان رشت است که براثر بی توجهی مسئولان ناامن ترین محله این شهر محسوب شده و از حداقل رفاهیات شهری بی‌‌بهره است.

به گزارش پایگاه خبری گیلان پیشرو؛ سمیه بشارتی؛ این گزارش روایتی از محله‌ای به نام «آزاد» است که در منطقه‌ای از میدان جانبازان شهر رشت قرار دارد. با کاروان رسانه‌ای همراه با جبهه فرهنگی وارد این محله شدیم، تعجب برانگیز بود که در یکی از نقاط شهر، محله‌ای در سایه غفلت مدیران شهری، اینگونه با مشکلات اولیه زندگی دست و پنجه نرم کند. ما خبرنگاران در جلسات متعدد شنوای وعده و وعیدهای مسئولان در توسعه شهری هستیم، اعتبارات هنگفتی که هر ساله برای پروژه‌ها و ارتقا زیرساخت‌ها اختصاص می‌یابد، پس چرا با مشکلات این‌چنینی آن هم در وسط شهری به نام کلانشهر رشت روبه رو هستیم؟ آیا مسئولان و مدیران شهری به این منطقه نیامده‌اند؟ مگر نه اینکه رهبر معظم انقلاب بارها در فرمایشاتشان بر مدیریت جهادی و حضور انقلابی مدیران در میان مردم و خدمت‌رسانی به آنان تاکید کرده‌‌اند، پس چرا مدیران شهری رشت “آزاد” را در نمی‌یابند؟

تعجب برانگیزتر اینکه خیابانی در این محله که به نام شهید “خونگرم” مزین شده و منزل خانواده این شهید بزرگوار در آن قرار دارد، مشکلات بیشتری را در هیاهوی کودکانه فرزندانش با پای برهنه در میان سنگریزه‌ها، بر دوش می‌‌کشد و در میان این نادیده گرفتن‌ها، روزهای پر از رنج و مشقت را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارد به امید دیده شدن و برخورداری از حداقل‌ رفاهیات شهری.

در این گزارش میدانی ابتدا گفتگوی ویژه‌ای با «سلمان بامداد» فعال جهادی گیلان که همراه کاروان رسانه‌ای است، داشتیم که از مشکلات منطقه آزاد گفت تا بیشتر آن را دریابیم. مشکلاتی که شنیدن آن در این برهه از زمان که برخورداری از حداقل‌ رفاهیات شهری لازمه مدیریت شهرهای کوچک و تازه تاسیس است نه شهری مانند رشت که عنوان کلاشنهر را یدک می‌کشد و شورا و شهرداری به جای رسیدگی به مشکلات شهری و همراهی با شهروندان درگیر جلسات استیضاح شهردار و مسائل شخصی هستند و در سایه غفت آنان  “آزادهای” دیگر در حال شکل‌گیری است، شنیدنش براندوهمان افزود. آهی عمیق برای نداشته‌هایمان در شهری که روزگاری اولین‌های کشور بود.

*چند کودک در زهکش فاضلاب خیابان شهید خونگرم جان باختند

«سلمان بامداد» با بیان اینکه محله آزاد یکی از منطقه حاشیه نشین شهر رشت محسوب می‌شود اظهارکرد: این محله قبلا به نام آج بیشه معروف بود و در قدیم به محله امن شهر رشت شهرت داشت. آزاد در وسط شهر رشت در منطقه میدان جانبازان قرار دارد اما به دلیل بی‌توجهی دستخوش بسیاری از مشکلات شده است.

این فعال جهادی با تاکید بر اینکه این منطقه به واسطه کم کاری مسئولین اکنون نا امن‌ترین منطقه رشت محسوب می‌شود افزود: با توجه به اینکه آزاد در مرکز شهر قرار دارد اما شهروندان آن از بسیاری از امکانات اولیه محروم هستند.‌

بامداد به خیابان شهید خونگرم این محله اشاره کرد و گفت: در این خیابان شبکه فاضلاب شهری تعریف نشده و مشکلاتی در این حوزه وجود دارد.این خیابان یک زهکش دارد که تمام فاضلاب در آنجا ریخته می‌شود و متاسفانه چندین بچه در این زهکش فوت شده‌اند.

وی تصریح کرد: انباشت زباله در زهکش و بوی تفعن برانگیز در این منطقه از دیگر مشکلات این محله شمرده می شود.

بامداد به انتهای خیابان شهید خونگرم محله آزاد جانبازان رشت اشاره کرد و افزود : در انتهای این خیابان یک بنای متروکه قرار دارد که متاسفانه پاتوق معتادین است. در این منطقه مواد مخدر توزیع می‌شود و بنا به گزارش‌های متعدد دریافتی در این محل امنیتی وجود ندارد.

وی اظهار کرد: با کمک نیروی انتظامی فروشنده اصلی مواد مخدر این محل دستگیر شد، اما این کافی نبوده و مشکل حل نشده و بایستی توجه ویژه ای به منطقه شود.

بامداد با اشاره به اینکه محله آزاد ۸۴۰ خانوار دارد که از این مجموع ۲۳۸ زن سرپرست خانوار هستند گفت: ۳۸ درصد خانوارهای این محله دارای سرپرست زن هستند که باید مورد توجه ویژه قرار گرفته تا از آسیب‌های جدی اجتماعی در آمان بمانند.

این فعال جهادی گیلان به عدم وجود فضای تفریحی برای کودکان و نوجوانان این منطقه پرداخت و ادامه داد: فضای بازی، پارک و فضای سبز در این منطقه وجود ندارد و کودکان این محله از وجود فضای شاد تفریحی با حداقل امکانات محروم هستند.

*کودکانی که در کانکس درس می ‌خوانند

وی کمبود فضای آموزشی و فرهنگی را از دیگر دغدغه‌های این منطقه عنوان کرد و اذعان داشت: کوچه‌های این محله آسفالت و نور مناسب ندارند و تردد به‌ویژه شب هنگام بسیار مشکل است.

بامداد با اشاره به اینکه مدرسه این منطقه بر اثر بارش برف تخریب شده و دانش آموزان این محله در کانکس تحصیل می‌کنند تصریح کرد: در این منطقه به دلیل محرومیت خانوارها، کودکان کار زیاد بوده و در سن پایین ترک تحصیل می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی از سازمان‌های مربوطه، نسقی بودن زمین‌های این منطقه را عامل عدم حل مشکلات این محله می‌دانند ابراز کرد: دستگاه‌های مربوطه از ارائه خدمات لازم شهری به منطقه غافل هستند و مردمان این منطقه از حداقل امکانات اولیه زندگی بی‌بهره‌اند. با مراجعه به مسئولان برای حل مشکلات این منطقه، باب‌های قانونی را مطرح می‌کنند.‌

این فعال جهادی گیلان با تاکید بر اینکه مطالبات عمومی به گفتمان عمومی نیاز دارد تصریح کرد: این محله دارای ظرفیت‌های بالایی است که متاسفانه مسئولان بدان توجهی ندارندنوجوانان این منطقه دارای استعدادهای بالقوه‌ای بوده و همراهی لازم را جهت رفع مشکلات این محل دارند.‌

فقر فضای فرهنگی در کوچه پس کوچه‌های ” آزاد” 

وی اضافه کرد: دارایی گیلان ۳ ساختمان خالی در این محله دارد که با توجه به نیازمندی این محل به فضای آموزشی، بلااستفاده مانده است و می‌توان با مشارکت و همدلی، از آنها برای رفع فقر فضای فرهنگی بهره برد.

بامداد با اشاره به اینکه در این‌ محله زمین‌های خالی وجود دارد که می‌توان این زمین‌ها را تبدیل به فضای بازی و تفریحی کرد اذعان داشت: با توجه به این که این محله در منطقه جانبازان رشت قرار دارد می‌توان از این ظرفیت برای ایجاد اشتغال خانگی و تعاونی‌های محلی بهره گرفت.

وارد محل شدیم، با رودی که همه فاضلاب در آن سرازیر می‌شد. خانمی از دور سلام کرد و به گروه رسانه خوش‌آمد گفت. با چشمانی نگران پرسید: آیا آمدید تا مشکل ما را حل کنید؟ و ما مبهوت و گیج از ظاهر محل، در جواب گفتیم انشالله…و پریشان از اینکه در حوالی ما رسانه‌ای‌ها محله‌ای است که از نگاهمان دورمانده تا مشکلاتش را فریاد بزنیم و مطالبه گری کنیم، به راه خود ادامه دادیم.

در گوشه دیگر شهروند دیگری که توان راه رفتن نداشت گفت: من خیلی حرف دارم، چرا روز روشن آمدید؟ شب‌ها بیایید و ببینید اینجا چه خبره؟ به گفته شهروندان آزاد، توزیع و فروش مواد مخدر شغل برخی از ساکنین محل است که آن را به منطقه‌ای ناامن بدل کرده است.

وی حرفایش را اینگونه شروع کرد: «مهدی عابدینی» هستم از ساکنان خیابان شهید خونگرم. این منطقه شب‌ها خیلی ناامن است. پاتوق معتادین است، متاسفانه مسئولان توجهی به این منطقه ندارند و مردمش رها شده‌اند. آزاد و رها؟!

*به داد مردم این محل برسید

وی که از بیماری سرطان رنج می‌برد و به گفته خودش توان مالی لازم برای درمان را ندارد ادامه داد: در این منطقه امنیت و آسایش کم است. گرچه نیروی انتظامی در محل گشت می‌زند اما در لحظاتی که نیستند، اراذل و اوباش در محله عربده کشی و قمه‌کشی می‌کنند. معتادین حتی پلاک خانه‌ها را می‌دزدند تا با فروش آن، مواد بخرند و استفاده کنند.

این شهروند رشتی وجود ساختمان متروکه شرکت مینو را که زمانی با اشتغال مردم محل، اوضاع را بهتر کرده بود، را از دیگر معضلات دانست و اذعان داشت: با وجود اینکه این محل ناامن است اما هستند فرزندانی که فارغ از هیاهوی بیرون به درس و تحصیل خود ادامه می‌دهند که نیازمند حمایت هستند. مانند پسرم که طلبه شده و به سه زبان خارجه مسلط است اما بیکار است و شغلی دارد که فقط می‌تواند امرار و معاش روزانه‌اش را تامین کند.

وی زمین‌های نسقی محله آزاد را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: زمین‌های این منطقه چون سنددار نیستند هنگام فروش با مشکلاتی روبه رو می‌شوند و خریداری ندارند یا به قیمت ارزان می‌خرند.

عابدینی با تاکید بر اینکه عدم مدیریت و تفکر حل مسائل کلاف پیچیده مدیریت شهری ماست تاکید کرد: مدیریت با پول‌پاشی درست نمی‌شود. مدیران بایستی به داد مردم برسند.

این شهروند رشتی بااشاره به اینکه روزی خود کارآفرین بوده و ۲۰ نفر را در این محل در بخش بسته‌بندی مشغول کار کرده بود گفت: به‌خاطر فقر و تنگدستی و عدم حمایت مسئولان، کارگاه تولیدی‌ام را فروختم.

عابدینی با اشاره به اینکه در این محل هم انسان زندگی می‌کند افزود: چرا مسئولان شهری به این منطقه بی‌توجه بوده و هیچ کاری برای این منطقه محروم انجام نمی‌دهند.

این شهروند رشتی با اشاره به اینکه به نظام و انقلاب و حاکمیت اعتقاد داریم و همواره پای نظام هستیم اظهار داشت: مردمان ما در همه عرصه‌ها حضور فعال داشتند چرا اکنون مدیران ما به داد نیازمندان نمی‌رسند و به مشکلاتشان توجهی ندارند.

وی با تاکید بر اینکه به داد جوان‌های محل برسید تصریح کرد: از من که گذشت دیگر امیدی به ادامه حیات ندارم از شما می‌خواهم صدای ما رو به گوش مسئولان برسانید تا به داد کودکان و نوجوانان این محل برسند که به بیراهه کشیده نشوند.

غفلت از مسائل فرهنگی و اجتماعی در محله آزاد طی سالیان اخیر، آسیب‌های جدی فراوانی به همراه داشته که واقعا نگران کننده است و برون رفت از این آسیب‌ها نیازمند عزم جهادی و انقلابی مسئولان، مدیران و سازمان‌های مردم نهاد است. امیدواریم به همت رسانه‌ها، صدای مردم رها شده آزاد به گوش متولیان رسیده و مسئولان امر توجه ویژه‌ای به این منطقه داشته و مشکلات زیرساختی و امنیتی این محله را هر چه سریع‌تر حل کنند تا شاید در سال جدید، آرامش و امنیت مهمان شهروندان مظلوم آزاد باشد.

لینک کوتاه : https://gilanpishro.ir/?p=21096

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

گزارش خبری از نگاه دوربین شما

۰۶
خرداد
مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

۲۲
دی
آتش سوزی مهیب در جنگل های حیران

آتش سوزی مهیب در جنگل های حیران

به گزارش پایگاه خبری گیلان پیشرو؛آتش سوزی گسترده ای که از ساعت ها پیش‌ در مرز ایران و‌ جمهوری آذربایجان در حال وقوع است ازسمت جمهوری آذربایجان به سمت گیلان در حرکت است.

گزارش ویژه

۰۹
آذر
بازار داغ تاکسی‌ های اینترنتی بی قید و بند

بازار داغ تاکسی‌ های اینترنتی بی قید و بند

مخاطب زیاد تاکسی‌های اینترنتی باعث شده که قیمت گذاری‌ها نجومی شود و رانندگان هم از حق و حقوقی بهره‌مند نشوند.

۲۹
شهریور
دوردور با مازاراتی و بنز اجاره‌ای در تهران | رنت روزانه خودرو از ۷ تا ۱۵ میلیون تومان

دوردور با مازاراتی و بنز اجاره‌ای در تهران | رنت روزانه خودرو از ۷ تا ۱۵ میلیون تومان

قیمت خودروهای داخلی همچنان در مسیر گرانی و خرید خودروهای‌خارجی هم برای بسیاری به رویایی‌دست‌نیافتنی تبدیل شده‌است. در این‌میان برخی‌جوانان و افراد برای پیشبرد کسب‌ و کارشان یا دوردورکردن با خودروهای‌ لاکچری‌ و لوکس به‌ سراغ‌«اجاره»‌ یا «رنت» خودرو می‌روند و میلیون‌ها تومان بابت آن می‌پردازند.

۱۰
شهریور
شیوع پدیده گراز خوری

شیوع پدیده گراز خوری

گراز هم مانند سایر گونه‌های حیات‌وحش به دست انسان شکار می‌شود و بهانه این شکار، بیشتر جلوگیری از تخریب باغ‌ها و مزارع است حال آنکه خوردن گوشت این حیوان هم به دلایل قبلی اضافه شده است.

گیلان پیشرو در شهرستانها

آخرین اخبار

۰۶
اردیبهشت
درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با توجه به کاهش منابع آبی و برای پیشگیری از خسارت‌های احتمالی، شالیکاران گیلان طبق تقویم زراعی اقدام کنند.

۰۶
اردیبهشت
جزئیات جشنواره ۳ روزه ی بهار نارنج در کومله لنگرود

جزئیات جشنواره ۳ روزه ی بهار نارنج در کومله لنگرود

یکی از جشنواره‌های پر مخاطب که در طول سالیان گذشته میزبان گردشگران مختلفی از سطح استان و کشور بوده جشنواره بهار نارنج کومله شهرستان لنگرود است.جشنواره ای که امسال طی ۳ روز و با برنامه های مختلف مانند جشنواره کودک، غذا و بازی های بومی محلی برگزار می شود

۰۶
اردیبهشت
توزیع تخم نوغان در ۹ شهرستان گیلان از شنبه

توزیع تخم نوغان در ۹ شهرستان گیلان از شنبه

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشورگفت: بیش از ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان از روز شنبه ۸ اردیبهشت بین نوغانداران ۹ شهرستان گیلان توزیع می‌شود.