تیتر اخبار

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی جزئیات جشنواره ۳ روزه ی بهار نارنج در کومله لنگرود توزیع تخم نوغان در ۹ شهرستان گیلان از شنبه جزئیات طرح جدید فروش سایپا اعلام شد استقرار هوای خنک تا چهارشنبه در گیلان آغاز سال تحصیلی جدید از ۱۰ شهریور؟! نجات مرد ۳۸ ساله آسیب دیده از ارتفاعات لیالستان اعزام اولین کاروان سفر عمره مفرده از گیلان راه اندازی شعبه ویژه قضایی رسانه‌ها درگیلان استقبال گردشگران خارجی از ۵ شهر گیلان جزئیات جدید از ممنوعیت خرید و فروش امتیاز مسکن ملی قایقران گیلانی المپیکی شد سامانه بارشی در راه گیلان رتبه نخست گیلان در تولید مرغ اجداد در کشور عملیات «وعده صادق» نشان داد رژیم صهیونیستی سست‌تر از آن چیزیست که دنیا فکر می‌کند تمدید مهلت بیمه محصولات باغی گیلان همراه داشتن کدام داروها در حج و عمره ممنوع است؟ سقف تراکنش غیرحضوری ۲ برابر شد؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان ثبت سفارش کتاب های سال تحصیلی جدید آغاز شد

1

قرص‌های ایرانی کرونا در انتظار اخذ مجوز

  • کد خبر : 17896
  • ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۴
قرص‌های ایرانی کرونا در انتظار اخذ مجوز

جماعتی گفت: برخی از شرکت‌های داروسازی داخلی، توانایی ساخت قرص‌های ضد کرونا را دارند و منتظر تاییدیه سازمان غذا و دارو هستند.

به گزارش پایگاه خبری گیلان پیشرو؛ حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: مطالعاتی که در آمریکا انجام شده نشان داد کارایی واکسن کرونا بعد از ٢۵ هفته در برابر دلتا به زیر ۴٠ درصد و در برابر امیکرون به زیر ١٠ درصد رسیده است اما با تزریق دوز سوم کارایی آن به بیش از ٧۵ درصد در برابر امیکرون می‌رسد، بنابراین وزارت بهداشت تاکید به دوز سوم واکسن کرونا دارد.

جماعتی ادامه داد: مطالعات بالینی بر روی واکسن‌های داخلی نشان داده است که کارایی واکسن های داخلی نسبت به خارجی بیشتر است. تولیدکنندگان واکسن داخلی در حال بررسی اثربخشی واکسن در برابر امیکرون هستند.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، درباره استفاده از دو داروی پکسلویید و مولنوپیراویر برای درمان کرونا در ایران بیان کرد: با توجه به کارایی این قرصها پیش بینی را می‌کنیم که با مصرف آنها بتوانیم به کنترل بیماری کمک کنیم، اگرچه کنترل بیماری با پیشگیری به کمک تزریق واکسن و رعایت پروتکل‌ها نخستین و بهترین راهکار است و در سازمان غذا و دارو بررسی این دارو‌ها در حال انجام است. 

او افزود: چند روز گذشته سازمان غذا و داروی آمریکا دو قرص درمان کرونا را اپرو (تایید) کرد. برخی از شرکت‌های داروسازی داخلی، توانایی ساخت قرص های پکسلویید و مولنوپیراویر را دارند اما منتظر اخذ مجوز تولید از سازمان غذا و دارو هستند.

جماعتی ادامه داد: پکسلویید تا ۷۰ درصد و مولنی پیراویر تا ۳۰ درصد می‌تواند از پیشرفت بیماری و بستری در بیمارستان پیشگیری کند و اگر در افرادی که ریسک تشدید بیماری را دارند، استفاده شود موثر خواهد بود.

جماعتی با اشاره به علائم کرونا گفت: تب، سرفه و گلو درد مهمترین علامت ابتلا به امیکرون است البته ضعف، بی حالی، کوفتگی، درد عضلانی، سردرد و درد‌های گوارشی هم می‌تواند با توجه به شرایط جسمانی افراد بروز پیدا کنند. باید توجه داشت که وقتی در یک کشور، سویه‌ای غالب می‌شود همه علائم را ناشی از آن سویه می‌دانیم و هنوز درمان اساسی استفاده از کورتئواستروئید و توسیلیزومب است و در افرادی که نیاز به بستری ندارند، درمان‌ها علامتی است.

خطر اوج‌گیری اُمیکرون در کشور طی سه هفته آینده

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درباره اینکه آیا امیکرون پایان پاندمی کروناست، ادامه داد: هنوز اطلاعات کافی درباره شدت بیماری زایی ویروس و میزان مرگ و میر نداریم. در چند هفته آینده اگر ببینم که میزان بستری و مرگ و میر کمتر است، می‌توان این نوید را داد که با توجه به واکسیناسیون‌ و داروهای خوراکی ضد ویروس و رعایت نکات بهداشتی به کنترل پاندمی در کشور رسیده ایم اما اگر پروتکل‌ها رعایت نشود و واکسیناسیون انجام نشود، حداقل سه تا ۴ هفته آینده با اوج امیکرون در ایران مواجه می‌شویم.

جماعتی تصریح کرد: باید توجه داشت وقتی سویه ای را به یک کشور نسبت می‌دهند به معنای بروز در آن کشور نیست بلکه ویروس‌ها در گردش‌ها بین کشورها دچار جهش می‌شوند و گاهی جهش‌ها منجر به قدرتمندتر شدن ویروس و گاهی منجر به ضعیف شدن آن می‌شود، واکسن زدن از گردش و جهش ویروس جلوگیری می‌کند و انتقال ویروس را کند می‌کند، در نتیجه جهش‌ها کاهش پیدا می‌کند.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درباره اینکه آیا به میزان کافی واکسن برای دوز سوم تامین شده است، گفت: پیش بینی‌ها برای تامین دوز سوم صورت گرفته است و واکسن‌های تولید داخل برای تزریق دوز سوم کفایت می‌کند و تمام افراد بالای ١٨ قبل از آنکه امیکرون سویه غالب در کشور باشد، دوز سوم را تزریق و به ایمنی لازم در برابر ویروس دست پیدا کنند.

جماعتی درباره حضوری بودن مدارس و مراکز آموزشی افزود: توصیه ما این است که اگر قرار است مدارس به صورت حضوری باشد حتما باید دستورالعمل‌های بهداشتی شامل زدن ماسک، فاصله گذاری، شست و شوی مداوم دست‌ها، تهویه مناسب کلاس‌ها رعایت شود چرا که کودکان می‌توانند ویروس را به خانواده منتقل کنند، همچنین وزارت آموزش و پرورش به همراه اولیای مدرسه شرایط لازم را برای حضور دانش آموزان تامین کنند تا موجب آسیب به دانش آموزان و خانواده نشوند و دانش آموزان کانونی برای پیک بعدی کرونا نشوند.

تفاوت‌های امیکرون با سویه‌های قبلی

جماعتی درباره تفاوت‌های امیکرون با دلتا و سویه‌های قبلی، گفت: باید توجه داشت امیکرون از نظر سرایت زایی نسبت به ویروس دلتا تقریبا سه برابر سرایت زایی بیشتری دارد. زمانیکه یک نفر مبتلا می‌شود، می‌تواند ویروس را به ۱۰ نفر دیگر هم انتقال دهد، بنابراین این ویروس نسبت به جهش های قبل بیش از ۵۰ برابر جهش پیدا کرده و این سبب شده که ما در مورد رفتار ویروس هنوز اطلاعات کافی نداشته باشیم و منتظر مطالعات بیشتری هستیم تا بر این اساس بتوانیم تصمیم گیری های لازم را برای جلوگیری از این ویروس انجام دهیم.

او ادامه داد: در بسیاری از کشورهای اروپایی امیکرون ویروس غالب است و در آمریکا تا حدود ۷۳ درصد این سویه شیوع پیدا کرده است. بر اساس آخرین گزارش ‌تمام کشورهای دنیا آلوده به امیکرون شده اند، در حال حاضر در کشورهای اروپایی بیشترین سنی که گرفتار این ویروس می‌شوند، سنین ۲۰ تا ۳۰ سال و افراد بالای ۶٠ سال هستند.

جماعتی بیان کرد: کشورهای دنیا دیگر دوز بوستر را قبول ندارند و دوز سوم را در مقابل امیکرون به عنوان دوز تکمیل کننده در نظر می‌گیرند. توصیه ما حتی به واکسیناسیون ۵ تا ۱۱ سال هم است. با توجه به بازگشایی حضوری مدارس که ممکن است سبب انتشار امیکرون شود توصیه می‌کنیم در این سنین هم واکسیناسیون داشته باشیم.

 

لینک کوتاه : https://gilanpishro.ir/?p=17896

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

گزارش خبری از نگاه دوربین شما

۰۶
خرداد
مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

مشکلات یکی از شهروندان منطقه حمیدیان رشت در خصوص عدم رسیدگی برای جمع آوری زباله و تجمع آلودگی ها

۲۲
دی
آتش سوزی مهیب در جنگل های حیران

آتش سوزی مهیب در جنگل های حیران

به گزارش پایگاه خبری گیلان پیشرو؛آتش سوزی گسترده ای که از ساعت ها پیش‌ در مرز ایران و‌ جمهوری آذربایجان در حال وقوع است ازسمت جمهوری آذربایجان به سمت گیلان در حرکت است.

گزارش ویژه

۰۹
آذر
بازار داغ تاکسی‌ های اینترنتی بی قید و بند

بازار داغ تاکسی‌ های اینترنتی بی قید و بند

مخاطب زیاد تاکسی‌های اینترنتی باعث شده که قیمت گذاری‌ها نجومی شود و رانندگان هم از حق و حقوقی بهره‌مند نشوند.

۲۹
شهریور
دوردور با مازاراتی و بنز اجاره‌ای در تهران | رنت روزانه خودرو از ۷ تا ۱۵ میلیون تومان

دوردور با مازاراتی و بنز اجاره‌ای در تهران | رنت روزانه خودرو از ۷ تا ۱۵ میلیون تومان

قیمت خودروهای داخلی همچنان در مسیر گرانی و خرید خودروهای‌خارجی هم برای بسیاری به رویایی‌دست‌نیافتنی تبدیل شده‌است. در این‌میان برخی‌جوانان و افراد برای پیشبرد کسب‌ و کارشان یا دوردورکردن با خودروهای‌ لاکچری‌ و لوکس به‌ سراغ‌«اجاره»‌ یا «رنت» خودرو می‌روند و میلیون‌ها تومان بابت آن می‌پردازند.

۱۰
شهریور
شیوع پدیده گراز خوری

شیوع پدیده گراز خوری

گراز هم مانند سایر گونه‌های حیات‌وحش به دست انسان شکار می‌شود و بهانه این شکار، بیشتر جلوگیری از تخریب باغ‌ها و مزارع است حال آنکه خوردن گوشت این حیوان هم به دلایل قبلی اضافه شده است.

گیلان پیشرو در شهرستانها

آخرین اخبار

۰۶
اردیبهشت
درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با توجه به کاهش منابع آبی و برای پیشگیری از خسارت‌های احتمالی، شالیکاران گیلان طبق تقویم زراعی اقدام کنند.

۰۶
اردیبهشت
جزئیات جشنواره ۳ روزه ی بهار نارنج در کومله لنگرود

جزئیات جشنواره ۳ روزه ی بهار نارنج در کومله لنگرود

یکی از جشنواره‌های پر مخاطب که در طول سالیان گذشته میزبان گردشگران مختلفی از سطح استان و کشور بوده جشنواره بهار نارنج کومله شهرستان لنگرود است.جشنواره ای که امسال طی ۳ روز و با برنامه های مختلف مانند جشنواره کودک، غذا و بازی های بومی محلی برگزار می شود

۰۶
اردیبهشت
توزیع تخم نوغان در ۹ شهرستان گیلان از شنبه

توزیع تخم نوغان در ۹ شهرستان گیلان از شنبه

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشورگفت: بیش از ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان از روز شنبه ۸ اردیبهشت بین نوغانداران ۹ شهرستان گیلان توزیع می‌شود.